Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Billigt og godt digitalcamera
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-12-03 08:51

Hej Foto gruppe

Jeg skal have et digitalcamera, og er helt tabt over, så mange forskellige
camera'er man kan få. Jeg har læst de mange tidligere råd igennem, men er
stadig ikke sikker på hvad det skal være.

Jeg har prøvet at opsummere mine krav:
Pris i 1000-1500kr klassen. Absolut max pris: 2000kr. Gerne 800kr og let
brugt, men stadig med restgaranti
Optikken skal være god.
Det skal reagere hurtigt på knapperne, ikke 3 sek ventetid for hver knap
tryk.
Det må gerne være lille, men er ikke noget fast krav.
Det skal mest bruges som ferie/dokumenterings camera, men det skal kunne
tage et skarpt billede af en tændstikæske på et bord (afstand 40cm)
Hvor mange megapixels det er på er ligemeget, da jeg ikke tror jeg skal
"fremkalde" så mange billider, men bare brænde dem på en cd. Minimum dog
1.3.
Den skal have blitz
Det skal være enkelt i brug. Jeg er ikke entusiast.
Den skal have en billig hukommelse. Jeg vil købe et 256MB kort senere.
Den skal kunne bruge USB eller Firewire.
Jeg er ligeglad med danske menuer. De må gerne være danske, men det trækker
ikke meget op.

Jeg har opsnappet følgende tips i tidligere tråde, men ved ikke om der er
nogle imellem der ikke opfylder mine krav. De ligger også til den dyre side.
Canon Powershot A 60
Nicon Coolpix 2100
Olympus Camedia C-350ZOOM

Jeg kender www.edbpriser.dk (Rigtig god side)

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : emj

Dato : 02-12-03 09:16

On Tue, 2 Dec 2003 08:51:07 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> [...]
>Den skal kunne bruge USB eller Firewire.
>Jeg er ligeglad med danske menuer. De må gerne være danske, men det trækker

Når du nu ikke vil betale ret meget, så skulle du måske overveje
Olympus Camedia C-220ZOOM
Hvor hurtigt der er, aner jeg ikke, men du kan ikke få alt for 1500 kr

Hilsen emj
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-12-03 10:21

> Når du nu ikke vil betale ret meget, så skulle du måske overveje
> Olympus Camedia C-220ZOOM
> Hvor hurtigt der er, aner jeg ikke, men du kan ikke få alt for 1500 kr

Hej emj

Det er et spændende tip. Jeg har lige læst om det i www.steves-digicams.com
.. Det ser ud til at kunne næsten alt det jeg gerne vil have. Jeg kan godt
lide der medfølger genopladelige batterier og en oplader. Det er da lækkert.
Det bliver dog ikke det jeg køber, da det ikke har USB port, og det kun har
et 8MB kort std, og på en eller anden måde tiltaler det mig ikke? Jeg har
ikke kunne finde Smartmedia kort på over 128MB. Canon Powershot A 60, som
jeg hælder mere til i øjeblikket har USB port, 16Mb kort std og man kan få
et Compactflash kort på 256Mb til ca 450kr.

Jeg ved godt jeg pressede citronen ved at skrive 1000-1500kr, men jeg er
sparsommelig og prisbevist (nærrig), og vil ikke give mere end nødvendigt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-12-03 10:27

> Jeg har ikke kunne finde Smartmedia kort på over 128MB.

Grunden til jeg vil have et 256Mb kort er at jeg har været på en 10dages
ferie hvor jeg og en kammerat havde et digital camera med med et 256Mb kort.
Vi tog billeder i 1024X768 i rimelig kvalitet. Vi tog så mange billeder at
en hel busfuld Japanske turister ville have været stolte, og alligevel var
det ikke nødvendigt at sortere mere end de mest usle billeder fra på turen.
Jeg havde 839 billeder med hjem fra en uforglemmelig tur. Derfor har jeg set
det smarte i et stort kort til ferier.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : John Poulsen

Dato : 02-12-03 11:53

<SNIP>et digital camera med med et 256Mb kort<SNIP>

Hej Jens.

SmartMedia er IKKE lavet i mere end 128 MB... Så vil du have mere end
det, er CF-kort vejen frem, som du er inde på, ;). Og i den forbindelse,
så har CF-kortene har også en pris/antal MB forhold, jeg kan lide i
forhold til de andre typer.

Canon laver nogle gode kameraer (har selv G3) og A60 er nok det du skal
gå efter, hvis vi snakker om et mindstemål af kvalitet OG kombinationen
med CF-kort.... (Det er også at finde til en OK pris).

*Måske* et /farvet/ indlæg i denne tråd, men jeg tror ikke du vil
fortyde det.

Mvh.

John

Fra : emj

Dato : 02-12-03 20:10

On Tue, 2 Dec 2003 10:20:55 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
> [...]

>lide der medfølger genopladelige batterier og en oplader. Det er da lækkert.
>Det bliver dog ikke det jeg køber, da det ikke har USB port,

Vel har det da til USB og det er da ikke dit digi, der skal have en
USBport, men din PC

> og det kun har
>et 8MB kort std,

Ja, der er intet digikam, der bliver leveret med et 256 MB kort. Så
kan de nemlig ikke sælges for den lave pris, som du vil betale.

> og på en eller anden måde tiltaler det mig ikke? Jeg har
>ikke kunne finde Smartmedia kort på over 128MB.

Nej, for det findes ikke.

> Canon Powershot A 60, som
>jeg hælder mere til i øjeblikket har USB port, 16Mb kort std og man kan få
>et Compactflash kort på 256Mb til ca 450kr.

Det er sikkert også et glimrende digi

>Jeg ved godt jeg pressede citronen ved at skrive 1000-1500kr, men jeg er
>sparsommelig og prisbevist (nærrig), og vil ikke give mere end nødvendigt.

Der er ikke noget sparsommeligt ved at købe et digi til 1500 kr. Det
er stort set spild af penge
Hilsen emj

--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Max[DK]

Dato : 02-12-03 11:50

> Canon Powershot A 60

Det ville jeg helt klart vælge, om så du presser citronen op på de ~1700.-

Jeg synes at det er et kanon kamera som tager gode billeder. Derfor synes
jeg at det er at være både pris bevidst og et nærigt køb, at bruge lidt
flere penge og så få godt godt og dejligt kamera.

/Max

Fra : Richard

Dato : 02-12-03 17:55

Hej Bager,

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> nogle imellem der ikke opfylder mine krav. De ligger også til den dyre side.

Vil anbefale A60'en, hvis dit budget er de 2kkr den fås til pt., efter
selv lige at have købt storebror A70. Ifht de andre kan den bruge alm.
AA-batterier, så du er uafhængig af oplader, hvis uheldet sker.

Dit (hurtige) 256 Mb CF-kort får du til ca. 500 kr på ebay.co.uk - kan
evt. give dig en kontakt.

Så skal CBR'en skydes, hva'

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Paypal: https://www.paypal.com/refer/pal=2VGEY2W2TV2V2

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-12-03 17:58

> Dit (hurtige) 256 Mb CF-kort får du til ca. 500 kr på ebay.co.uk - kan
> evt. give dig en kontakt.
> Så skal CBR'en skydes, hva'

Hej Richard

Jeg har planer om at købe et Kingston 256MB modul. Er det ikke godt nok? Er
det ikke kun i en kortlæser man får glæde af hurtgere kort? Er der en
hjemmeside hvor man kan se hvor hurtige kortene er?

Ja der skal nok tages et par billeder af vidunderet.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Fra : emj

Dato : 02-12-03 20:14

On Tue, 2 Dec 2003 17:58:01 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> Er
>det ikke kun i en kortlæser man får glæde af hurtgere kort?

Nej, det er sørme da i kameraet, det har betydning
Hilsen emj
--
http://home19.inet.tele.dk/elje/index.html

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-12-03 20:47

Jens Jacob Bager Jensen skrev i et indlæg på usenet:
> Jeg har planer om at købe et Kingston 256MB modul. Er det ikke godt
> nok? Er det ikke kun i en kortlæser man får glæde af hurtgere kort?

Kingston er Ok til det meste - jeg bruger dem i mit G3, og de fungerer
fint.

Hvis du kun tager enkelt-billeder, så betyder det ikke meget om det er
1/2 eller 3/4 sekund om at tage billedet.

Men hvis du tager serie-billeder - så kan det godt mærkes.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Richard

Dato : 03-12-03 21:36

Hej Bager,

> Jeg har planer om at købe et Kingston 256MB modul. Er det ikke godt nok? Er
> det ikke kun i en kortlæser man får glæde af hurtgere kort? Er der en
> hjemmeside hvor man kan se hvor hurtige kortene er?

I virkeligheden skulle du også lige checke de forskellige korts
strømforbrug; det svinger tilsyneladende en del. Det opdagede jeg, da
jeg sammenlignede kort og endte med at købe et 256 Mb PQI F1 /40x. Fandt
ingen samlet oversigt, du er nødt til at pløje leverandørernes sider
igennem, og selv de er karrige. Tror udviklingen er gået for hurtigt de
seneste år til at nogen har kunnet nå at teste ordentligt inden kortene
var gammeldags

Der lader til at være enighed om, at når hastigheden er over 12 eller
20x, er det kortlæseren (ved USB 2, ikke 1.1), der har glæde af
hastigheden på kameraer under 4-5 Mb og for sådanne mest, når de gemmer
store RAW-filer. Der er en del kommentarer om det i Canon PowerShot
A-gruppen: http://forums.powershot-a.com/ - og mange andre tip fx om
alternativer til Canon's stinkende dyre eksterne strømforsyning

> Ja der skal nok tages et par billeder af vidunderet.

Har du overvejet, at til mc-brug vil det være praktisk at kameraet har
gevind i bunden, så det kan fastgøres vha et alm. stativskrue fx
tillempet mc'en (styret, kåbestativ etc)? Blot en idé, A70 har det, A60
sikkert også

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-12-03 09:10

Richard skrev:
> Vil anbefale A60'en, hvis dit budget er de 2kkr den fås til pt., efter
> selv lige at have købt storebror A70. Ifht de andre kan den bruge alm.
> AA-batterier, så du er uafhængig af oplader, hvis uheldet sker.

Det er helt nede i 1675 + porto med dansk manual:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587981>

> Dit (hurtige) 256 Mb CF-kort får du til ca. 500 kr på ebay.co.uk - kan
> evt. give dig en kontakt.

Tjah - med kravene til ovenstående digitalkamera så ville jeg ikke gå så
højt op i de ekstra sekund-hundrededele hastighed på CF. Prcdata.dk har
fx. 256 MB Performance CF (med 10 års garanti) inkl porto for 510 kr.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Richard

Dato : 03-12-03 21:40

Jesper Brunholm wrote:

> Det er helt nede i 1675 + porto med dansk manual:
> <http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587981>

Du har sikkert ret, jeg har kigget på A70 og blot skelet til prisen på A60.

> Tjah - med kravene til ovenstående digitalkamera så ville jeg ikke gå så
> højt op i de ekstra sekund-hundrededele hastighed på CF. Prcdata.dk har
> fx. 256 MB Performance CF (med 10 års garanti) inkl porto for 510 kr.

Jeg havde lidt travlt, da jeg skrev de linier - ville også have nævnt
lavt strømforbrug som en vigtig parameter. Det hermed gjort.

Og til de meget rejsende kunne Danelec's Express-ordning med tilsendelse
af erstatningskort overalt i verden sikkert være interessant

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-12-03 01:44

Hej Jens

Du skulle måske prøve om du kunne få et af dem Netto har på tilbud. Jeg
har godt nok ikke set dem, men Rollei plejer at være ganske godt, så nu
håber jeg de lever op til standarden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-12-03 07:39

> Du skulle måske prøve om du kunne få et af dem Netto har på tilbud.
> Jeg har godt nok ikke set dem, men Rollei plejer at være ganske godt,
> så nu håber jeg de lever op til standarden.

Hej Benny..

Her er en opsummering af hvad Ole Larsen skrev om tilbudscameraet i Netto
for et par dage siden:

Købte for et par mdr.siden en Rollei i Føtex for ca 2500. Jeg husker ikke
model#. Det blev leveret tilbage ved først givne lejlighed. Senere har jeg
fundet ud af, at Samsung ejer navnet, og det forklarer lidt.
Afstandsinstill. var ikke god. Hverken man. eller auto. Den kunne slet ikke
håndtere kontraster af bare jævnt omfang. Men det er rigtigt, at det havde
været et røverkøb om det levere op til navnets ry, og derfor prøvede jeg.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-12-03 01:29

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:4Afzb.406$9W6.69@news.get2net.dk...

> [...]
> været et røverkøb om det levere op til navnets ry, og derfor prøvede jeg.

Hej Jens

Det er jeg da ked af at høre, hvis det virkeligt skulle være gået så meget
tilbage for Rollei. Det har ellers i alle de år jeg kan huske, været
qualivare. Så jeg sidder da i mit stille sind, og håber på der snart kommer
modstridende oplysninger.

M.V.H.....Benny..

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-03 06:35

"Benny Mortensen" <bfm@tdc<fjern> wrote:

> [...]
> tilbage for Rollei. Det har ellers i alle de år jeg kan huske, været
> qualivare. Så jeg sidder da i mit stille sind, og håber på der snart kommer

Rollei er rigtigt nok et af de gode, gamle kameramærker. Ligesom så
mange af de andre "gode, gamle" mærker har de haft svært ved at klare
sig mod japanerne. Vi skal mindst tyve år tilbage for at finde det gode,
gamle Rollei. Jeg kender godt nok ikke så meget til Rolleis ejerforhold.
Der er vist noget om, at de forsøger at lave seriøse
mellemformatkameraer. Men de billigere er bare rebranding af kinesiske
modeller. Noget lignende gælder Minox, Praktica og Exacta. Voigtländer
er et andet godt, gammelt mærke, der nu sidder på kameraer fra østen.
Men de er nu noget mere seriøse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-12-03 07:42

> Du skulle måske prøve om du kunne få et af dem Netto har på tilbud.

Her er hvad Stefan skrev:
Har ikke prøvet det i dagslys endnu, kun i stuen om aftnen, nogle gange er
det kanon, andre gange knap så godt, digitalzoom kan vi godt glemme, kan vi
sikkert også nok ved andrer. Så ved jeg ikke om det er mit cam der er kaput,
men nogle få gange laver den striber.

Jeg holder mig væk.

--
Mojn