For højt kollerasterol-tal ?
Fra : Kim

Dato : 01-12-03 15:44

Jeg har lige fået konstateret et for højt kollerasterol-tal
og har hørt om en kur der kunne få tallet ned.
Findes der sites der beskriver hvilke kure/madplaner
man skal følge, samt i hvor lang tid ?
Hvad skal "tallet" ligge på normalt ?
Hvilke risiki er der ved et for højt tal ?
Er der bivirkninger ved de piller man evt. får
imod et for højt tal ?
Jeg er 39 år samt ca. 15 kg overvægtig...
Mvh Kim

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-12-03 22:31

Kim <no@spam.dk> wrote:

> Jeg har lige fået konstateret et for højt kollerasterol-tal
> og har hørt om en kur der kunne få tallet ned.

Efter hvad jeg ved (har studeret emnet som "bruger"/"patient"):

Undertiden kan kostændringer sænke tallet, undertiden hjælper de ikke.
Kroppen producerer nemlig en hel del, hvis ikke det meste, af det
kolesterol vi har i blodet.
Normalt bliver man bedt om at ændre sin kost først for at se om det
hjælper. Hvis ikke - og hvis éns tal meget for højt og/eller der er
andre risikofaktorer, anbefaler lægen medicin.

> Findes der sites der beskriver hvilke kure/madplaner
> man skal følge, samt i hvor lang tid ?

Sikkert. Jeg ved ikke lige hvor; selv fik jeg udleveret nogle pjecer hos
lægen. Ang. "hvor lang tid": Det er forever hvis det skal batte noget.
Og det handler om at nedsætte dyrisk fedt i kosten. Jeg syntes ikke det
var "slemt". Har stort set droppet smør, sparer meget på fløde o.l., og
Stryhns grovhakkede er ude. Spiser en del fiskepålæg til frokost, ost
stort set som jeg plejer og holder igen med fedt kød til aften. (Hvad
jeg nu aldrig har været vild med i store mængder.)

> Hvad skal "tallet" ligge på normalt ?
Min læge siger:
(Der er flere "slags" kolesteroler.)
Total-kolesterol: Højst 6-7. Behandlingsmål: 5
LDL ("de onde kolesteroler"): Højst 4,2. Behandlingsmål: 3
HDL ("de gode kolesteroler"): Skal mindst være omkring 1,4. (Tror jeg,
ca.)

> Hvilke risiki er der ved et for højt tal ?
Godt spørgsmål. Og for at svare skal man ind i en masse statistik. Der
er en statistisk sammenhæng mellem højt kolesteroltal og
hjerte-karsygdomme. Men hvordan årsagssammenhængen er, ligger vist noget
uklart. Teorien har været at meget kolesterol i blodet medfører
åreforkalkninger, så der lettere kommer tilstopninger/blodpropper i de
tynde årer der bringer ilt til hjertet.
Men det skal ses i sammenhæng med andre risikofaktorer, såsom:
Overvægt, rygning, arvelige tilbøjeligheder, for lidt motion.

Der er også undersøgelser der tyder på at meget kolesterol i blodet i
sig selv IKKE er farligt, eller at risikoforøgelsen er MEGET lille.

> Er der bivirkninger ved de piller man evt. får
> imod et for højt tal ?

Min læge siger at pillerne ("statiner") er så ufarlige at man burde
tilsætte dem til drikkevandet for at forebygge ...
Men andre, fx. visse alternative helsefolk, peger på at det slet ikke er
undersøgt ordentligt endnu, og at de både måske kan være
kræftfremkaldende efter mange års brug, og at de kan give muskelsmerter.
Der er i øvrigt en lang række (sikkert meget sjældne) bivirkniger anført
på brugsanvisningen til pillerne.

Der må i øvrigt være meget at finde om det ved en søgning på google.
v.h
MartinP

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-12-03 23:09

"Martin Petersen" <xmartinmarius@petersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og det handler om at nedsætte dyrisk fedt i kosten. Jeg syntes ikke det

Der må være et eller andet galt i det udsagn. Jeg har et total-kolestoroltal
på 3,1 og spiser kun dyrisk fedt - ikke særlig fed mad, men dog meget kød og
absolut ingen olie (det er noget, man kommer på biler, ikke?). Få grøntsager
(kan ikke lide ret mange af dem), og generelt ikke særligt meget efter
diverse sunde kostråd. Spørgsmålet er, om det er personligt hvad der udløser
det forhøjede kolesteroltal, eller om der er helt andre parametre inde i
billedet.

Mvh Maria

Fra : arc@na

Dato : 01-12-03 23:27

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> [...]
> er, om det er personligt hvad der udløser det forhøjede kolesteroltal,
> eller om der er helt andre parametre inde i billedet.

Der er mange som ikke er klar over, at det meste af vor kolesterol dannes
i leveren, og at produktionen af kolesterol i leveren er afhængig af
genetiske (altså arvelige) faktorer. Eskimoer og tibetanere, som
traditionelt har en kost med højt indhold af anmalsk fedt, danner således
mindre kolesterol i leveren end f. eks. afrikanere, som gennem
generationer har været vant til at leve af hirse, bananer og mangofrugter
(jaja...).

I dag bruger man i mindre grad diæt, og i højere grad laevostatiner mod
forhøjede kolesterolværdier, og det har i undersøgelser vist sig, at
kosten ikke har så stor betydning, som den tidligere er blevet tillagt.

arc@na
Except for ending slavery, fascism, nazism and communism
WAR HAS NEVER SOLVED ANYTHING!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-12-03 23:40

> I dag bruger man i mindre grad diæt, og i højere grad laevostatiner mod
> forhøjede kolesterolværdier, og det har i undersøgelser vist sig, at
> kosten ikke har så stor betydning, som den tidligere er blevet tillagt.

Ok, så giver det mening. Min svigerfar er i øvrigt snart 90 år med et meget
forhøjet kolesteroltal, så igen - nogle tåler det andre gør ikke.

Mvh Maria

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-12-03 08:37

arc@na <this@ress.is.invalid.com> wrote:

> I dag bruger man i mindre grad diæt, og i højere grad laevostatiner mod
> forhøjede kolesterolværdier, og det har i undersøgelser vist sig, at
> kosten ikke har så stor betydning, som den tidligere er blevet tillagt.

Og hvad der så er interessant: Har - eller måske HVORDAN har
kolesteroltallet betydning for risikoen for at få/dø af
hjerte-karsygdomme?
Der ser i nogle/en del undersøgelser ud til at være en statistisk
sammenhæng, men også en årsagsmæssig?
v.h
Martin

Fra : arc@na

Dato : 03-12-03 07:30

xmartinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) wrote in

> [...]
> hjerte-karsygdomme?
> Der ser i nogle/en del undersøgelser ud til at være en statistisk

Kolesterol danner jo sammen med calcium, plak på arteriernes indersider.
Dette giver risiko for at løsrevne plakstykker blokerer vitale kar og
dermed forårsager "blodprop". Jo mere (LDL)kolesterol, des større er
risikoen. Hvis man samtidig ryger, lever af stegemargarine og aldrig får
motion, øges risikoen selvfølgelig betydeligt.

http://www.diabetes.dk/wm3040
<URL:http://selfcare.dk/dansk/introduktion/hjertesygdom/aareforkalkningss
ygdom/kolesterol.asp >
http://www.dr.dk/drsearch.php?query=%E5reforkalkning

arc@na

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-12-03 07:49

> [...]

> risikoen. Hvis man samtidig ryger, lever af stegemargarine og aldrig får
> motion, øges risikoen selvfølgelig betydeligt.

Tak for nogle interessante links.
v.h
MartinP

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-12-03 08:36

> Der må være et eller andet galt i det udsagn. Jeg har et total-kolestoroltal
> på 3,1 og spiser kun dyrisk fedt - ikke særlig fed mad, men dog meget kød og
> absolut ingen olie (det er noget, man kommer på biler, ikke?).

Som jeg også skrev, bliver meget, hvis ikke det meste, kolesterol dannet
af kroppen selv (leveren). Så det lyder sådan set logisk nok med dit
tal.
I mit tilfælde hjalp kostændringen heller ikke på kolestorioltallet; dog
har den været god mod overvægt der OGSÅ er en risikofaktor for
hjertekarsygdomme.
v.h
Martin

Fra : Kim

Dato : 05-12-03 15:41

> [...]
> LDL ("de onde kolesteroler"): Højst 4,2. Behandlingsmål: 3
> HDL ("de gode kolesteroler"): Skal mindst være omkring 1,4. (Tror jeg,

Okay, resultatet var uden at jeg fastede et total tal på 6,5
Idag har jeg leveret en blodprøve hvor jeg fastede, hvor
jeg får svar på Fredag. Men da min læge åbenbart
observerede noget hvidt i min blodprøve sidst, blev
blod-prøven også undersøgt for " Fri Fedt " i blodet,
tror jeg det hed, hvor den blev målt til 4,9 og helst skulle
ligge på 2,2.
Hedder det " Fri Fedt " i blodet ?
Og hvad er " Fri Fedt " i blodet ?
Mvh Kim

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-12-03 10:14

Kim <no@spam.dk> wrote:

> [...]
> blod-prøven også undersøgt for " Fri Fedt " i blodet,
> tror jeg det hed, hvor den blev målt til 4,9 og helst skulle

Min læge opererer med noget han kalder "triglycerider". Han siger at
behandlingsmålet for dem er 2,5; det kunne godt være det du kalder "fri
fedt". Jeg kan ikke nok kemi til at beskrive forskellen mellem
kolesteroler og triglycerider og/eller "fri fedt".
Man kan ikke sige at det er "ét fedt" det hele, men vel snarere nogle
forskellige typer af fedtstoffer, eller stoffer der nemt kan blive til
fedtstoffer.
v.h
Martin

Fra : Mieskiewicz

Dato : 19-12-03 19:05

Hej Kim

Jeg har hjulpet andre i denne situation ved at anbefale et Aloe Vera
drikkeprodukt.

Aloe Veraen hjælper dig bl.a. ved at
* udrense tarmsystemt for slam, som opstår pga den mad vi spiser
* styrke dit imunforsvar
* tilføre kroppen 75 næringstofter( vitaminer, mineraler, enzymer m.m.)
* giver mere energi og velvære

Hvis du er interesseret i at høre nærmere, så kan du blot kontakte mig

Med venlig hilsen
Dorthe Mieskiewicz
aktivkilden@mail.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-12-03 19:59

Mieskiewicz wrote:

> Jeg har hjulpet andre i denne situation ved at anbefale et Aloe Vera
> drikkeprodukt.

Har du noget som helst bevis for, at Aloe Vera hjælper mod forhøjet
kolesteroltal? Hvis ikke, så synes jeg, du skulle holde op med at lege
læge med risiko for, at der er nogen, der tror på det, du siger. det gør
ikke sagen bedre, at dine indlæg er slet skjulte reklamer for varer, du
sælger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : arc@na

Dato : 22-12-03 00:18

"Mieskiewicz" <Aktivkilden@mail.dk> wrote in news:3fe33eca$0$9752
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Jeg har hjulpet andre i denne situation ved at anbefale et Aloe Vera
> drikkeprodukt.

- som du garanteret selv sælger, ikke? Så hjælper du også din bankkonto.

> Aloe Veraen hjælper dig bl.a. ved at
> * udrense tarmsystemt for slam, som opstår pga den mad vi spiser

Hvad i alverden er det dog for noget sludder. Tænker du på slagger, eller
skriver du bare af efter et salgsmateriale du alligevel ikke forstår?

> * styrke dit imunforsvar

Dokumentation, tak.

> * tilføre kroppen 75 næringstofter( vitaminer, mineraler, enzymer m.m.)

Hvilke "75 næringsstoffer" drejer det sig om?

> Hvis du er interesseret i at høre nærmere, så kan du blot kontakte mig

Hvis du er interesseret i ikke at få et surt brev fra din internet-
udbyder, så holder du op med dine slet skjulte kvaksalver-reklamer.

arc@na
Kommunisterne dræbte kun 100 millioner -
LAD OS GIVE DEM EN CHANCE TIL!