/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
En MEGET stærk brændevin?
Fra : Bo Warming


Dato : 21-11-03 09:57

I morgenTV sad Ole Stephensen og Freddy Blak og blev enige om at en fornem
whisky fra et lille brænderi var MEGET, MEGET stærk, og Stephensen
skuespillede at han nærmest havde drukket finsprit og var lige ved at hoste
det op igen..

Men er der andet end absinth og stroh-rom , der når over 45% alkohol.

Meget få mennesker kan afgøre når de smager to hvidvine om hvilken er 9% og
hvilken er 12%, for sukkerindhold narrer.

Det er børnehavebarnligt efter afgiftslettelserne
at se som en dyd, at noget er nærmere 50% end 30% -

- det kompenseres der jo for, af hvor meget man drikker (hvilket ikke gælder
om øl contra vin, i nær samme grad).

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com



 
 
.Kody (21-11-2003)
Kommentar
Fra : .Kody


Dato : 21-11-03 10:10


"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
news:lekvb.4131$_h2.768@fe09.private.usenetserver.com...
> I morgenTV sad Ole Stephensen og Freddy Blak og blev enige om at en fornem
> whisky fra et lille brænderi var MEGET, MEGET stærk, og Stephensen
> skuespillede at han nærmest havde drukket finsprit og var lige ved at
hoste
> det op igen..
>
> Men er der andet end absinth og stroh-rom , der når over 45% alkohol.
>
> Meget få mennesker kan afgøre når de smager to hvidvine om hvilken er 9%
og
> hvilken er 12%, for sukkerindhold narrer.
>
Klip


Som jeg så udsendelsen, tror jeg Stephensen hentyder til at wiskeyén var
meget røget, kraftig i smagen. Malten kan f.eks være røget med tørv.
Da der var tale om en cask aftapning de smagte, kan alkoholstyrken sagtens
komme over 60%, da der er tale om en ufortyndet wiskey.
Normalt tilsættes wiskey vand for at holde alkoholstyrken nede på ca. 40%


..Kody




Rømer (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Rømer


Dato : 21-11-03 10:14



> Da der var tale om en cask aftapning de smagte, kan alkoholstyrken sagtens
> komme over 60%, da der er tale om en ufortyndet wiskey.
> Normalt tilsættes wiskey vand for at holde alkoholstyrken nede på ca. 40%

Den taber nu også en del ved lagringen.
Bo spurgte om andre brændevine havde høje %'er - juleakvavit holder da vist
47%, gør den ikke?
Der findes en del vodka'er, der er sat til 50% - det er såmænd slet ikke så
ualmindeligt.



Martin (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 21-11-03 10:11

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i melding
news:lekvb.4131$_h2.768@fe09.private.usenetserver.com...
> I morgenTV sad Ole Stephensen og Freddy Blak og blev enige om at en fornem
> whisky fra et lille brænderi var MEGET, MEGET stærk, og Stephensen
> skuespillede at han nærmest havde drukket finsprit og var lige ved at
hoste
> det op igen..
>
> Men er der andet end absinth og stroh-rom , der når over 45% alkohol.

Whisky er ofte at få over 45%, mest som 'cask-strength whisky', som godt kan
nå over 60%.

--
-----
Martin,
Norsk MaltWhisky Lag / Norwegian Malt Whisky Society
http://www.nmwl.no
Oslo, Norway

* To reply by e-mail, first remove the "spam" from the e-mail adress *




Stig Mogensen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Stig Mogensen


Dato : 21-11-03 12:03

Bo Warming wrote:

> I morgenTV sad Ole Stephensen og Freddy Blak og blev enige om at en fornem
> whisky fra et lille brænderi var MEGET, MEGET stærk, og Stephensen
> skuespillede at han nærmest havde drukket finsprit og var lige ved at
> hoste det op igen..
>
> Men er der andet end absinth og stroh-rom , der når over 45% alkohol.
>
> Meget få mennesker kan afgøre når de smager to hvidvine om hvilken er 9%
> og hvilken er 12%, for sukkerindhold narrer.
>
> Det er børnehavebarnligt efter afgiftslettelserne
> at se som en dyd, at noget er nærmere 50% end 30% -
>
> - det kompenseres der jo for, af hvor meget man drikker (hvilket ikke
> gælder om øl contra vin, i nær samme grad).
>
min samling af single malts, rummer flere eksempler på flasker med
alkoholindhold på op til 57-59%.

Efter destillationen, og lagringen i træfade, kan alkoholstyrken i whisky
variere. Træ lever simpelthen, og slipper mere eller mindre alkohol igennem
- det kaldes "englenes andél".
Derfor blander man indholdet fra tønderne sammen, og tilsætter vand, for at
få en alkoholprocent på de ønskede 40%....eller 46%.....eller hvad man nu
mener whiskyen smager bedst ved.

Whiskyproduktion rummer elementer man ikke er herre over, og derfor dette.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Rikke Nielsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Rikke Nielsen


Dato : 21-11-03 16:29

Hej

Om der findes noget med en procent over 40%?

Ja. Og en af yndlingene er da: Captain Morgan Rom, på sine 73%.

Ja, jeg ved godt, at man kan få Capt. Morgen i andre variationer. Men når vi
snakker alkoholprocent, må man sige, at den ligger i toppen..

Hilsen Flemming Kold



Carsten Finn Rasmuss~ (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 21-11-03 16:51

Rikke Nielsen wrote:
>
> Ja, jeg ved godt, at man kan få Capt. Morgen i andre variationer. Men
> når vi snakker alkoholprocent, må man sige, at den ligger i toppen..
>
> Hilsen Flemming Kold

Lige overgået af Stroh's 80% :)

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



Gert Krabsen (21-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Krabsen


Dato : 21-11-03 23:02

Fri, 21 Nov 2003 16:51:02 +0100, Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.invalid>
skrev:

> Rikke Nielsen wrote:
>>
>> Ja, jeg ved godt, at man kan få Capt. Morgen i andre variationer. Men
>> når vi snakker alkoholprocent, må man sige, at den ligger i toppen..
>>
>> Hilsen Flemming Kold
>
> Lige overgået af Stroh's 80% :)

Ratzeputz kravler deropad. Procenten er ganske vist kun 58, men da de
sidste 42 øjensmaglig er en chilli, der har fået en tur med
bunsenbrænderen, virker det mest som om procenten er 105...

mvh
Krabsen


--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Jørgen Hess (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Hess


Dato : 22-11-03 17:20


"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsry0ctte176ggyl@news.sunsite.auc.dk...
> Fri, 21 Nov 2003 16:51:02 +0100, Carsten Finn Rasmussen
<cfr@c.invalid>
> skrev:
>
> > Rikke Nielsen wrote:
> >>
> >> Ja, jeg ved godt, at man kan få Capt. Morgen i andre variationer.
Men
> >> når vi snakker alkoholprocent, må man sige, at den ligger i
toppen..
> >>
> >> Hilsen Flemming Kold
> >
> > Lige overgået af Stroh's 80% :)
>
> Ratzeputz kravler deropad. Procenten er ganske vist kun 58, men da
de
> sidste 42 øjensmaglig er en chilli, der har fået en tur med
> bunsenbrænderen, virker det mest som om procenten er 105...
>
> mvh
> Krabsen
>
>
> --
> Sendt via Opera.
> www.krabsen.dk
> www.responsnord.dk
> mfl
Har prøvet Ratzeputz en gang, hvor jeg var uheldig at få den i den
gale hals. Brugte 2 timer på at komme mig over uheldet.
Jørgen



Rene' Hjorth (22-11-2003)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 22-11-03 22:09

[Gert Krabsen | Fri, 21 Nov 2003 23:02:07 +0100]

>Ratzeputz kravler deropad. Procenten er ganske vist kun 58, men da de
>sidste 42 øjensmaglig er en chilli, der har fået en tur med
>bunsenbrænderen,

Nix, ingefær - Ratzeputz er en ingefærsnaps (og en fandes god én vil
jeg mene)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Henrik Veber Madsen (23-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Veber Madsen


Dato : 23-11-03 07:48

Rene' Hjorth skrev:
>
> [Gert Krabsen | Fri, 21 Nov 2003 23:02:07 +0100]
>
> >Ratzeputz kravler deropad. Procenten er ganske vist kun 58, men da de
> >sidste 42 øjensmaglig er en chilli, der har fået en tur med
> >bunsenbrænderen,
>
> Nix, ingefær - Ratzeputz er en ingefærsnaps (og en fandes god én vil
> jeg mene)

Du kom til at tænke på Ratzingwer; Ratzeputz vil jeg kalde en pebersnaps
- og ja, en djævelsk god én.

hvm
--
"Paradise..... is exactly like..... Where you are right now.....
Only much,...much.... Better....!"

'Language is a Virus' — Laurie Anderson


Ebbe Kristensen (24-11-2003)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 24-11-03 11:01

Henrik Veber Madsen <hvm@mail.uni2.dk> wrote in message news:<3FC05822.596@mail.uni2.dk>...
> Rene' Hjorth skrev:
> ...
> > Nix, ingefær - Ratzeputz er en ingefærsnaps (og en fandes god én vil
> > jeg mene)
>
> Du kom til at tænke på Ratzingwer; Ratzeputz vil jeg kalde en pebersnaps
> - og ja, en djævelsk god én.

Nix. Ingefæren er meget tydelig i Ratzeputz. Hvis der er peber i, er
det ihvertfald ikke noget man kan smage. Men at den er god bliver vi
ikke uenige om

Ebbe

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste