Dubletter - ud
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-03 17:24

Min PBG4 er ét stort rod, synes jeg. Har lige kigget i mine musikfiler,
der var to iTunes og mange dubletter
Nu kigger jeg så lidt på billeder for at luge ud, men det virker
uoverskueligt.
Har to billedbiblioteker:
1) hjemmemappen/Dokumenter/Pictures/iPhoto Library (83Mb)
2) hjemmemappen/Billeder/iPhoto Library (54 Mb)

Bemærk det besynderlige skift i sprog indenfor samme struktur (det har
jeg spurgt om tidligere, men er ikke kommet en forklaring nærmere). Har
lidt på fornemmelsen at det har noget med opdateringer at gøre?

Prøvede for lidt siden at lægge mappen "Dokumenter" over på en anden
maskine via netværk. Den skiftede navn til "Documents" on the fly (og
ville slet ikke lade alle filerne passere igennem netværket). Højligt
forundret

Nu vil jeg gerne luge ud. Findes der en funktion i MacOS 10.2.6, der kan
fjerne dubletter? Eller skal jeg bruge et særkskilt program (gerne
freeware eller shareware) ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 18:26

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Har to billedbiblioteker:
> 1) hjemmemappen/Dokumenter/Pictures/iPhoto Library (83Mb)
> 2) hjemmemappen/Billeder/iPhoto Library (54 Mb)

> Bemaerk det besynderlige skift i sprog indenfor samme struktur (det har
> jeg spurgt om tidligere, men er ikke kommet en forklaring naermere). Har
> lidt pa fornemmelsen at det har noget med opdateringer at gore?

Det har det ikke - det er fordi mappen Billeder filsystem nivau hedder
Pictures, men Finder oversaetter navnte for dig. Der oversaettes kun i
roden af din hjemmemappe, /, og /System

Mht til de to iPhoto mapper er der tale om en fejl 40 - enten har
du flyttet den, ellers den paa et tidsunkt mistet info om hvor dit
bibliotek er og du har angivet en ny lokation.

so ovenstaaende.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-03 21:18

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det har det ikke - det er fordi mappen Billeder filsystem nivau hedder
> Pictures, men Finder oversaetter navnte for dig. Der oversaettes kun i
> roden af din hjemmemappe, /, og /System

Filsystem niveau er det i hjemmemappen (niveau) eller er det i
"Dokumenter" nivaeu?
Nu vi er ved det, så har jeg også flere undermapper med navnet documents
(?)

> Mht til de to iPhoto mapper er der tale om en fejl 40 - enten har
> du flyttet den, ellers den paa et tidsunkt mistet info om hvor dit
> bibliotek er og du har angivet en ny lokation.

Nej, jeg tror faktisk ikke at jeg har flyttet den eller ændret navn på
den. "mistet info om ... ny lokation" - nej, det tror jeg faktisk
heller ikke. Måske er det en anden fejl 40 (40+ for de langsynede).

Men, Morten, har du kendskab til et program der kan ordne dubletter?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 01-12-03 22:22

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Filsystem niveau er det i hjemmemappen (niveau) eller er det i
> "Dokumenter" nivaeu?

Det er det du ser i den dajlige terminal (lokke, lokke, lokke...)
Finders snyder dig og oversaetter navnene paa udvalgte emner
(programmer, mapper mm.)

> Men, Morten, har du kendskab til et program der kan ordne dubletter?

Det bedste du har til din raadighed er nok "Mitch." - kan /ikke/
findes pa versiontracker. brug eks Finders soegefunktion og soeg paa
".jpg" naar du vil ryde op i dine billeder.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-03 23:20

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er det du ser i den dajlige terminal (lokke, lokke, lokke...)
> Finders snyder dig og oversaetter navnene paa udvalgte emner
> (programmer, mapper mm.)

Ja, du lokker og du lokker, men jeg _er_ altså en bangebuks

> Det bedste du har til din raadighed er nok "Mitch." - kan /ikke/
> findes pa versiontracker.

Nå, men der er vel også andre muligheder end versiontracker? Jeg skal
lige ud og kigge på nettet.

>brug eks Finders soegefunktion og soeg paa
> ".jpg" naar du vil ryde op i dine billeder.

Jo, den havde jeg udtænkt, men det er altså lidt omstændeligt

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 02-12-03 00:48

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Ja, du lokker og du lokker, men jeg _er_ altsa en bangebuks

hmm min agent har aaabenbart ikke prepareret dig tilstraekkeligt,
eller osse har du geennemskuet ham og opdaget at han /ikke/
scannerfoerer paa den lokale straebtokokfabrik.

> Na, men der er vel ogsa andre muligheder end versiontracker? Jeg skal
> lige ud og kigge pa nettet.

Nu bliver jeg altsaa helt bekymret paa dine vegne. Sig at jeg tager fejl!

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-12-03 01:00

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hmm min agent har aaabenbart ikke prepareret dig tilstraekkeligt,
> eller osse har du geennemskuet ham og opdaget at han /ikke/
> scannerfoerer paa den lokale straebtokokfabrik.

Var det ham der med den mistaenkeligt store Schnurbard? Han behoevede
ikke engang at tage de blaa briller paa
Eller er det noget snavs noget med, at min router (? mit ISDN LAN modem
slet ikke vil slukke automatisk?)

> Nu bliver jeg altsaa helt bekymret paa dine vegne. Sig at jeg tager fejl!

Du skal da ikke vaere bekymret. Med "kigge" mener jeg bare, at jeg skal
finde frem til ham der "Mitch." - er han osse en agent i trenchcoat og
med drævende stemme?

Morten: Du tager fejl !!

Bemaerk, at du quoter paa en maade, der ligger foer Hartvig Fritsch
saa derfor indfoerer jeg ogsaa noget gammelt snavs. Dog ikke store
begyndelsesbogstaver.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 02-12-03 01:59

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Var det ham der med den mistaenkeligt store Schnurbard? Han behoevede
> ikke engang at tage de blaa briller paa

Schnurbard, Schroeder, den kjaere skrotbunke har sikkert mange navne.

> Du skal da ikke vaere bekymret. Med "kigge" mener jeg bare, at jeg skal
> finde frem til ham der "Mitch." - er han osse en agent i trenchcoat og
> med draevende stemme?

Ved jeg ikke, men min agent har tidligere paa aftenen faaet maalet til at
tilkendegive denne baerer saere dimser paa naesen.

> Morten: Du tager fejl !!

pyha...

> Bemaerk, at du quoter paa en maade, der ligger foer Hartvig Fritsch
> saa derfor indfoerer jeg ogsaa noget gammelt snavs. Dog ikke store
> begyndelsesbogstaver.

Min jed er ikke videre begavet, hver gang jeg forsoeger at skrive
nydansk inisterer den paa at flytte curseren til dokumentets slutning.
Eneste mulighed jeg har for fortsat at skrive, er at undgaa AE, OE og
AA - Og hvorfor ikke sige B naar jeg alligevel skal sige A? Det er
osse majet sjovere, end at bruge tiden paa at hitte ud af /hvorfor/ min,
jed ikke opfoere sig paent.

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-12-03 00:58

> [...]

> AA - Og hvorfor ikke sige B naar jeg alligevel skal sige A? Det er
> osse majet sjovere, end at bruge tiden paa at hitte ud af /hvorfor/ min,

Tak for en spændende forklaring. Men der findes da vistnok andre
newslæsere end den Starwars ting?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 03-12-03 04:40

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote

> Tak for en spaendende forklaring. Men der findes da vistnok andre
> newslaesere end den Starwars ting?

det er skam ikke min newslaeser, men min texteditor...

--
Morten

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-12-03 20:37

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det er skam ikke min newslaeser, men min texteditor...

Ups. Ja, så har jeg da udstillet min uvidenhed igen

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 04-12-03 01:24

> Ups. Ja, sa har jeg da udstillet min uvidenhed igen

nej, taenk positivt - du har laert noget nyt

--
Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-03 09:06

Morten wrote:
> Min jed er ikke videre begavet, hver gang jeg forsoeger at skrive
> nydansk inisterer den paa at flytte curseren til dokumentets slutning.

Fortæl den at du ikke er i USA og ikke ønsker at bruge bit 8 som
metatast. Så vidt jeg husker :)

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten

Dato : 04-12-03 01:28

Thorbjorn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Fortael den at du ikke er i USA og ikke onsker at bruge bit 8 som
> metatast. Sa vidt jeg husker :)

???, det var sgi min terminal. Jeg havde paa et tidspunkt ved en
fejl faet klikket paa "Undgaa teggn der ikke er ASCII". OEv, det var
lige sa sjovt at skrive... Paa den andnen side undrede det mig at
jeg ikke ku skrive ??? i jed mere. Skal jeg nu vaere glad?

--
Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-03 11:37

Morten wrote:

> [...]
> lige sa sjovt at skrive... Paa den andnen side undrede det mig at
> jeg ikke ku skrive ??? i jed mere. Skal jeg nu vaere glad?

Næh, for dine danske bogstaver forsvinder, og du mangler en
ISO-latin-whatever header, så du må slet ikke.

Morten: Nu med 7-bit.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten

Dato : 04-12-03 16:32

Thorbjorn Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Naeh, for dine danske bogstaver forsvinder, og du mangler en
> ISO-latin-whatever header, sa du ma slet ikke.

det ser jeg nu, det er i tin - fra slrn har jeg ikke problemet.

--
Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-03 21:56

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det har det ikke - det er fordi mappen Billeder filsystem nivau hedder
> Pictures, men Finder oversaetter navnte for dig. Der oversaettes kun i
> roden af din hjemmemappe, /, og /System

Morten mener, at styresystemet oversætter til danske navne for
almindelige brugere som du og jeg, men filsystemet bruger stadig de
engelske navne. Når man sender over netværk, vil det derfor være de
rigtige, engelske navne, der bruges. Jeg mener også, at visse programmer
bruger de engelske navne i åbn/luk-dialoger.

> Mht til de to iPhoto mapper er der tale om en fejl 40 - enten har
> du flyttet den, ellers den paa et tidsunkt mistet info om hvor dit
> bibliotek er og du har angivet en ny lokation.

I Mich.'s alder er det mindst en fejl 50 Jeg vil bare sige til
Mich, at det er mappe nr. 2, der er den rigtige. Nummer 1 er en
hjemmelavet en. Men fordi du har et iPhoto Library i dem begge, behøver
de jo ikke at være dubletter. Så pas på, du ikke kommer til at smide
nogle billeder ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 01-12-03 22:33

> [...]
> hjemmelavet en. Men fordi du har et iPhoto Library i dem begge, behøver
> de jo ikke at være dubletter. Så pas på, du ikke kommer til at smide

Så, frem med GraphicConverter og træk efter tur mapperne hen på
symbolet, så de åbnes i to browsere som du, forudsat tilstrækkelig stor
skærm/opløsning (du kan vælge at lukke oversigtspanelet), kan anbringe
ved siden af hinanden og foretgae sorteringer i disse to browservinduer,
og trække evt. "vildfarne" og unikke billeder til den mappe du ønsker at
bevare.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-03 23:20

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> [...]
> ved siden af hinanden og foretgae sorteringer i disse to browservinduer,
> og trække evt. "vildfarne" og unikke billeder til den mappe du ønsker at

Tak for svar, Mogens. Metoden lyder god. En 15" med 1152x768 skulle vel
være nok. Prøver GraphicConverter.
Brugte to åbne findervinduer, da jeg lugede ud i musikfilerne, det
virkede da nogenlunde, men var et stort arbejde. Man skal jo helt ned i
undermapperne for at identificere selve filerne.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-03 23:20

> [...]
> rigtige, engelske navne, der bruges. Jeg mener også, at visse programmer
> bruger de engelske navne i åbn/luk-dialoger.

Tak for den meget pædagogiske forklaring, jeg tror, at jeg er ved at
fatte det.

> I Mich.'s alder er det mindst en fejl 50

Næ, nej, hr. doktor, du tager ganske fejl. Jeg bærer jo sådan et
hjælpeapparat på næsen (se min xface), som betyder, at jeg kan læse for
eksempel avisen i ganske almindelig læseafstand, så det er nok nærmere
en fejl 35 eller fejl 40 her hos mig

> [...]
> hjemmelavet en. Men fordi du har et iPhoto Library i dem begge, behøver
> de jo ikke at være dubletter. Så pas på, du ikke kommer til at smide

Tak jeg vil bevare mappe 2)
Jeg har tænkt mig at trække billederne fra mappe 1) over i mappe 2) - så
spørger den jo om den skal erstatte bla-bla-bla filen med den der
flyttes !?
Jeg mister nok ikke nogen, for jeg har en backup (you know?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen