Udregninger
Fra : Kim Larsen

Dato : 05-12-03 17:32

Hej i gruppen

Jeg skal spørge for en jeg kender hvordan man udregner stumperne til et
akvarium der skal være fem-kantet.
Der er nogle krav der skal opfyldes. Forruden skal være 160 cm og vinklen
bag skal være 45 grader (det skal stå i et hjørne) og det må være på 500 L.
Er der nogen her i gruppen der kan regne den ud ? Hvis der er, så kender jeg
en der vil blive meget glad

Hvor tykt skal glasset være til sådan et akvarium ?

Det er lidt svært at forklare hvordan det skal se ud, men der skal være en
stor forrude, og så skal der så være nogle ikke ret brede "kanter" så man
kan kigge ind fra siden af, og så skal der så komme disse stykker der skal
gå langs vægen og ned til hjørnet som skal være 45 grader i vinkel.

Er der nogle særlige ting man skal tage højde for med den slags udformning ?
Jeg har selv bygget flere akvarier, men ikke i den form som han vil have, så
det er også lidt sjovt for mig at se blive udført.

På forhånd tak for hjælpen

Kim Larsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-12-03 17:43

Kim Larsen wrote:
> [...]
> kan kigge ind fra siden af, og så skal der så komme disse stykker der skal
> gå langs vægen og ned til hjørnet som skal være 45 grader i vinkel.

45 grd. ind i hjørnet?

Skal akvariet være som et kvadrat hvor man har skåret det hjørne, der
stikker ud i rummet af?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-12-03 18:11

> 45 grd. ind i hjørnet?
>
> Skal akvariet være som et kvadrat hvor man har skåret det hjørne, der
> [...]

Ja, jeg ved ikke hvad jeg tænkte på, det skal jo være 90 grader i hjørnet

Jeg prøver at lave en tegning og poster den i dk.binaer her i løbet af i
aften, så kan man se hvad det er der tænkes på.

Kim Larsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 05-12-03 18:14

> [...]
>

> Jeg prøver at lave en tegning og poster den i dk.binaer her i løbet af i
> aften, så kan man se hvad det er der tænkes på.

Jeg har postet et billede i dk.binaer i tråden Akvarium.

Kim Larsen

Fra : Torben Lundvall

Dato : 05-12-03 20:11

Hej Kim,

Dit problem er en løsning på et ligningssystem bestående at 3 ligninger med
3 ubekendte. Du mangler at angive højden?
Jeg har løseligt beregnet på et akv. som det beskrevne og ved en højde på 60
cm og en sidelængde på 121 cm vil rumfanget omtrentligt blive 500 l hvis
frontruden med længden på 160 cm monteres 8 cm ude fra væggen. Jeg går ud
fra at "strimlerne" skal stå vinkelret på væggen.

Mvh
Torben

Fra : Torben Lundvall

Dato : 05-12-03 20:19

Nå ja, så var der det med glastykkelsen. Jeg vil ikke gå under 10 mm, og 14
mm i bunden. Men det er nok fordi jeg er pivet.
Går du ned til en alm. glarmester så koster det sikkert kr. 5000+

/Torben

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-12-03 20:38

"Torben Lundvall" <lundvall@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mm i bunden. Men det er nok fordi jeg er pivet.
> Går du ned til en alm. glarmester så koster det sikkert kr. 5000+

Hvis du skal bruge noget glas så har jeg noget 12mm stående.
Det blev indkøbt til et projekt som aldrig blev til noget.
Hvis du er interesseret, så send en mail til mig.
Prisen finder vi ud af.
Jeg bor i København.

Carsten

Fra : Klaus Pedersen

Dato : 06-12-03 13:52

Hej Kim
Jeg har fundet et engelsk site der beregner glas tykkelse
http://www.fnzas.org.nz/glassthickness.0.html
Dansk site: Tabel med glas tykkelse
http://akva-net.hjem.orangenet.dk/glas.htm
Ved ikke om dette er interesant, men der står lidt om at bygge akvarie:
http://akva-net.hjem.orangenet.dk/akvariebyg.htm

Aalbæk

Fra : Kim Larsen

Dato : 06-12-03 15:10

Hej i gruppen

Jeg siger mange tak for alle henvendelser, jeg tror vi er godt rustet til
opgaven nu, ellers vender jeg frygteligt tilbage

Kim Larsen

Fra : Jan F.

Dato : 06-12-03 19:49

> [...]
L.
> Er der nogen her i gruppen der kan regne den ud ? Hvis der er, så kender

Jeg har selv et akvarie med de samme proportioner og har kigget på din
tegning. Hvis forruden skal være 160 cm så bliver akvariet på rigtig mange
liter, med mindre højden er < 40 cm. Jeg har tastet din tal ind i et
regneark og resultatet ser du her:

Lange sider 143,00
Korte sider 30,00
Højde 50,00
Front 159,81
Dybde 1 122,33
Dybde 2 42,43
Liter 703,23

> Hvor tykt skal glasset være til sådan et akvarium ?
Glastykkelsen kan først besluttes når du målene.

Her er mit bud på et velproportioneret 500 l:

Alle mål er angivet i cm
Lange sider 125,00
Korte sider 20,00
Højde 50,00
Front 148,49
Dybde 1 102,53
Dybde 2 28,28
Glastykkelse 1,00
Fugetykkelse 0,30

Liter 505,63

Jan F.

Fra : Kim Larsen

Dato : 06-12-03 20:54

> [...]
> Liter 703,23

> Glastykkelsen kan først besluttes når du målene.
>
> Her er mit bud på et velproportioneret 500 l:

Er det muligt at få en kopi af dit regneark, for jeg kan da godt se at der
nok er noget der skal ændres lidt ?

Kim Larsen

Fra : Jan F.

Dato : 07-12-03 19:46

> Er det muligt at få en kopi af dit regneark, for jeg kan da godt se at der
> nok er noget der skal ændres lidt ?

Nej, desværre ikke..

Jan F.