/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Piagio Zip der firtakter.
Fra : Pcman


Dato : 08-12-03 15:10

Hej dfk.
Jeg har lige erhvervet mig en Piaggio Zip. Den har kørt 15000 kilometer og
ser ellers pæn ud.

Jeg har fået at vide at den har kørt lovlig, men at den nu har fået ny
karburator. Karburatoren har ca 20 mm indsugning og den letter forhjul når
man giver den gas. Derefter begynder den at firtakte og trækker ikke så
godt. Da jeg fik den var chokeren ikke monteret og efter at have monteret
den og givet den strøm, laver den stadigvæk det samme nummer med at
firtakte. Hoveddysen er str. 0.90 mm, men jeg har også en str 0.60 liggende.
Starter ellers fint og udstødningen er lovlig.

Nogen bud på hvad jeg skal gå efter, for at få den til at gå rent???

Mvh
Jarl
www.pcman.dk
--
Nu med en rigtig knallert



 
 
H-J M (08-12-2003)
Kommentar
Fra : H-J M


Dato : 08-12-03 16:39


"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
news:bH%Ab.95$mi1.17@news.get2net.dk...
> Nogen bud på hvad jeg skal gå efter, for at få den til at gå rent???

Hvis den ellers er std. er det alt for meget benzin
Min zip bruger 92 med:
MC filter,
20mm dell'o, 21mm studs
TP Racing+ kit
Dopplertap
Prestigio udstødning
24% gearing

lidt ned i dyse. så går det hele nok meget bedre!



Pcman (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 08-12-03 20:00


H-J M <zster87@tagentudekikshotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fd49b20$0$27418$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
> news:bH%Ab.95$mi1.17@news.get2net.dk...
> > Nogen bud på hvad jeg skal gå efter, for at få den til at gå rent???
>
> Hvis den ellers er std. er det alt for meget benzin
> Min zip bruger 92 med:
> MC filter,
> 20mm dell'o, 21mm studs
> TP Racing+ kit
> Dopplertap
> Prestigio udstødning
> 24% gearing
>
> lidt ned i dyse. så går det hele nok meget bedre!

Hej HJM.
Da jeg aldrig har haft en scooter før, er det lidt nyt for mig at rode med.
Lyder det rimeligt at købe dysestørrelserne 0.74 - 0,84 og så forsøge sig
frem.
Kender du standarddysestørrelsen?
Mvh
Jarl
www.pcman.dk
--
Med en knallert der er skilt ret meget ad



H-J M (08-12-2003)
Kommentar
Fra : H-J M


Dato : 08-12-03 22:55


"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
news:NX3Bb.205$K56.77@news.get2net.dk...
> Hej HJM.
> Da jeg aldrig har haft en scooter før, er det lidt nyt for mig at rode
med.
> Lyder det rimeligt at købe dysestørrelserne 0.74 - 0,84 og så forsøge sig
> frem.
> Kender du standarddysestørrelsen?

Mener den er 74-76 med 12mm karb og 8mm studs. men er ikke sikker.
Prøv som sagt først at køre uden filter for at se om det hjælper!
Forstår ikke rigtig at din chooker er elektrisk da de så vidt jeg ved ikke
findes til 20-21mm karburatorer.
Men jeg ved at en org. dell'o chooker (som på zip) kan kiles i en
Amal/Arreche karburator. Den kan sidde der men virker OVERHOVEDET ikke
optimalt.
Er du sikker på at karb og chooker passer sammen?
Du tester en chooker ved at måle "pinden" i enden med et skydelære. Derefter
smider du 12volt til den og lader den ligge i 3-4 mins og måler pinden igen.
Hvis pindens længde har ændret sig så virker autochookeren (og skydelæret)

Mvh.
Hans-Jacob



Pcman (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 08-12-03 23:08


H-J M <zster87@tagentudekikshotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fd4f341$0$27391$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Mener den er 74-76 med 12mm karb og 8mm studs. men er ikke sikker.
> Prøv som sagt først at køre uden filter for at se om det hjælper!
> Forstår ikke rigtig at din chooker er elektrisk da de så vidt jeg ved ikke
> findes til 20-21mm karburatorer.
> Men jeg ved at en org. dell'o chooker (som på zip) kan kiles i en
> Amal/Arreche karburator. Den kan sidde der men virker OVERHOVEDET ikke
> optimalt.
> Er du sikker på at karb og chooker passer sammen?
> Du tester en chooker ved at måle "pinden" i enden med et skydelære.
Derefter
> smider du 12volt til den og lader den ligge i 3-4 mins og måler pinden
igen.
> Hvis pindens længde har ændret sig så virker autochookeren (og skydelæret)
>
> Mvh.
> Hans-Jacob
>
Hej Hans-Jacob.

Fedt det der med skydelæren, det bliver også inddraget i min fejlsøgning
imorgen. Kørsel uden filter bliver også afprøvet. Ang choker er det faktisk
lidt svært at sige ;-(( Men det er en Dell Orto karb. Både en nye og den
gamle. Hullerne i karbsne er ens, men der mangler en tilspænding, så
chokeren sidder ordentlig fast. Sådan en har jeg lavet nu, men det hjælper
jo ikke noget, hvis chokeren er defekt, eller slet ikke passer til karben.
Og den er elektrisk, den er nu monteret sammen med de afklipne ledninger
igen - den rigtige farve selvfølgelig. Den ligner faktisk et lille 1,5 volts
batteri til en gameboy og så har den en spids nål i den ene ende og to
ledninger i den anden. Nålen kan tvinges manuelt frem og tilbage.

Iøvrigt har jeg ikke målt karben endnu, men den er meget stor, måling
foretages imorgen. Jeg kan snildt jage min tommelfinger ind i den og den
originale karb har jeg liggende ved siden af, den ligner en 10-12 mm.

Mange tak indtil videre og flere gode råd er iøvrigt meget velkomne.... sss

Med venlig hilsen
Jarl
www.pcman.dk
--
Med en knallert der nok skal komme til at køre fint, ud over den Maxi der er
i forvejen og som kører 45 kilometer hver dag...




H-J M (09-12-2003)
Kommentar
Fra : H-J M


Dato : 09-12-03 15:47


"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
news:dI6Bb.536$ff3.163@news.get2net.dk...
> Iøvrigt har jeg ikke målt karben endnu, men den er meget stor, måling
> foretages imorgen. Jeg kan snildt jage min tommelfinger ind i den og den
> originale karb har jeg liggende ved siden af, den ligner en 10-12 mm.

Smid den gamle karburator på så længe du har den originale studs.
Studsen er begrænset i bunden til 8mm så at smide en stor karburator på vil
kun give larm, indstilling og større benzinforbrug.


--
Mvh.
Hans-Jacob



Pcman (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 09-12-03 17:33


H-J M <zster87@tagentudekikshotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fd5e089$0$27363$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Smid den gamle karburator på så længe du har den originale studs.
> Studsen er begrænset i bunden til 8mm så at smide en stor karburator på
vil
> kun give larm, indstilling og større benzinforbrug.

Hej Hans-Jacob.
Studsen har jeg fået at vide også er ulovlig. Chokeren virker!!! Den bliver
varm og efter et par minutter begynder motoren at tage flere omdrejninger.
Jeg har prøvet uden luftfilter, hvilket også giver nogle flere omdrejninger,
men den firtakter stadigvæk. Den responderer meget hurtigt på gassen, men
den firtakter. Alt i alt bliver der købt en flok mindre dyser imorgen og så
går den store indstilling igang

Nu håber jeg bare at begrænseren er blevet taget også, men det finder jeg
vel ud af, når den kommer ud at køre.

BTW tror jeg da lige at jeg skal kigge på den studs også. Det kan jeg da nå
iaften inden jeg køber dyserne.

Mvh
Jarl

>
> --
> Mvh.
> Hans-Jacob
>
>



Pcman (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 10-12-03 21:48


H-J M ogPreuthun skrev i dk.fritid.knallert..
>
> lidt ned i dyse. så går det hele nok meget bedre!
>
Hej Hans-Jacob, Jan og andre.

Så fik den en dyse størrelse 0.84.
Det var ellers noget der virkede. Jeg nåede lige op på 80, så var der
pludselig for meget slør i stellet og jeg var nødt til at sætte farten meget
ned

Det var altså blot et spørgsmål om at få dyset den rigtigt ind!!! I den
næste tid vil jeg holde øje med tændrørets farve. Er det lidt hvidt får den
dyse 0.86 er det sort og fedtet får den dyse 0.82. Nu skal oliepumpen
justeres (den er tjekket og den virker). Ellers virker motoren perfekt.

Ang slør i stellet skal jeg købe en ny låsemøtrik til baghjulet, den
nuværende kan ikke låses og det er en af grundene til slør i stellet. Den
var gået løs :Åh åh. Derudover skifter jeg kronrørslejer, jeg synes at de
kører lidt stramt. Dernæst må den vel være kampklar

Hvis nu der ikke er nogen svejsning på afgangsrøret, så har der vel heller
ikke siddet noget blændrør? Er det så en lovlig eller ulovlig potte???

Med venlig hilsen og tak for hjælpen
Jarl
www.pcman.dk



H-J M (11-12-2003)
Kommentar
Fra : H-J M


Dato : 11-12-03 07:42


"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
news:GDLBb.1953$t%3.1170@news.get2net.dk...
> Hvis nu der ikke er nogen svejsning på afgangsrøret, så har der vel heller
> ikke siddet noget blændrør? Er det så en lovlig eller ulovlig potte???

Det kan være begge dele.
For at være helt sikker skal du rive udstødningen af og kigge ned i forrøret
om der sidder en tragt. Hvis der ikke gør det og der ikke er et blindrør er
det enten en tun-udst eller en org. udstødning med et forrør uden blindrør.
(Man kan skilde den af med to møtrikker mellem potte og forrør på mange
org/u.org. "lovlige" udstødninger)

Hvad fandt du ud af med studsen?



--
Mvh.
Hans-Jacob



Pcman (11-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 11-12-03 13:02


H-J M <zster87@tagentudekikshotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fd811be$0$27444$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det kan være begge dele.
> For at være helt sikker skal du rive udstødningen af og kigge ned i
forrøret
> om der sidder en tragt. Hvis der ikke gør det og der ikke er et blindrør
er
> det enten en tun-udst eller en org. udstødning med et forrør uden
blindrør.
> (Man kan skilde den af med to møtrikker mellem potte og forrør på mange
> org/u.org. "lovlige" udstødninger)
Hej.
Jeg prøver at skille den ad, det kunne jo være meget sjovt at det var en
rigtig god potte
>
> Hvad fandt du ud af med studsen?

Studsen er lige så stor som hullet ned til membramen. Så det er vist helt
fint.
Mvh
Jarl

>
>
>
> --
> Mvh.
> Hans-Jacob
>
>



Preuthun (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 08-12-03 20:19


"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
news:bH%Ab.95$mi1.17@news.get2net.dk...
> Hej dfk.
> Jeg har lige erhvervet mig en Piaggio Zip. Den har kørt 15000 kilometer og
> ser ellers pæn ud.
>
> Jeg har fået at vide at den har kørt lovlig, men at den nu har fået ny
> karburator. Karburatoren har ca 20 mm indsugning og den letter forhjul når
> man giver den gas. Derefter begynder den at firtakte og trækker ikke så
> godt. Da jeg fik den var chokeren ikke monteret og efter at have monteret
> den og givet den strøm, laver den stadigvæk det samme nummer med at
> firtakte. Hoveddysen er str. 0.90 mm, men jeg har også en str 0.60
liggende.
> Starter ellers fint og udstødningen er lovlig.
>
> Nogen bud på hvad jeg skal gå efter, for at få den til at gå rent???
>
> Mvh
> Jarl
> www.pcman.dk
> --
> Nu med en rigtig knallert
>
Den får en for fed blanding, vil jeg tro, men det er du selvfølgelig også
selv klar over. (Alt for lav tænding kan også få den til at firetakte).
Efter 15000 km kunne man let forestille sig, at luftfilteret er tjenlig til
rensning eller udskiftning. Hvorfor ikke lige prøve at tage en tur helt uden
filter? Bare for at se om den så holder op med at firetakte.

Mvh.
Jan Preuthun



Pcman (08-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 08-12-03 21:40


Preuthun <preuthun@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:br2ivf$1afh$1@news.cybercity.dk...
> >
> Den får en for fed blanding, vil jeg tro, men det er du selvfølgelig også
> selv klar over. (Alt for lav tænding kan også få den til at firetakte).
> Efter 15000 km kunne man let forestille sig, at luftfilteret er tjenlig
til
> rensning eller udskiftning. Hvorfor ikke lige prøve at tage en tur helt
uden
> filter? Bare for at se om den så holder op med at firetakte.
>
> Mvh.
> Jan Preuthun
>
Hej Jan.
Det vil jeg da lige prøve inden jeg ofrer penge på dyser. De koster jo 19
kroner stykket, selv om de købes hos T-Hansen.

Jeg har købt den med choker afmonteret - den kører og starter uden, men som
firtakter. Kan man tjekke om sådan en choker er defekt? Jeg læste nemlig
efter at have goglet en tur, at de ter sig på den måde når chokeren er
defekt. Når chokeren er afmonteret må man jo formode at chokeren er
lukket??? Men det kunne være rart at vide om choker er lukket eller åben når
den er afmonteret.

BTW bliver der lige kørt en tur uden filter.
Mvh
Jarl
Pcman



Preuthun (09-12-2003)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 09-12-03 18:54


"Pcman" <se.min@hjemmeside.invalid> skrev i en meddelelse
news:1p5Bb.463$Ag1.183@news.get2net.dk...
>
> Preuthun <preuthun@email.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:br2ivf$1afh$1@news.cybercity.dk...
> > >
> > Den får en for fed blanding, vil jeg tro, men det er du selvfølgelig
også
> > selv klar over. (Alt for lav tænding kan også få den til at firetakte).
> > Efter 15000 km kunne man let forestille sig, at luftfilteret er tjenlig
> til
> > rensning eller udskiftning. Hvorfor ikke lige prøve at tage en tur helt
> uden
> > filter? Bare for at se om den så holder op med at firetakte.
> >
> > Mvh.
> > Jan Preuthun
> >
> Hej Jan.
> Det vil jeg da lige prøve inden jeg ofrer penge på dyser. De koster jo 19
> kroner stykket, selv om de købes hos T-Hansen.
>
> Jeg har købt den med choker afmonteret - den kører og starter uden, men
som
> firtakter. Kan man tjekke om sådan en choker er defekt? Jeg læste nemlig
> efter at have goglet en tur, at de ter sig på den måde når chokeren er
> defekt. Når chokeren er afmonteret må man jo formode at chokeren er
> lukket??? Men det kunne være rart at vide om choker er lukket eller åben
når
> den er afmonteret.
>
> BTW bliver der lige kørt en tur uden filter.
> Mvh
> Jarl
> Pcman
>
>
Hej Jarl.
Jeg kan se nu at du allerede nu har gang i at prøve flere ting, og får mange
gode råd fra NG'en. Jeg har desværre ikke specifik viden om din
karburatortype med elchoker. (Jeg plejer kun at arbejde på med veteran
knallerter).
Når du har fået maskinen til at gå godt, håber jeg du vil fortælle NG'en,
hvad der skulle til for at få det til at lykkes.
Fortsat god held.

Mvh.
Jan Preuthun



Pcman (10-12-2003)
Kommentar
Fra : Pcman


Dato : 10-12-03 21:53


Preuthun <preuthun@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:br52bs$1p50$1@news.cybercity.dk...

> Hej Jarl.
> Jeg kan se nu at du allerede nu har gang i at prøve flere ting, og får
mange
> gode råd fra NG'en. Jeg har desværre ikke specifik viden om din
> karburatortype med elchoker. (Jeg plejer kun at arbejde på med veteran
> knallerter).

Dem har jeg også god erfaring med. Derfor turde jeg også gå igang med
Zippen. Netop også fordi den startede og kunne køre. Ang karburator fandt
jeg ud af elchokeren bliver varm og at det får den til at lukke for
chokerdysen. Den bliver nemlig længere når der sættes strøm til den og så
lukkes benzintilførslen fra chokerdysen. Derfor kan den godt starte med for
lille hoveddyse, men den kører kun lige til chokeren lukker.

> Når du har fået maskinen til at gå godt, håber jeg du vil fortælle NG'en,
> hvad der skulle til for at få det til at lykkes.

Er gjort længere oppe i tråden ) Og den kører da godt nok fint.

> Fortsat god held.

Tak i lige måde.
Mvh
Jarl

>
> Mvh.
> Jan Preuthun
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste