Gode hoejtalere til mac'en
Fra : Morten

Dato : 02-12-03 14:48

Jeg er paa udkig efter et par gode stereo hoejtalere til min G5, og har
saadan set bestemt mig for et par to aktive tovejs Videologic Scirocco
Spirit.

<http://www.pure-digital.com/products/Product.asp?Product=VL-60394&PageType=Intro>

Problemet er blot at jeg ikke kan finde en forhandler, samt at
de muligvis er udgaaet af produktion. Der skulle vel ikke vaere nogen
der ved hvor de kan koebes?

Eller har et bud paa et alternativ i samme kvalitet og prisklasse?

--
Morten

Fra : Tom

Dato : 02-12-03 15:16

Der er en masse andre aktive højtalere, som du kan finde herhjemme, som
befinder sig I samme prisleje.
Tjek her:

http://www.aAge.dk/fr_index.htm?/Shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Studioh
¯jttalere

Fra : Morten

Dato : 02-12-03 15:49

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Der er en masse andre aktive hojtalere, som du kan finde herhjemme, som
> [...]

Masser synes jeg ikke der er tale om naar vi snakker prislejet 2-2.5K
for et saet, men der bestemt nogen interessante emner.

Jeg er ikke saa interesseret i lydtrykketet, idet mit kontor kun er 2.5x3
meter med lige over 2 meter til loftet.
Mere interessant er en neutal og veldefineret lyd, man kan holde ud at lytte
til, de maa heller ikke vaere for afsloerende idet meget af det musik jeg
lytter til paa kontoret ofte er i form af MP3. Digital indgang vil dog vaere
spaendende idet G5'eren jo har digital ud. 2+1 osv har ingen interesse.

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 02-12-03 15:56

> [...]

> spaendende idet G5'eren jo har digital ud. 2+1 osv har ingen interesse.

Glemte at skrive at de typsik skal bruges til Jazz, Techno, Bluegrass
og P1 (64kbs).

--
Morten

Fra : Tom

Dato : 02-12-03 16:10

Et af de områder inden for "semiprof" musik produktion, hvor der udvikles
mest, er på "aktive højtaler" området.
Derfor linket.
Check evt også
http://www.soundcheck.dk/
Her er der hele tiden nyheder om bl.a. Aktive højtalere.
Og du kan sagtens få fingre I nogle sådan, til 2-3k, fpor et sæt.
Tom

Fra : Morten

Dato : 02-12-03 16:33

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Check evt ogsa http://www.soundcheck.dk/

> Her er der hele tiden nyheder om bl.a. Aktive hojtalere.
> Og du kan sagtens fa fingre I nogle sadan, til 2-3k, fpor et saet.
> Tom

Det vil jeg kigge paa. Jeg kender desvarre ikke mange af navnene ud
over Dynaudio og JBL - og dog GENELEC har jeg hoert om, og jeg kan se at
man kan finde et saet 1029A for 3K (vil dog helst ned omkring de 2K
som SPirit'erne laa paa).

Jeg har tillige faet anbefalet et saet ESI nEar 05 til 2800kr.

Det naeste problem er at jeg gerner vil lytte til hoejtalerne inden
jeg koeber dem...

--
Morten :)

Fra : Tom

Dato : 02-12-03 17:33

Hvis du vil høre og bor I en af de store byer, har de fleste musik og altså
IKKE computerbutikker opstillinger, eller kan stille op, hvis du ønsker at
høre dine højtalere.
Ved ikke lige hvem der har ESI agenturet, men jeg tror at det er
http://www.luthman.dk/
Eller
http://www.computermusic.dk/

Der så vidt jeg ved for begges vedkommende IKKE har fysiske butikker I DK !?
ER du iKBH vil jeg foreslå Åge eller Supersound.
To gode steder, der vil gå langt for din skyld.
Mener forøvrigt at vide at Supersound ( skinndergade) har et par ESI
strående fremme som de bruger til demo !?
TOM

Fra : Morten

Dato : 03-12-03 00:32

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> ER du iKBH vil jeg foresla Age eller Supersound.
> To gode steder, der vil ga langt for din skyld.
> Mener forovrigt at vide at Supersound ( skinndergade) har et par ESI
> straende fremme som de bruger til demo !?

Jeg maa derned... (bor lige ovre i Studiestraede). Har faaet tilbudt
et par JBL Control Media active, men ved hverken hvad de skal koste
eller hvilken model der er tale om - Er det nogen du kender?

--
Morten

Fra : Tom

Dato : 03-12-03 02:18

JBL laver ligesom alle andre producenter også masser af aktive højtalere.
Når du vælger den prisklasse 2-3k får du sikkert meget for pengene, meen
forlang ikke det umulige..

Fandt lige en "test" her!
http://www.macuser.de/testbericht/showproduct.php?product=57
De ser OK ud..

Et alternativ kunne være et par nu aldrende aktive Fostex ampede højtalere,
de ligger på omkring 15-1700 kroner stykket, er tiltænkt profbrug, hvorfor
de er bygget I JERN!! ( vejer 3 kilo stk.)
http://www.fostex.co.jp/int/pages/products/mons/6301.htm

Tvivler dog på at de kan opfylde dine krav. De er tiltænkt broacast, og det
er http://www.sc-sound.dk/ der har dem. ( kun proff salg)
Til gengæld har de en volumenknap på forsiden, hvis du måtte ønske dette. !?

Fra : Morten

Dato : 03-12-03 04:33

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Fandt lige en "test" her!
> http://www.macuser.de/testbericht/showproduct.php?product=57
> De ser OK ud..

Ja, jeg ved og ikke helt om jeg vil kunne lide lyden, har hoert noget
billigt og stort JBL for 10 aar siden, de loed flot, men i laengden
ikke videre rart.

Har dog ogsaa vaeret meget lun paa 4406 der var rigtig gode naar de
fik en forstaerker der kunne taemme basreflexen og den lidt hissige
diskant med titaniums membran - Jeg tror ikke der er en forstaerker af
den kaliber i disse Control. Envidere kan forstaerker og delefilter
ikke vare optimeret videre godt, i og med der blot er talet om en ampet
hoejtaler med et pasivt delefilter, from for smaa seperate forstaerkere
med aktivt delefileter.

> Et alternativ kunne vaere et par nu aldrende aktive Fostex ampede hojtalere,
> de ligger pa omkring 15-1700 kroner stykket, er tiltaenkt profbrug, hvorfor
> de er bygget I JERN!! ( vejer 3 kilo stk.)

> Tvivler dog pa at de kan opfylde dine krav.

Det tvivler jeg ogsaa paa, det ideale til mig jo vare noget i retning
af et par LS5/3 med inbyggede forstaerkere. Noget spiller rigtigt ned
til 70Hz men ikke synderligt hoejt, og har en homogen lyd.

Har fundet en del info om nEar'en og kan se at den er overordenligt
velanskreven, og nok mest kendt under det tidligere navn M-Audio SP5B.
Jeg maa helelre ned og lytte til dem, selv om jeg syns de lige koster
en plovmand for meget - der er jo ikke tale om et par hoejtalere der
skal afloese mit nuvarende stereoanlaeg (Thule IA50B & Avance 220i)

OBS jeg futtet til dk.teknink.lyd

--
Morten

Fra : Soeren Stidsholt Nie~

Dato : 03-12-03 20:20

Morten<spam@reippuert.dk> wrote in message news:<munu91-cfb.ln1@reippuert.dk>...

> [...]
>
> Jeg har tillige faet anbefalet et saet ESI nEar 05 til 2800kr.
>
> Det naeste problem er at jeg gerner vil lytte til hoejtalerne inden

Hej,

Efter at have læst adskillige anmeldelser i forårety valgte jeg sættet
Klipsch Pro Media 2.1 - se linket:
http://www.klipsch.com/product/product.aspx?cid=103 - og de er rigtig,
rigtig gode i hele spektret. Min pris var ca. 2300 kroner, og rent
faktisk er dette sæt nu mit "stereoanlæg" med en PowerBook som
lokomotiv. Lidt dyre måske, men et absolut godt køb og et sæt, der
bærer præg af kvalitet, ikke billig plastik.

Fra : Morten

Dato : 04-12-03 01:10

Soeren Stidsholt Nielsen <stidsholt@mac.com> wrote:

> Efter at have laest adskillige anmeldelser i forarety valgte jeg saettet
> Klipsch Pro Media 2.1 - se linket:

Jeg har hoert saettet for nogen tid siden, og bryder mig ikke videre
meget om dets lyd i laengeden. De er for anstrengende at lytte til, og
det er ret tydeligt at der er resurcerne er brugt paa at faa det til
at spille paa spille-hoejt-i-bassen, med en acceptabel lyd.
sikkert udemaerket til spil og DVD, men ikke til musik. (syns' jeg).
Efter Toms (og Anna's via isjat) kigger jeg nu efter et par naerfelt
monitore (medmindre jeg falder over de foeromtalte Spirit'er)

--
Morten

Fra : Soeren Stidsholt Nie~

Dato : 05-12-03 23:40

Hej Morten,

> [...]
> at spille paa spille-hoejt-i-bassen, med en acceptabel lyd.
> sikkert udemaerket til spil og DVD, men ikke til musik. (syns' jeg).

Uenig, Morten. At opfatte lyd er naturligvis en meget individuel sag,
og jeg skal ikke diskvalificere dine øren. Her skal jeg blot
konstatere, at din opfattelse hverken er enig med et af verdens
førende lydfirmaer (bl. a. høj kompentence indenfor horn til rock-gear
samt high-end lyd til teater og biografer, se http://www.klipsch.com))
samt med disse ti worldwide-eksempler på anmeldelser, der alle helt
klart placerer det omtalte Klipsch-sæt i den tocifrede ende af en
13-skala:

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,47027,00.asp

http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=61&Page=1

http://www.3dsoundsurge.com/reviews/ProMedia21/ProMedia21.html

http://www.shopping.com/xPR-Klipsch_ProMedia_2_1

http://www.techextreme.com/perl/story/12690.html

http://www.laaudiofile.com/pm21.html

http://gear.ign.com/articles/307/307117p1.html?fromint=1

http://products.consumerguide.com/cp/electronics/review/index.cfm/id/22786

http://www.gamesurge.com/pc/hardware/reviews/pm21-2.shtml

http://www.sysopt.com/userreviews/speakers/reviewhtml/Klipsch_ProMedia_2.1.html

Hilsen og go' lydfest fra Søren

Fra : Morten

Dato : 07-12-03 06:39

Soeren Stidsholt Nielsen <stidsholt@mac.com> wrote:

> Uenig, Morten. At opfatte lyd er naturligvis en meget individuel sag,
> og jeg skal ikke diskvalificere dine oren.

Jeg stiller utivlsomt andre krav til mine hoejtalere end du, det
skal ikke oedelaegge din glade ved dine Klipsh'er, men jeg kan ikke
hoilde ud at lytte til dem - Jeg placerer dem i samme kategori
som Ghettoblastere, Minianlaeg, surround/spil lydsystemer - hver af disse
er gode til et formaal, men ikke noget der lever op til de krav man
stiller til billige Hi-Fi eller studemonitore.

> [...]
> konstatere, at din opfattelse hverken er enig med et af verdens
> forende lydfirmaer (bl. a. hoj kompentence indenfor horn til rock-gear

En af de store spillere paa markedet for scene hoejtalre: ja, men ikke
videre anderkendt paa omradet for studie eller Hi-Fi.

> samt med disse ti worldwide-eksempler pa anmeldelser, der alle helt
> klart placerer det omtalte Klipsch-saet i den tocifrede ende af en
> 13-skala:

> http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,47027,00.asp

Skriver blot at de kan spille hoejt - og siganlkliden er MP3 og spil.
Iovrigt en anmeldelse i et computermagasin, ikke et magasin der
fokuserer paa Hi-Fi eller Studie hoejtalere.

> http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=61&Page=1

Igen <http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=61&Page=5":> "I've heard
better from entry level hi-fi setups but bear in mind that the Klipsch
Promedia 2.1s are multimedia speakers"

> http://www.3dsoundsurge.com/reviews/ProMedia21/ProMedia21.html

kender den, for det foerste skal du kigge paa skribentens
sammenligningsgrundlag - et par rimelig ordinaere hovedtelefoner og
signalet fra en PS2. Kig envidere paa _hvad _ skribenten skriver om
lyden naar det drejer sig om gengivelse af stereo musik og paa hans
oevrige anmeldelser, i saerdeleshed, Scirocco Spirit og Crosfire.

> http://www.shopping.com/xPR-Klipsch_ProMedia_2_1

meget subjektivt, de faerreste der har spenderet penge paa et produkt
der er dyrt (for et PC lydsystem), vil sige noget grimt om deres
investering (sad, but true)

> http://www.techextreme.com/perl/story/12690.html

sammenligningesgrundlaget er /billge/ multimedia lydsystemer, i den
kataegori er Klipsh'en uden tvivl ok. - igen et computermaasin.

> http://www.laaudiofile.com/pm21.html

Den siger vist ikke rigtigt noget om /hvordan/ hoejtaleren lyder.

> http://gear.ign.com/articles/307/307117p1.html?fromint=1

sammenligningesgrundlaget er /billge/ multimedia lydsystemer, i den
kataegori er Klipsh'en uden tvivl ok. - igen et computermagasin.

> [...]

meget subjektivt, de faerreste der har spenderet penge paa et produkt
der er dyrt (for et PC lydsystem), vil sige noget grimt om deres

"As I?ve said before, it is important to measure audio performance
based on it?s specified context but in this case the type of the
system, and it?s price range pushes it up to the Hi Fi speaker range.
While the power output, attainable volume levels, and overall quality
are at the top of their range as multimedia speakers, hardcore
audiophiles in this case might opt to choose for a Hi Fi setup, which
are generally in a different audio quality league. Hi-fi speakers
generally have better imaging (placement of the different instruments
in a song), more controlled bass, tighter sound overall, less harsh
treble, etc. The only disadvantage is that they might be somewhat big
for a desktop setup."