svie i læberne
Fra : Jesper Jensen

Dato : 05-12-03 15:17

Lidt apropos Mikael, så døjer jeg med store gener omkring læberne. Ved
mig er det dog ikke bumser, men små sår i lige der hvor læberne mødes.
I både højre og venstre side.
Det gør derfor ondt hvis jeg åbner munden op. Jeg har i en periode
døjet med tørre læber (og tør mund grundet anti-deprissionsmidlet
Cipramil) og derfor kunne man tro at det er tørre læber, der er
"sprunget".
Men en læbepomade hjælper intet, og det svier bare hver dag. Hvis jeg
eks lige sætter tungen på, kan jeg virkelig mærke denne underlige
fornemmelse, og at åbne munden op er stor smerte.

Hvad kan jeg gøre ved det? Det er ikke noget visuelt problem rigtigt,
men et stort fysisk.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-12-03 15:42

Jesper Jensen wrote:
> [...]
> døjet med tørre læber (og tør mund grundet anti-deprissionsmidlet
> Cipramil) og derfor kunne man tro at det er tørre læber, der er

lyder plausibelt (har selv samme problem ;) )

> Men en læbepomade hjælper intet, og det svier bare hver dag. Hvis jeg
> eks lige sætter tungen på, kan jeg virkelig mærke denne underlige
> fornemmelse, og at åbne munden op er stor smerte.

normal læbepomade har heller ikke hjulpet mig.... jeg har dog haft stor
fordel af at købe læbepomaden fra mini risk, som faktisk har elimineret mit
problem inden for en uge (men det kræver at man smører ofte)....
samtidig har jeg brugt en fed creme ala locobase eller helosan til at smøre
på mine læber om natten......

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-12-03 17:03

Hej

B-vitaminmangel kan give sår ved mundvigene.
Jeg har ikke lige tid til at finde noget på nettet om det - prøv selv.

VH Birgittte

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-03 18:53

"Jesper Jensen" <jepperdy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fornemmelse, og at åbne munden op er stor smerte.
>
> Hvad kan jeg gøre ved det? Det er ikke noget visuelt problem rigtigt,

Prøv at bruge Ceridal Lipogel. (Kan kun købes på apoteket). Den består blot
af to vaselinefaser: En fast og en flydende. Og INTET andet. Ingen parfume,
ingen vand, ingen emulgator, osv. Lipogelen er vandafvisende. Desuden har
den den gode egenskab, at ens læber ikke lider yderligere overlast i
frostvejr, da der ikke er noget i den, der kan fryse. Dvs. den sidder ikke
og bliver klumpet og mærkelig på læberne.

Den blødgører læberne, smagen er neutral, og man kan bruge den alle de
steder på kroppen, hvor man har problemer med tør hud.

Desværre skal man købe en ret stor portion af gangen, 50 ml. er det mindste
(koster ca. 55 kr). Til gengæld er der også til hele vinteren og lidt til.

Jeg kan hverken tåle læbepomade eller håndcremer/bodylotion med emulgator i.
Har brugt Ceridal Lipogel i årevis, og er stadig vældig glad for den. Da det
er noget besværligt at rende rundt med en hel tube som læbepomade, hælder
jeg lidt over i en lille lufttæt beholder.

Tina

Fra : Heidi

Dato : 06-12-03 11:31

Tina wrote:

> [...]
>
> Den blødgører læberne, smagen er neutral, og man kan bruge den alle de
> steder på kroppen, hvor man har problemer med tør hud.

Du ved vel ikke tilfældigvis om man også må bruge den omkring øjnene?
Efter at have læst dit indlæg var jeg i en anden anledning på jagt i
medicinskabet, og fandt en tube som min kæreste åbenbart har købt før
vi flyttede sammen.
Jeg døjer i perioder en del med noget tørt, eksemagtigt udslæt over og
under øjnene, og spekulerede på om det mon var forsvarligt at prøve med
Lipogel der...
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 17:55

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg døjer i perioder en del med noget tørt, eksemagtigt udslæt over og
> under øjnene, og spekulerede på om det mon var forsvarligt at prøve med

Hejsa

Det må man gerne. Der skal kun en ganske lille smule til.

Men jeg kom lige i tanke om: Der er noget eksem, der populært kaldes
"sommerfugleeksem", netop fordi man ligner en sommerfulg i ansigtet, med
"tør hud" over og under øjnene. Behandlingen er en creme/salve, som lægen
ordinerer.
Eksemet kommer netop i perioder, og virker som meget tør hud.
Prøv en tur omkring lægen, når du har en periode med den tørre hud. Er det
så kun tør hud, kan Ceridal Lipogel sagtens bruges.

Tina

Fra : Heidi

Dato : 08-12-03 18:43

Tina wrote:
> [...]
> Prøv en tur omkring lægen, når du har en periode med den tørre hud.
> Er det så kun tør hud, kan Ceridal Lipogel sagtens bruges.
¨
Jeg tror nu ikke det er sommerfugleeksem jeg har (efter at have læst om
det på sundhedsguiden.dk) - jeg har nævnt det for min tidligere læge på
et tidspunkt, og fik at vide at jeg kunne købe noget hydrokortisonsalve
på apoteket i håndkøb (1%).
Hun nævnte dog ikke noget om at man ikke må bruge det i længere tid,
og selvom det står på tuben var jeg ikke klar over at skaderne kunne
blive
ligesom beskrevet her
http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?name=Kortisonpr%c3%a6parater+til+hudbehandling&categoryId=1473&article=1954
Det var vist først da jeg læste om det her, eller en anden nyhedsgruppe
at jeg fandt ud af det.

Jeg har stadig brugt salven ind i mellem, når det blev for slemt, og
specielt nogle dage inden jeg skulle til en fest, så jeg undgik de røde
pletter i hovedet, men jeg ville gerne have et alternativ - og en
almindelig øjencreme hjælper ikke.

Så mon ikke jeg skulle prøve med Lipogel i et stykke tid og se om
det hjælper - og så nævne det for min nuværende læge næste gang
jeg skal derned....

Tak for svaret

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-03 19:40

> Så mon ikke jeg skulle prøve med Lipogel i et stykke tid og se om
> det hjælper - og så nævne det for min nuværende læge næste gang
> [...]

Ingen årsag

Ceridal Lipogel er virkelig godt. Især her om vinteren, hvor huden udsættes
for frostgrader (dog ikke lige for tiden... *G*)
Mine hænder var åbne sår vinteren igennen, trods gode vanter og
fugtighedscremer. Siden jeg begyndte på at bruge Lipogel, har jeg haft hele
hænder året rundt. Og mine læber sprækker ikke længere. :)

Held og lykke med det

Tina

Fra : Gravse

Dato : 06-12-03 11:19

> [...]
> Lidt apropos Mikael, så døjer jeg med store gener omkring læberne. Ved
> mig er det dog ikke bumser, men små sår i lige der hvor læberne mødes.
<snip>

Nu ved jeg ikke hvor udtalt dine sprækker er, men jeg bruger selv ren
olivenolie de steder hvor jeg bliver lidt tør om vinteren.
Det virker både på hænderne og i ansigtet.
Jeg bruger det morgen og aften lige inden jeg går i seng, og det fedter
næsten ikke og er fuldstændigt smags og lugtfrit.
Og så er det meget billigt!!

Hilsen
Bo

Fra : Lyrik

Dato : 12-12-03 01:58

"Jesper Jensen" <jepperdy@hotmail.com> wrote in message
> Lidt apropos Mikael, så døjer jeg med store gener omkring læberne. Ved
> mig er det dog ikke bumser, men små sår i lige der hvor læberne mødes.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kan være C-vitaminmangel. C-vitamin kan fås i håndkøb. Hvis du får en
vitaminpille om dagen, men alligevel får Revner og C-vitaminmangel, så skal
du få målt dit blodsukker, idet en diabetes-2 giver stort behov for
C-vitamin. Jeg tager selv 500 mgr. C-vitamin daglig, ud over
vitaminpille, -det har jeg fået OK på hos lægen.
Havde samme symptom og var et stort spørgsmålstegn fordi jeg tog en
vitaminpille med "fuld dagsdocis C-vitamin"-men jeg havde diabetes-2 og så
var det ikke nok!

Hilsen og God Jul fra
Jens