Søren og Dorte Hansen <dorte_soren@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fce1338$0$9768$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg har nogle problemer med min yamaha 4-gear knallert. Jeg er ikke særlig
> skarp i tænding og karburator, men jeg forsøgte alligevel at stille lidt
på
> det. Samtidig tætnede jeg også udstødningen.
> Og den kom til at køre som en drøm. Men det var også kun en drøm, fordi
der
> gik ikke ret mange uger før udstødningen blev utæt igen, og nu kan den
> faktisk kun køres i 1. og 2. gear. Der er slet ingen træk i den mere.
> Den kan fint tage gas, når jeg holder stille, men så snart jeg slipper
> koblingen lidt, så er den gal.
> Er der nogen der har nogle forslag til, hvorfor den kører som den kører??
Er
> det pga. den lidt utætte udstødning?? eller karburator eller tænding??
eller
> er det måske efterårs/vinter vejrets skyld?
>
Hej.
For et stykke tid skrev jeg dette indlæg ang tænding på Yamaha 4 gear:
> Når du kigger på den knast der får platiner til at åbne sig, kan du se at
> der er en lille forhøjning. Det er den der får platinerne til at åbne. Når
> platinspillerummet skal stilles kan det være meget fornuftigt at dreje
> svinghjulet, så platinernes kontaktflade til knasten, er midt på
> forhøjningen. Når spillerummet er justeret drejer du svinghjulet lidt
> tilbage igen. Nu drejer du svinghjulet i pilens retning og måler hvornår
> platinerne begynder at åbne. når de åbner 1.8 mm før top, har du ramt den
> rigtige platinafstand.
Når dette er gjort skal du justere din karburator, hvis knallerten ikke
kører ordentligt. Når du kører og drejer gassen i bund, skal knallerten
trække rent og den skal tage omdrejninger! Hvis den i stedet for at tage
mange omdrejninger og begynder at hakke (4takte), får den for meget benzin
og du skal sætte en mindre dyse i. Hvis den ikke vil tage accelerere når du
tager gassen, men først begynder at accelerere når du slipper gassen lidt
igen, får den for lidt benzin og skal have en større dyse. Du skal forsøge
dig lidt frem.
Du kan også skrive hvilke stumper du kører med, så kan jeg nogenlunde guide
dig ind på den rigtige dysestørrelse, så du selv kan finjustere.
Mvh
Jarl
www.pcman.dk
--
Med en stor knallert på 250 ccm
og en lille Maxi der bliver vedligeholdt for konen