Hele rugkerner i hjemmebagt rugbrød...hvor~
Fra : NIL

Dato : 19-11-03 19:05

Hej gruppe

Jeg er netop ved at skulle bage et rugbrød og der skal hele rugkerner i. Men
skal kernerne først blødes op (og hvor længe)? Kernerne er temmelig hårde
nu!

Kan nogen hjælpe?

Hilsen
Nil

Fra : Pia J

Dato : 19-11-03 19:29

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
Men
> skal kernerne først blødes op (og hvor længe)? Kernerne er temmelig hårde

kog dem i et par dl. vand i 10 min.

:Pia

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-11-03 20:26

"NIL" <nilau4@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rugkerner i. Men
> skal kernerne først blødes op (og hvor længe)? Kernerne er temmelig

Jeg bruger skårne eller flækkede rugkerner. 600 gram blødes op i en ½
liter vand. Når jeg har startet syrningen af rugmelet skyller jeg
glasset jeg havde surdejen i med den halve liter vand. Og surdejen
skal alligevel bruge et døgn til at syrne rugmelet og i den tid står
kernerne i vandet.
Kogningen som foreslået andet sted er også udmærket, især hvis det er
til en hurtig gærdej, eller man glemte at købe kerner den første dag.
Personligt kan jeg bedst lide smagen ved den lange i blødsætning.
mvh
Jørgen

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 19-11-03 22:29

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> skrev i en meddelelse

> Kogningen som foreslået andet sted er også udmærket, især hvis det er
> til en hurtig gærdej, eller man glemte at købe kerner den første dag.
> Personligt kan jeg bedst lide smagen ved den lange i blødsætning.

En anden mulighed er at sætte dem i blød i en halv times tid i en gang
frisklavet kaffe (Jeg mener det bestemt seriøst!!!). Det giver også et lille
smagsmæssigt pift til det færdige brød.

Mvh Mads

Fra : Lars Clement

Dato : 24-11-03 23:53

Jeg sætter dem i blød i en øl i det døgn dejen hæver.

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

"Brug lidt lim og en dykker -
Så går det aldrig i stykker."

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-11-03 23:57

Lars Clement wrote:

> Jeg sætter dem i blød i en øl i det døgn dejen hæver.

Det samme her.

/David