Et godt lydbehandlingsprogram
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-11-03 12:14

Hej NG!

Hvilket lydbehandlingsprogram kan anbefales? Det skal kunne optage fra
lyd-ind, man skal kunne klippe i lydfilerne, man skal kunne filtrere for
støj og lignende og gemme i diverse formater: wav, mp3, ogg...

--Martin

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-11-03 12:25

Lidt avanceret er ProTools LE ligger ikke nødvendigvis på producentens site
( digidesign.com)
Ellers er der Spark LE ( tc.electronic)
Begge er gratis og fungerer I 9 og X
Kan optage og klippe.. Og eksportere I de formater du har brug for..
Du kan evt. Også finde SoundApp der er et meget lille program.. Mener at det
kan det samme. Er lettere at finde rundt i. Til gengæld kan det kun en ting
optage. Du kan ikke klippe I dette pgm.
Tom

Der findes forøvrigt tusindvis af programmer der kan det du har brug for.
Prøv på download.com og skriv audio.. Så skal du bare se !!

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-11-03 15:38

Tom Dissing wrote:
> [...]
> kan det samme. Er lettere at finde rundt i. Til gengæld kan det kun en ting

Tak. Dem vil jeg kigge på.

> Der findes forøvrigt tusindvis af programmer der kan det du har brug for.
> Prøv på download.com og skriv audio.. Så skal du bare se !!

Ja, men det var netop det jeg ville undgå. Det er bedre at høre andres
anbefalinger end at begynde at gennemhagle 20 forskellige programmer.

--Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-11-03 14:14

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Begge er gratis og fungerer I 9 og X

Hvor finder du dem i gratis versioner - Hotline!?

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Tom Dissing

Dato : 30-11-03 16:01

Nej for helvede ...LE eller light programmer... Er kendt for at være
gratis..
Hotline er noget ....andet

On 30/11/03 14:13, in article
1g58msx.11468eb102varaN%spam_spam_spam@talent.dk, "Martin Bredthauer"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-11-03 20:29

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Nej for helvede ...LE eller light programmer... Er kendt for at være
> gratis..
> Hotline er noget ....andet

Nå! Så er det da pudsigt at hverken SparkLE eller ProTools LE er gratis

http://www.tcelectronic.com/SparkLE

http://www.digidesign.com/products/sw/le_music.cfm

Fra : Morten

Dato : 30-11-03 21:42

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Nå! Så er det da pudsigt at hverken SparkLE eller ProTools LE er gratis

Spark ME er

--
/morten...

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : Tom

Dato : 30-11-03 22:06

Og Protools light VAR.. Engang gratis...
Det tror jeg sådan set stadig det er.. Bare ikke hvis du besøger
producentens site, og der bliver bedt om at købe en CD !!

PS
Skulle vi tale om Hotline ville en fuld version af PT 6.x med et lille k I
nok mere komme på tale.
Men det er en helt anden historie !!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-03 02:37

Hej Tom

ProTools LE har _aldrig_ været gratis, - det har derimod ProTools Free.
- Det samme gælder for Spark LE, den er heller ikke gratis, men det er
Spark ME derimod.

Lite / Light / LE versioner er typisk reducerede versioner, der følger
med et stykke hardware.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Tom

Dato : 01-12-03 03:10

Ok !
Free eller light.
Forvirringen fra min side må handle om at jeg ikke bruger light versioner.
Tom

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 29-11-03 22:09

> [...]

> lyd-ind, man skal kunne klippe i lydfilerne, man skal kunne filtrere for
> støj og lignende og gemme i diverse formater: wav, mp3, ogg...

Kig også på Amadeus

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-03 02:35

Hej Martin

Amadeus II 3.7.x er rigtig godt. Det findes både i en classic og X ver..
Det er VST kompatibelt har har en del ekstra finesser - bl.a.
støjreduktion ala Dolby A (prof ver. af Dolby), du kan redigere ned til
en 1/1000 sek.!, - bruge EQ, high & low cut, overblend, crossfading,
niveautilpasning, 1-kanals mono, 2-kanals mono... o.m.m.. Jeg bruger det
selv professionelt til 2-kanals redigering ved overspilning af LP plader
o.l.. Den koster ca. $25USd, og det er den rigeligt værd. Du kan
downloade en demo fra www.versiontracker.com.

Spark ME kan meget af det samme, og den er gratis. Findes kun i OS X
version. Den understøtter ikke alle VST plugins.

Så til amatør- og halvprof brug vil jeg anbefale en af de to.

Et tredie program er ProTools Free, men den har sine egne nykker, - vil
bl.a. ikke altid starte, hvis OMS ikke er i gang i forvejen, quitter
uventet midt i en optagelse selv med +100mb tildelt RAM. Til gengæld
understøtter den mere end 2 kanaler.

PlayerPro er også et godt alternativ, men den er ualmindelig bøvlet at
sætte op og bruge. Understøtter stort set alle kendte formater, og er
MIDI kompatibel op til svjh. 96 spor. Gratisversionen er dog begrænset
til 16 spor i MIDI + at en del features ikke kan bruges, hvis man ikke
registrerer.

- Og er du til de 'dyre drenge', så er der jo både DECK II og BIASPeak,
men så er det også til nogle andre penge. Men både DECK II og BIASPeak
er i både en VST og RTAS version. Kræver seperate registreringer.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-11-03 12:30

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> men så er det også til nogle andre penge. Men både DECK II og BIASPeak
> er i både en VST og RTAS version. Kræver seperate registreringer.

Fedt. Tak for hjælpen. Der er åbenbart meget at vælge imellem af god
kvalitet. Konkret skal jeg bruge det til optagelse af en række
kvalitative interviews fra bånd. Min erfaring siger mig for det første
at båndoptagelser på en lille transportabel båndoptager er af så ringe
kvalitet at der altid skal lydefterbehandles. Samtidig skal jeg udskrive
disse interviews -- og det er netop smart at gøre det via lydfiler på
den maskine man alligevel sidder og skriver ved.

Men gid jeg havde en digital optager som lige kunne plugges i computeren.

--Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-11-03 15:52

Martin Agersted Jarl wrote:

> Fedt. Tak for hjælpen. Der er åbenbart meget at vælge imellem af god
> kvalitet. Konkret skal jeg bruge det til optagelse af en række
> kvalitative interviews fra bånd.

For at få en bedre mulighed med at bruge støjreduktion i fx. Amadeus, er
det en fordel ikke at optage interviews og/eller musik med den evt.
indb. støjreduktion.

> Min erfaring siger mig for det første
> at båndoptagelser på en lille transportabel båndoptager er af så ringe
> kvalitet at der altid skal lydefterbehandles.

Ja, hvis du bruger en lille alm. båndoptager, så har de som regel
såkaldt permanet slettehovede, hvilket giver meget grundstøj. Amadeus's
støjfilter står til std. -45db, og det giver faktisk nogle fremragende
resultater, hvis opt. ikke i forvejen er opt. med et eller andet
støjreduktionssystem af Dolby typen B, C eller S. Er det derimod opt.
med DBX er Amadeus ligeglad, da DBX slet ikke er opbygget på samme måde
som olby og Amadeus' system.

Hvis du skal bruge en god analog båndoptager, så er Sonys D6C det
absolut bedste. Det er en prof mini-båndoptager, som bl.a. også DR har
brugt tidl.. Den laves stadig. Jeg har haft en sådan siden 1985 lige
efter de kom frem, og ehabl. ogs brugt den til at optage live konerter
til radioudsendelse - både med en god mic. eller via en lineudg. fra
mixerpult. Jeg mener, den kan fås i dag for ca. 3500kr.. Den har både
Dolby B og C.

> Samtidig skal jeg udskrive
> disse interviews -- og det er netop smart at gøre det via lydfiler på
> den maskine man alligevel sidder og skriver ved.

Afgjort, og du kan fx. bruge både Amadeus som afspiller også, men fx.
vil SoundApp 2.72 være velegnet til at afspille lyd til netop
afskrivning, da SA kan styres med tastkommandoer til start/stop.

> Men gid jeg havde en digital optager som lige kunne plugges i computeren.

Nogle af de nyeste minidisk har fx. også en USB tilslutning. Og de
fleste kan styres med en fodpedal - ligesom de klassiske Panasonic 51S
og 55S 'sekretærbåndoptagere'.

Du kan godt få brugte bærbar MD til under 1000kr. for en maskine i
rimelig god kvalitet. Gå efter Technics/Panasonic eller evt. Pioneer.
Hold dig fra Denon og de billige Sony, - det er ren plastic!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-11-03 23:19

Erik Richard Sørensen wrote:

[snip]
> For at få en bedre mulighed med at bruge støjreduktion i fx. Amadeus, er
> det en fordel ikke at optage interviews og/eller musik med den evt.
> indb. støjreduktion.

Ved det. Jeg har i øvrigt haft den store fidus til dolby a,b,c. Især
ikke til den slags. Derimod er det langt bedre selv at have styr på
sagerne.

[Snip]

> [...]
> til radioudsendelse - både med en god mic. eller via en lineudg. fra
> mixerpult. Jeg mener, den kan fås i dag for ca. 3500kr.. Den har både

Jeg har en. Ikke særlig dyr, men den optager udemærket (læs: Man kan
høre hvad folk siger). Til gengæld har jeg arbejdet en del steder hvor
man fik udlevereet båndoptagere af så ringe kvalitet at det
efterfølgende krævede heftig lydefterbearbejdning for at kunne få det
hele med.

> [...]
> rimelig god kvalitet. Gå efter Technics/Panasonic eller evt. Pioneer.
> Hold dig fra Denon og de billige Sony, - det er ren plastic!

Jo, jeg har tænkt på det. Men det kunne være rart hvis man ikke behøver
at fodre computeren med en afspilning, men derimod knalde en lydfil over
på harddisken. Jeg blev skuffet over Sonys nye MD-optagere da jeg
nærlæste specifikationer. Fint at man kan overføre mp3-filer, men dumt
at man ikke kan downloade dem.

-- Martin

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-11-03 17:06

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Men gid jeg havde en digital optager som lige kunne plugges i computeren.

iPod

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-11-03 23:22

Preben Bødker Nielsen wrote:

> iPod

Der dukker vel noget andet op efterhånden. Ikke at jeg har noget imod
iPod'en (bortset fra at den koster boxen).

Jeg har i øvrigt længe undret mig over at iPod'en ikke er født med en
optagefunktion.

--Martin

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-12-03 00:33

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Der dukker vel noget andet op efterhånden. Ikke at jeg har noget imod
> iPod'en (bortset fra at den koster boxen).

Tænkte specifikt på den her:
<http://promo.euro.apple.com/promo/ipod_accessories/dk/>

> Jeg har i øvrigt længe undret mig over at iPod'en ikke er født med en
> optagefunktion.

Del og hersk

/Preben
--