endnu et ? fra mig :o) "cirkulation"
Fra : Laust Kohsel

Dato : 06-12-03 13:58

Hej igen igen.
Denne gang er det omkring cikulation i akvariet.
Hvor kraftig cikulation skal der være i akvariet?, det virkede som at det
hele blev grumset efter jeg skruede op for cikulationen man skulle næsten
tro at sandet blev hvirvlet med op. Og samtidig efter jeg skruede op for
pumpen begyndte duboisierne at samle sig et et hjørne af akvariet, det
virkede næsten som om at strømmen blev for kraftig for dem kan det passe?
læste ellers at de kunne lide stærk cikulation, men som "newbie" er det jo
godt med sådan en nyhedsgruppe for så kan man jo få flere forskelige
synsvinkler omkring et emne i stedet for at tro blindt på en bog eller
hjemmeside

På forhånd Tak

Laust Kohsel

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-12-03 14:04

> læste ellers at de kunne lide stærk cikulation,
>
> Laust Kohsel

Hvor stærk er stærk? Det er jo en subjektiv vurdering. Hvad har du af
akvarie, og hvilke pumper? Hvis du sætter 2 Tunze turbine på 24.000l/t i et
325 er det nok liiiige i overkanten.

Noget andet er, at fisk godt nogle gange blive lidt "angst" i starten hvis
du ændrer noget i akvariet. For eks. sætter en powerhead mere i eller lign.
Der plejer dog ikke gå længe før de er vant til den nye situation, og falder
til ro igen.

/Thomas

Fra : Laust Kohsel

Dato : 06-12-03 14:16

Det er et 250 liters akvaium med en fluval4+ pumpe/filter som nu står på ca
25 % af max effekt.
og der er "kun" 5 doboisier "1 han og 4 hunner" og 3 prinsesser af burundi
"1han og 2 hunner" det var dyrehandleren der sagde at vi sagtens kunne have
doboisier i det sammen med prinsesserene. i et 250 liters akvarium.

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-12-03 14:22

Hvad er max ydelse på en fluval 4?

/Thomas

Fra : Laust Kohsel

Dato : 06-12-03 15:27

max ydelse øøøhhh hvor finder jeg det henne? det jeg mente var at der er
skruet 1/4 op for pumpen ved ikke hvad max er.

Fra : Steph - Gamesweb.dk

Dato : 06-12-03 15:49

Det står på pumpen, hvor mange liter den tager i timen...
Men hvis jeg husker ret, er en fluval4 meget passende til et 250L hvis den
køre på fuld skrue...
Ang. det krumsede vand, skal du bare lade det kørre en dags tid, så er det
klart igen.
Hilsen Steph

Fra : Lene Sørensen

Dato : 06-12-03 16:02

> [...]
have
> doboisier i det sammen med prinsesserene. i et 250 liters akvarium.

Hvis Neolamprologus brichardi " prinsesser af burundi" danner par først så
er det ikke sikker at det ville kunne fungere med jeres Tropheus duboisier,
da N. brichardi er en af de mest aggressive Tanganyika cichlider, når de
først danner par. Jeg er ked af at skulle sige det, men dyrehandlerne er
måske ikke det helt rigtige sted at få de fornødne oplysninger fra, hvis man
gerne vil vide hvilke fisk der passer sammen. Som i kan læse under jeres
spørgsmål til fodring så passer de heller ikke sammen, faktisk vil N.
brichardi have det allerbedst i et akvarium for dem selv, da de har en ret
spændende yngel pleje, hvor de ælder unger hjælper med at passe de yngste.
Og T. duboisierne vil fungere meget bedre i en større flok.

Lene

http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Cichlider.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-12-03 16:51

"Laust Kohsel" <kohsel@city.dk> wrote in message

> 3 prinsesser af
> burundi "1han og 2 hunner"

Hvordan ser du forskel på hanner og hunner her?

vh
Jan

Fra : Laust Kohsel

Dato : 07-12-03 17:40

Ved det ikke,, men fik at vide at de 2 af prinseserne fik yngel kort tid
efter hianden... så lidt må der være om at den tredie er en han ,,,, men
hvad ved jeg, har kun haft akvarium i 4 dage

Laust Kohsel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-12-03 16:16

> Ved det ikke,, men fik at vide at de 2 af prinseserne fik yngel kort
> tid efter hianden... så lidt må der være om at den tredie er en han
> ,,,, men hvad ved jeg, har kun haft akvarium i 4 dage

Interessant. Umiddelbart ville jeg mene, at prinsesserne er monogame, men
jeg kunne ikke lade være med at kigge i Ad Konings 'Tanganyika Cichlids in
their natural habitat', hvor følgende fremgår:
N.brichardi danner normalt par, der holder sammen ud over det enkelte kuld,
omend der er observeret tilfælde, hvor en han har hafte mere end en hun.
Flere par kan holde sammen i en gruppe, og forældrefiskene våger nøje over
ungerne indtil de er op til 2 cam store, hvorefter disse store unger bevæger
sig længere væk og sammen med de ikke udparrede voksne fisk udgør en
beskyttende paraply over hele forsmalingen af ynglende fisk og små unger.
Dette kaldes for en 'breeding school'.

Mine erfaringer er, at hvis man starter med et par i et relativt stort
akvarium, får afkommet lov til at blive en del af gruppen og der er stor
tolerence. Man kan i så tilfælde faktisk sagtens have flere ynglende par på
relativ lille plads. Prøver man derimod at tilføje nye fisk ude fra, bliver
disse straks pelset. Men så længe man bibeholder den oprindelige gruppe, er
der tale om udstrakt tolerence.
Det er en vidunderlig fisk - blot er man nødt til at bestemme sig til at der
skal fanges yngel jævnligt - de yngler som bare pokker. Så man skulle måske
overveje at lave en kombination: N. Brichardi sammen med f.eks. C. Frontosa,
hvor sidstnævnte burde kunne holde bestanden af mellemstore unger nede. Det
kunne være et brandflot setup.

vh
Jan

Fra : Laust Kohsel

Dato : 08-12-03 16:28

Hej Jan
1000 tak for dit svar, det var da viden jeg kunne bruge, for jeg er jo
nybegynder så alle input er velkomne

Fra : Krogh

Dato : 08-12-03 22:10

> [...]
> sig længere væk og sammen med de ikke udparrede voksne fisk udgør en
> beskyttende paraply over hele forsmalingen af ynglende fisk og små unger.

Jeg har selv oplevet det i sin tid. 3 hunner i samme akvarium med
nyudklæggede unger på samme tid. Den stolte fader svømmede fra rede til
rede, hvor han deltog i yngenplejen hos alle 3 kuld. Men der er selvfølgelig
også stor forskel på naturen, og de relativt små rammer vi kan give dem i et
akvarie.

> [...]

Frontosa,
> hvor sidstnævnte burde kunne holde bestanden af mellemstore unger nede.

Har prøvet det, frontosa'erne kunne ikke følge med Men det er meget
sjovt at se hvordan en rugende prinsesse hun nemt kan holde en 4 gange så
stor frontosa på behørig afstand.

mvh
René
www.ikola.dk