Kombifyr
Fra : Chriz

Dato : 30-11-03 17:02

Hej

Er der nogen der har erfaringer med kombifyr hvor naturgas kombineres
med brænde. Eksisterer denne kombination ? Enentuelle
producenter/priser/erfaringer ?

mvh

Christian

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 30-11-03 22:39

"Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der har erfaringer med kombifyr hvor naturgas kombineres
> med brænde. Eksisterer denne kombination ? Enentuelle
> producenter/priser/erfaringer ?

Jeg har tjekket lidt, og det kan ikke så'n lige lade sig gøre.

Et brændefyr kræver, at du har åben ekspansionsbeholder. Et gasfyr har en
lukket tryk-ekspansionsbeholder.

Det betyder, at du i princippet skal have 2 systemer med en fælles
varmeveksler.

mvh
Bendt

Fra : TG4600

Dato : 01-12-03 10:48

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote in message

> [...]
> >

> Jeg har tjekket lidt, og det kan ikke så'n lige lade sig gøre.
>
> Et brændefyr kræver, at du har åben ekspansionsbeholder. Et gasfyr har en

Et gasfyr har (_sædvanligvis_ )en lukket tryk-ekspansionsbeholder. Men det
betyder ikke at gasfyret ikke kan køre med åben ekspansion...

Derimod tvivler jeg på at du kan finde et kombifyr med gas/fastbrændsel, du
skal nok gå efter en løsning med et brændefyr *og* et gasfyr, som kobles på
det samme centralvarme system. F. eks. sådan at du sætter de to "kedler" op
i serie med fastbrændsel forrest. Så vil du opnå at gasfyret tager over når
fastbrændsel ikke leverer tilstrækkeligt varme. Hvis du i længere perioder
ikke vil benytte fastbrændsel kan det være en fordel at etablere en
"by-pass"-streng så du kan gå uden om brændefyret, da varmetabet i et
ubenyttet brændefyr vil være urimeligt højt. Pas dog på hvis brændefyret
står i et uopvarmet rum, jeg har selv fået frostsprængt en kedel på den
konto ;-(

TG

Fra : Chriz

Dato : 01-12-03 17:18

Tak for begge svar, jeg vælger den allerletteste løsning: Alm gas som
udgangspunkt og så suppleret med en brændeovn i stuen. Det var nu mest fordi
jeg var blevet fortalt at gas og bræde kunne kombineres i kobifyr, men jeg
kunne ikke få det bekræftet på Google, og jo så heller ikke i dettte forum.
Thanks anyway, jeg er nu kommet nærmere en beslutning......

Christian

Fra : Jens Petersen

Dato : 01-12-03 18:33

Chriz wrote:
> [...]
> kunne ikke få det bekræftet på Google, og jo så heller ikke i dettte forum.
> Thanks anyway, jeg er nu kommet nærmere en beslutning......

Er det ikke bare at sætte en gasbrænder på en kombikedel?

--
Jens callto://jensep

11 was a race-horse, 12 was 1 2. When 11 1 1 race, 12 1 1 2.