hvad er " Fri Fedt " i blodet ?
Fra : Kim

Dato : 06-12-03 05:20

Martin Petersen" <xmartinmarius@petersen.mail.dk> skrev
> Min læge siger:
> (Der er flere "slags" kolesteroler.)
> Total-kolesterol: Højst 6-7. Behandlingsmål: 5
> LDL ("de onde kolesteroler"): Højst 4,2. Behandlingsmål: 3
> HDL ("de gode kolesteroler"): Skal mindst være omkring 1,4. (Tror jeg,
> ca.)

Okay, resultatet var uden at jeg fastede et total tal på 6,5
Idag har jeg leveret en blodprøve hvor jeg fastede, hvor
jeg får svar på Fredag. Men da min læge åbenbart
observerede noget hvidt i min blodprøve sidst, blev
blod-prøven også undersøgt for " Fri Fedt " i blodet,
tror jeg det hed, hvor den blev målt til 4,9 og helst skulle
ligge på 2,2.
Hedder det " Fri Fedt " i blodet ?
Og hvad er " Fri Fedt " i blodet ?
Mvh Kim

Fra : arc@na

Dato : 11-12-03 19:09

"Kim" <no@spam.dk> wrote in news:BLcAb.155$Da6.102@news.get2net.dk:

> Og hvad er " Fri Fedt " i blodet ?

Blodets fedtindhold, målt i triglycerider, vil jeg tro?

arc@na

Fra : Allan Bach \(Husk at~

Dato : 12-12-03 16:52

> Blodets fedtindhold, målt i triglycerider, vil jeg tro?

Hvis der med 'fri fedt' skal forstås frie fedt syrer, så er det ikke det
samme som triglycerider. Når man spalter triglycerider får man en
monoglycerid og to fri fedt syrer.

Men såvidt jeg husker så er det triglycerider man måler i blodet i
forbindelse med cholesteroltallet og ikke frie fedt syrer

- Allan

---

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-12-03 17:41

"Allan Bach \(Husk at redigere emailadresse!\)"
<allanbach[SNABEL-@]trillegaarden.dk> wrote:

> Men såvidt jeg husker så er det triglycerider man måler i blodet i
> forbindelse med cholesteroltallet

Ja, det er det.
v.h
MartinP

Fra : arc@na

Dato : 12-12-03 20:06

trillegaarden.dk> wrote in news:brcocg$1ge0$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk:

> Men såvidt jeg husker så er det triglycerider man måler i blodet i
> forbindelse med cholesteroltallet og ikke frie fedt syrer

Nej du har ret - for det er jo de frie fedtsyrer som danner triglycerider
med glycerol.

Så er det vel stoffer som EPA og DHP, vi skal have fat i?

arc@na
Kommunisterne dræbte kun 100 millioner -
LAD OS GIVE DEM EN CHANCE TIL!