node-program
Fra : Ib Molbech

Dato : 13-11-03 13:24

Hej

Jeg har brug for et edb-program, der kan udskrive noder på nodelinjer med
G/bas-nøgle, pausetegn og ellers det allernødvendigste.
Mere behøver programmet sådan set ikke at kunne, men hvor finder jeg det?
Helst freeware

Fordi: Jeg synger i et kor, hvor der kan være helt op til 8 stemmer, og
partituret kan godt virke uoverskueligt, når alle stemmer - af og til med
forskellige tekster, skal være på lille plads. Derfor vil jeg gerne kunne
udskrive de enkelte stemmer, både hvad angår melodien og teksten.

Har du kendskab til, hvorfra jeg kan downloade et sådant program? Eller har
du selv et program?

Jeg hører gerne fra jer med gode råd.

Med venlig hilsen

Ib Molbech

Fra : Dallemusen

Dato : 13-11-03 14:04

Hej Ib.

Flagskibet hedder helt sikkert Sibelius. Jeg bruger det selv, men det er
rasende dyrt hvis du kun skal bruge det lidt i ny og næ. Du kan downloade en
demo på www.sibelius.com

En anden mulighed er programmet Finale som i en light udgave kan downloades
gratis på www.finalemusic.com Jeg kan ikke udtale mig om programmet da jeg
aldrig selv har brugt det.

Der findes naturligvis mange andre, men det var da en start.

De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 13-11-03 14:22

"Dallemusen" <dvnielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> demo på www.sibelius.com
>
> En anden mulighed er programmet Finale som i en light udgave kan

Der findes også Noteworthy Composer på www.ntworthy.com.
Det er gratis at prøve de første 30 dage, derefter koster det US$39 (~kr.
250).
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-11-03 17:56

Dallemusen wrote:
> [...]
> demo på www.sibelius.com
>
> En anden mulighed er programmet Finale som i en light udgave kan downloades

Finale Notepad er gratis og glimrende. Jeg bruger det selv, og mangler
ikke noget.

/David

Fra : Jan Peterson

Dato : 13-11-03 21:06

| Finale Notepad er gratis og glimrende. Jeg bruger det selv, og mangler
| ikke noget.

Kan kun bekræfte hvad David skriver: gratis og glimrende. Jeg bruger det til
præcis samme formål, som Ib beskriver. Desuden kan man få programmet til at
spille de enkelte stemmer efterhånden som de bliver lagt ind som noder. Det
kan mange gange være rart lige at få repeteret sin stemme, hvis den skulle
være blevet glemt. Og programmet laver flot node-grafik.
vh Jan Peterson