Varmepumpe på 1.sal
Fra : Kenneth G

Dato : 30-11-03 09:58

Hej i NG

Jeg er ved at udbygge på vores ubenytte 1.sal og skal i den forbindelse også
have en form for varme der op.

Så kommer der pluslig en reklame ind af døren fra "Elgiganten" med en
varmepumpe der kan lave varme ud af ingenting

Vi har i forvejen fjernvarme.

med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-11-03 10:04

Kenneth G wrote:

> Så kommer der pluslig en reklame ind af døren fra "Elgiganten" med en
> varmepumpe der kan lave varme ud af ingenting

Den bruger vel elektricitet.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-11-03 10:47

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Den bruger vel elektricitet.

Sikkert. Man skal lige tage i betragtning, at varmen gerne selv vil
'ovenpå', så det er begrænset hvad der skal etableres. Jeg ville i hvert
fald starte med ingenting. Der er mange faktorer der spiller ind, f.eks.
hvor åbent er der til rummene ovenpå og hvad skal de bruges til. Men den
varme der lister ovenpå, skal komme fra underetagens varmeinstallationer, så
de skal kunne klare merbelastningen. Da man samtidig reducerer det spild der
er ved at have en varm luftpude hængende under loftet, skal det nok gå.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 30-11-03 10:54

> Jeg er ved at udbygge på vores ubenytte 1.sal og skal i den
> forbindelse også have en form for varme der op.
> Vi har i forvejen fjernvarme.

Er din etageadskillelse BD30 som den er eller skal du til at etablere
det ?
Hvis du alligevel skal "rode" med nyt gulv så overvej at lægge
gulvarmeslanger i.

Vi sætter dog radiatorer op - men mest fordi vi har dem... Der løber dog
lige 4000kr på i nye pex slanger og fitings for at flytte dem (6
radiatorer)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-11-03 19:36

Kenneth G skrev i et indlæg på usenet:
> Så kommer der pluslig en reklame ind af døren fra "Elgiganten" med en
> varmepumpe der kan lave varme ud af ingenting

Jeg har ikke set reklamen - men har varmepumpe i et etplanshus på 140
m2, og der er det et fornuftigt alternativ til elvarme, som vi havde
før - besparelse cirka 4000 kr om året.

Men det kræver åbne døre ind til de rum, som skal opvarmes.er åbne for
at der kommer varme derind.

Men sammenlignet med fjernvarne tror jeg ikke, at det er billigt i
drift.

Det er rigtig nok, at den hiver varme ud af "ingenting" - men det koster
altså en del strøm, at gøre det

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Ivar

Dato : 30-11-03 21:56

Jan Vestergaard skrev:

> Men sammenlignet med fjernvarne tror jeg ikke, at det er billigt i
> drift.

Næppe, her i Odense koster energi fra fjernvarme ca. 1/3 af energi fra el.
Varmepumpen skal altså give mindst 3 gange så meget varmeenergi ud
i forhold til hvad den får ind, og det kniber det ofte med.
Du må under ingen omstændigheder købe et sådan apparat, uden
at have undersøgt forholdet mellem optagen el-energi og afgiven
varmeenergi.

Ivar

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-11-03 22:46

Ivar skrev i et indlæg på usenet:
> [...]
> varmeenergi ud
> i forhold til hvad den får ind, og det kniber det ofte med.

Det gør vores ihvertfald ikke.

Samtidig har den problemer, hvis det er rigtig koldt udenfor - ned
til frysepunktet virker den rigtigt godt, og giver en god varme i hele
huset, men når man kommer ned under minus 5 grader, så kan det
godt knibe lidt, da den er mindre effektiv jo koldere, det er udenfor.

Og ved minus 10 grader står der i manualen, at man skal slukke,
da ude-delen ellers kan tage skade.

Det er ikke tit vi har det i Danmark, men det sker - og så er det
rart, at de gamle el-radiatorer sidder der endnu

Fra : TG4600

Dato : 01-12-03 10:52

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message

> [...]
> huset, men når man kommer ned under minus 5 grader, så kan det
> godt knibe lidt, da den er mindre effektiv jo koldere, det er udenfor.

Derfor er varmepumpen bedst egnet som supplerende opvarmning i ydersæsonen,
da dens effektivitet falder drastisk netop mår behovet er størst.

TG