Laksedressing/sovs
Fra : Kitti Egevang

Dato : 18-11-03 23:00

Hej gruppe.

Jeg står og skal lave en forret som består af røget laks rullet om lange
asparges.
Men hvilken dressing/sovs passer lige til det??
Det skal helst ikke være den alm. sennep-dressing.
Har I nogle gode ideer???

Hilsen Kitti.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 19-11-03 07:30

Du kan lave en dressing på cremefraiche/fromage frais, i blande lidt
hvidløg, salt/peber og kaviar.
Måske den lige skal smages til med citron.

VH
Padmé

Fra : Ralph

Dato : 19-11-03 11:02

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse
> Du kan lave en dressing på cremefraiche/fromage frais, i blande lidt
> hvidløg, salt/peber og kaviar.
> Måske den lige skal smages til med citron.

Samt en ordenlig håndfuld karse

Ralph

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 19-11-03 10:01

"Kitti Egevang" skrev således...
> [...]
> asparges.
> Men hvilken dressing/sovs passer lige til det??
> Det skal helst ikke være den alm. sennep-dressing.

Et par forslag..

Du behøver ikke nødvendigvis at bruge sennep i dressingen, - alm.
dressing af fx.. 3 spsk olivenolie, 1 spsk dildeddike smagt til med
salt og hvid friskkværnet peber evt. også med andre krydderier er
såmænd udmærket.
-oo-
Ellers, er der den velkendte Flødepeberrod-salat..
Fløden piskes, blandes med revet peberrod og smages til med
eddike og sukker. Toppes op el. sprøjtes ud og pyntes med dildkviste.
-oo-
eller..

Limedressing:
1½ dl creme fraiche 18%
1½ dl creme fraiche 38%

Smag creme fraiche'en til med limesaft, ½ ts salt og peber. Stil
dressingen tildækket i køleskabet i mindst ½ time. Rør den op
inden servering. Pyntes med limebåde og citronmelisse.
-oo-

Dild-mayonnaise:
2 pers.

150 g mayonnaise
eddike
citronsaft
meget frisk dild

Mayonnaisen smages til og røres tilpas tynd som sovs med masser
klippet dild i.
-oo-
Grøn sauce:

1 dl piske fløde
1 dl små dildkviste
1½ dl creme fraiche 38%
2 æggeblommer (str. store)
¼ tsk groft salt
friskkværnet peber

Blend piskefløde og dild i ca. 20 sek. Kom creme fraiche i en lille
gryde og varm den op til kogepunktet. Rør æggeblommerne sammen
i en skål. Pisk lidt af den varme creme fraiche i æggeblommerne og
hæld den derefter tilbage i gryden under stadig piskning. Varm saucen
op, uden at den koger. Tilsæt den "grønne" fløde og varm saucen
igennem. Smag til med salt og peber.
Server saucen i en skål ved siden af.
-oo-

Så til det lidt stærkere..!!

Sød Chilimarinade:

2 røde peberfrugter
10 fed hvidløg
½ dl hvidvinseddike
2½ dl sukker (gerne Dansukker)
1 dl vand
1 tsk cayennepeber

Skyl peberfrugterne godt, og tag kernerne ud.
Hvidløgene skrælles, og begge dele hakkes fint - evt. i en blender.
Massen kommes i en gryde, og de øvrige ingredienser tilsættes.
Marinaden koges op i 2 minutter.
PS: Den bedste smag opnås ved at lade fisken trække i marinaden
i mindst 24 timer.
-oo-
Sesammarinade:

2 tsk finthakket hvidløg
1 tsk chilipulver
1 spsk rørsukker
3 spsk soya
1 spsk sesamolie
2 spsk ristede sesamfrø
2 spsk eddike
2-3 spsk vegatabilsk olie

Bland alle ingredienser. - sådan!
PS: Trækketid som ovenstående.

Mvh.
Peter W. Bosse

Den, der finder på en ny ret, er en større menneskehedens
velgører end den, der opdager en ny stjerne.
- Brillat-Savarin