Hvor svært er det?
Fra : Tom

Dato : 30-11-03 22:17

Hvis jeg nu ville etablere en komplet webserver, på en mac computer .. Hvor
svært ville det så egentligt være..

Jeg tænker på:
Server der kan afvikle en helvedes masse websider.
Besøgsrate omkring 50 til 300 Iper dagligt, der hver bliver mellem 5 og ti
minutter !!

En server der uden problemer kan "peges på" og som efter at
net/ADSLforbindelsen er på plads, fungerer.

Ideen er ligeledes at etablere mailserver, evt. printserver og andet...

Skal desuden kunne bruges til at sende "mange" mails afsted samtidigt !
Tom

Kan jeg nøjes med at købe apple server softwaren ?!

Hvad med databaser !?
Hvordan får jeg etableret en sådan på en mac.. Skal det være filemaker
Pro..( hader når der står lasso etc..)
Slutteligt skal jeg investere I en G5 eller kan jeg nøjes med en væsentligt
billigere G4?
Er der nogen her der med respekt for sig selv, vil foreslå at jeg I stedet
investere I en NT/XP maskine !?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-11-03 23:01

"Tom" skrev:

> Server der kan afvikle en helvedes masse websider.
> Besøgsrate omkring 50 til 300 Iper dagligt, der hver bliver mellem 5 og ti
> minutter !!

Prøv med WebStar. En glimrende webserver, der yder rigtig godt.

> Ideen er ligeledes at etablere mailserver, evt. printserver og andet...

WebStar har også mail.

> Kan jeg nøjes med at købe apple server softwaren ?!

Du kan nøjes med en singleuser, hvis du skal have WebStar.

> Hvad med databaser !?
> Hvordan får jeg etableret en sådan på en mac.. Skal det være filemaker
> Pro..( hader når der står lasso etc..)

FileMaker er en mulighed - men jeg har ingen erfaring med det til web.

> Slutteligt skal jeg investere I en G5 eller kan jeg nøjes med en væsentligt
> billigere G4?

Jo mere du vil have, at serveren skal yde, jo mere skal du selvfølgelig også
investere i hardware. Men jeg synes nu faktisk at en G4 + godt med ram og
nogle fornuftige diske kan gøre det godt.

> Er der nogen her der med respekt for sig selv, vil foreslå at jeg I stedet
> investere I en NT/XP maskine !?

Kun hvis du er interesseret i sikkerhedshuller og virusangreb.

/kristian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-11-03 23:20

Tom <nospam@fakemail.dk> writes:

> Hvis jeg nu ville etablere en komplet webserver, på en mac computer
> .. Hvor svært ville det så egentligt være..

Du kan bruge Apache under Mac OS X.

> Hvad med databaser !? Hvordan får jeg etableret en sådan på en
> mac.. Skal det være filemaker Pro..( hader når der står lasso etc..)

Kommer an på dit behov. Hvis det er til web, kan du overveje MySQL.

> Er der nogen her der med respekt for sig selv, vil foreslå at jeg I
> stedet investere I en NT/XP maskine !?

Nej, men du kunne overveje Apache og MySQL på Linux eller *BSD.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-03 00:03

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Er der nogen her der med respekt for sig selv, vil foreslå at jeg I stedet
> investere I en NT/XP maskine !?

Nej
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 01-12-03 00:30

"Tom" <nospam@fakemail.dk> wrote in message
> Server der kan afvikle en helvedes masse websider.
> Besøgsrate omkring 50 til 300 Iper dagligt, der hver bliver mellem 5 og ti
> minutter !!

De 2 sætninger er modstridende. 50-300 ip-adresser (eller besøgende, med god
vilje) er ikke "en helvedes masse".

> [...]
> billigere G4?
> Er der nogen her der med respekt for sig selv, vil foreslå at jeg I stedet

Køb/find en gammel Intel 486er, smid FreeBSD (eller OpenBSD eller Linux
eller Solaris) på den med PostgreSQL og du er kørende for væsentligt færre
penge end en Apple-løsning ville koste dig.

Mvh,

Anders

Fra : Tom

Dato : 01-12-03 01:39

Når jeg spørger på denne måde, er det fordi jeg arbejder et sted, hvor vi
har en sådan server. Og jeg synes at reaktionstiden, altså på hvor hurtigt
den enkelte side bliver loaded, uanset båndbredde, ofte er for langsom.
Og selv om at 50 til 300 daglige ikke er mange besøg, er der en tendens til
at de kommer I klumper.
Vi har I flere tilfælde oplevet over 50 samtidige, på 512 kbit/s
I sådanne situationer synes jeg at siderne loader langsomt...( både I
forhold til båndbredden, men bestemt også I forhold til serveren
reaktionstid !
Tom

PS
Jeg er ikke en haj på området, hvilket er hvorfor jeg spørger.
Dvs. Når I begynder at tale om linux Unix og alt det andet, så er det
sikkert smart.
Spørgsmålet er blot om det ikke ville være - så relativt - meget lettere -
og dermed billigere Iden sidste ende - for undertegnede, at investere I en
mac, da jeg ville have lettere ved at finde rundt I den !?

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 01-12-03 05:44

Tom wrote:
> [...]
> og dermed billigere Iden sidste ende - for undertegnede, at investere I en
> mac, da jeg ville have lettere ved at finde rundt I den !?

Hvorfor hoste websystemet selv? Det er da endnu nemmere, og billigere
for den sags skyld, at finde et webhotel ude i byen.

Mvh

Bruno

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 01-12-03 08:28

Tom wrote:

> [...]
> I sådanne situationer synes jeg at siderne loader langsomt...( både I
> forhold til båndbredden, men bestemt også I forhold til serveren

512kb ADSL er så afgjort minimum, når man har en webserver.
Men hvad består de enkelte sider af ???
Er der megen grafik ???
Er det statiske eller dynamiske sider ???

At webserve statiske sider består primært i at sparke filer ud gennem
Ethernet-interfacet, og intet som helst andet. Hvis det bare er
tekst-sider, så burde der ikke være nogen som helst problemer selv med
en meget langsom maskine.

Hurtige maskiner er 'kun' en fordel, hvis der skal ske megen
data-behandling på serveren, dvs dynamiske sider genereret på basis af
en database. Og her er den udslagsgivende faktor som regel !ikke! hvor
hurtig processoren er men hvor megen RAM der er i computeren.

Rent umiddelbart så lyder det ikke som om du har brug for andet end en
(dobbelt)G4 udbygget til maksimal RAM samt et sæt spejlede diske

> [...]
> og dermed billigere Iden sidste ende - for undertegnede, at investere I en
> mac, da jeg ville have lettere ved at finde rundt I den !?

Jeg plejer at anbefale at få fat i de freeware programmer som du kan få
hos http://www.serverlogistics.com/ . Fordelen ved dem er, at du får
nogen væsentligt nyere versioner end der kommer med i hvert fald 10.2.x
samt at programmerne og mapperne de er installeret i er tilgængelige
direkte i Finder i stedet for at man skal have fat i Terminalen.

Du skal have fat i Apache2 , PHP4 , MySQL
Der er vældigt gode installations instruktioner
Både Apache2 og MySQL kommer med paneler til Systemindstillinger.

!!!MEN!!! du slipper altså *ikke* for at sætte dig grundigt ind i
parametrene i httpd.conf og php.ini

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : T.B.

Dato : 01-12-03 09:17

Tom wrote:
> [...]
> billigere G4?
> Er der nogen her der med respekt for sig selv, vil foreslå at jeg I stedet

Hvad med at få fat i en gammel pc. jeg kører min webserver på en gammel
100 Mhz P MMX uden de store probs.
Jeg har installeret E-smith webserver, som er et linux basert system der
er 100% møntet på at være webserver/mailserver og en del andet som man
kan bruge..
installation og opsætning er hurtig og uden de store problemer....

det er freeware, og det er jo altid nice, og der findes mange
udbygningsmoduler til systemet.
Kik evt her:
http://e-smith.org/

venligst

thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-12-03 11:22

Tom wrote:

> [...]
>
> Ideen er ligeledes at etablere mailserver, evt. printserver og andet...
>
> Skal desuden kunne bruges til at sende "mange" mails afsted samtidigt !

OS X kan oenstående. Ønsker du fin GUI til det hele, så er
serverudgaven nok en god ide.

Med hensyn til databaser, er der MySQL og PostgreSQL på nettet.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"