Bulgur ?
Fra : Allan Møller

Dato : 19-11-03 20:20

Jeg har flere gange spist bulgur på tyrkiske restauranter
og er vild med det.
Nu har jeg købt en pose i et supermarked og blev lidt
skuffet da jeg lavede dem hjemme.
Jeg kogte dem bare og spiste dem sammen med en gryderet.
Dem jeg har fået i byen har haft andre farver og smagt
af betydeligt mere.
Hvad kommer man i ?

Mvh. Allan

Fra : Helle [4550]

Dato : 19-11-03 22:50

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kogte dem bare og spiste dem sammen med en gryderet.
> Dem jeg har fået i byen har haft andre farver og smagt

Hej Allan
Jeg ville nok koge dem i en god bouillon og måske give dem en anelse
gurkemeje.
mvh Helle

Fra : Helle

Dato : 20-11-03 00:18

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg kogte dem bare og spiste dem sammen med en gryderet.
> Dem jeg har fået i byen har haft andre farver og smagt

Hvad er bulgur? hvad er det lavet af og hvad smager det af?

Mvh Helle

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-11-03 00:24

Helle skrev:

> Hvad er bulgur? hvad er det lavet af og hvad smager det af?

Svaret på alle tre spørgsmål er: Knækket, forkogt hvede.

// Klaus

Fra : rasmus carlsen

Dato : 20-11-03 13:56

> [...]
> Jeg kogte dem bare og spiste dem sammen med en gryderet.
> Dem jeg har fået i byen har haft andre farver og smagt

- find en opskrift på bulgur-pilaf (jeg har flere liggende men kan sgu bar
ikke lige finde dem) ... husk også, at der er forskel på runde og aflange
bulgur ... spørg i din lokale grønthandler ...

ras

Fra : Dorte Klerke

Dato : 20-11-03 19:53

> [...]
> Jeg kogte dem bare og spiste dem sammen med en gryderet.
> Dem jeg har fået i byen har haft andre farver og smagt

Hej Allan
Jeg lavede for første gang i går selv bulgur pilav (eller pilaf). Den smagte
fint (og af mere - skal have i aften :). Jeg havde købt en pakke grov bulgur
i føtex, og lavede opskriften bagpå. Her er den:

Bulgur pilav:
(4 pers.)
2 hakkede løg
3 spsk smør eller olivenolie
3 dl bulgur
2 chilipeber eller cayennepeber + ½ grøn peberfrugt (jeg brugte lidt
chilipulver og en rød peberfrugt)
1 fed hvidløg knust
3 store tomater eller en dåse flåede tomater (brugte selv friske)
1 spsk. tomatpuré
1 tsk. paprika
salt og peber
5½ dl boullion (brugte grøntsagtsbouillon)
2 spsk. persille (bredbladet - brugte selv alm.)
1-2 tsk. sumak (kan udelades - gjorde jeg også)

Løg og chili (eller peberfrugt) svistes (i olie) til de er bløde, hvorefter
bulguren tilsættes. Lad stege 7-8 min. til bulguren begynder at dufte.
Tilsæt paprika og bland godt, inden tomater (flået eller blendet),
tomatpuréen (rørt op med lidt vand), hvidløg, bouillon, salt og peber og 1
spsk. persille (hakkede det lidt) tilsættes. Det hele koges under låg i 10
min. ved svag varme. Lad retten dampe af i ca. 10-15 min. under låg.

Retten drysses med hakket persille og evt. sumak.

Dorte

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 19-11-03 22:26

> [...]
> Jeg kogte dem bare og spiste dem sammen med en gryderet.
> Dem jeg har fået i byen har haft andre farver og smagt

Smagen kommer efter al sandsynlighed af at bulguren er kogt med alskens
krydderier. Med andre ord: gå amok på krydderihylden - laurbærblade, chilli,
garam masala, gurkemeje, paprika hvad ved jeg. Et alm. løg i både i
kogevandet kan også være med til at give smag. Så er der selvfølgelig den
helt hurtige genvej: bouillonterningen

Efter bulguren er kogt kan du evt. røre den op med lidt olie + presset
hvidløg/tørret dild/mere chilli, lidt reven citronskal, eller hvad du nu
måtte have lyst til.

Farven kan tænkes at skyldes, at bulguren er kogt med gurkemeje (gul),
rødbedesaft/rødbedestykker/paprika (rød)

Med andre ord: lad fantasien få frit spil

Mvh Mads