Køleskabs temperatur spørgsmål
Fra : zasha

Dato : 04-12-03 20:54

Jeg er i tvivl om hvor der er koldest i et køleskab, der har en frostboks
over køleskabet, dvs. den er ikke i selve køleskabet.

Har læst mig frem til at der generelt, i køleskabe uden frostbokse, er
koldest nederst...og hér har jeg gået og troet der var koldest "på toppen"
*tsk, tsk*

Men gælder det også for køleskabe med frostboks øverst?

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/godter.html
(sæsonpræget chokoladeside ;)

Fra : Thïngmand

Dato : 05-12-03 09:40

Prøv med et termometer - ellers gælde regel jo at varmen stiger til vejrs,
således at der er koldest i bunden...

Flere nye køleskabe har dog lufcirkulation både for at undgå rimfrost og for
at få en ens temperatur i hele skabet...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : zasha

Dato : 06-12-03 13:26

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> at få en ens temperatur i hele skabet...

Jo, men hvorfor hulen lægger man så grøntsagerne nederst, er det i
virkeligheden så ikke for koldt?
Hilsen Spørge-Heidi
--
Alias Miver og Mulle's mor Heidi

Fra : Bo Warming

Dato : 07-12-03 06:50

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> Prøv med et termometer - ellers gælde regel jo at varmen stiger til vejrs,
> således at der er koldest i bunden...

Ja i en kummefryser er der koldest nederst...

> Flere nye køleskabe har dog lufcirkulation både for at undgå rimfrost og
for
> at få en ens temperatur i hele skabet...

Ofte er der lidt utæthed ved gummiliste på dør, og det er langt mere
afgørende for hvordan kondensvand fordeler sig i en plastpose med flutes,
end om der er fryser eller om øverst/nederst..

På få dage kan brødet blive vådt i den ene ende(hvor koldest) og tørt i den
anden ende, hvis en gammel gummiliste er blevet mast skæv.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-12-03 21:01

zasha wrote:
> [...]
>
> Har læst mig frem til at der generelt, i køleskabe uden frostbokse, er
> koldest nederst...og hér har jeg gået og troet der var koldest "på toppen"

Temperaturen er lavest nederst. Det er en naturlov.
Varm luft stiger opad.

Mht. frostbokse placeret øverst: Ja så er det koldest øverst.
Ihvertfald i et område under frostboksen.

Jeg formoder at du overvejer at købe et nyt. - Siden du ikke bare måler
temperaturen i det du har.??

Som man siger: "Fakta ødelægger enhver diskussion".

Så ville du ikke have behov for at tro på de gæt vi evt. kommer med.

Mvh. Jørgen

Fra : zasha

Dato : 06-12-03 13:24

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
Jeg formoder at du overvejer at købe et nyt. - Siden du ikke bare måler
> temperaturen i det du har.??

</klip>
.. Jørgen

næ ,det gør jeg ikke, kom bare til at diskutere det med naboen :)
At jeg ikke måler, skyldes udelukkende at jeg ikke lige har et termometer og
håbede at nogen bare sådan lige kendte svaret *man er vel optimist"
Og jo, jeg kunne bare gå ud og købe et termometer, hvis jeg altså lige
huskede det, når man bliver overfaldet af alle mulige juletilbud :o

Mange tak for svarene *smi*