Italiensk brød m/tomat og hvidløg?
Fra : Mette

Dato : 18-11-03 18:46

Ja, jeg leder efter ovenstående lækre forret - fik den serveret i sommers -
det var et stykke varmt franskbrød med tomat og hvidløg og ost , men hvordan
er det lige man laver det præcist?

Fra : rasmus

Dato : 18-11-03 20:30

"Mette" <nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sommers -
> det var et stykke varmt franskbrød med tomat og hvidløg og ost , men

- den laver man præcist som du har skrevet. Tag en en skive franskbrød (det
gør ikke noget hvis den er lige ved at blive tør), smør med olivenolie og
gnid/drys hvidløg på, læg en skive ost ovenpå og derefter et par skiver
tomat. Salt og pebber og i ovnen i små 10 minutter (eller til det ser
spiseligt ud. Det afhænger ufattelig meget af ovnen, temperaturen,
franskbrødet osv osv). Pynt evt. med lidt grønt på toppen (basilikum f.eks).
Som variation kan du putte en skive løg på også og brieost er iøvrigt
fremragende i denne sammenhæng - hvis du har noget pesto i køleren kan du
også smøre brødet med det.

ras

Fra : Mette

Dato : 19-11-03 08:51

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse

> [...]
> Som variation kan du putte en skive løg på også og brieost er iøvrigt
> fremragende i denne sammenhæng - hvis du har noget pesto i køleren kan du

Mums - det lyder lækkert

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 20-11-03 15:59

"Mette" <nospam@hotmail.com> wrote in message
> [...]
sommers -
> det var et stykke varmt franskbrød med tomat og hvidløg og ost , men

Hvis det er italiensk hvorfor bruger man FRANSKbrød?
(jeg kunne ikke lade være)

Det du efterlyser hedder bruschetta, søg på NG med google og du vil finde et
antal "debatter" om emnet.
Jeg kan bare sige at den laves med ITALIENSK brød som fx den de her kalder
"Filone" eller bedre, den som findes i Irma /Il Fornaio og hedder
"Primitivo" - dvs. langtidshævet brød.
Den hedder "pane casereccio" eller "rustico", i Italien.

Sandra

Fra : rasmus

Dato : 20-11-03 21:08

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Mette" <nospam@hotmail.com> wrote in message

> Hvis det er italiensk hvorfor bruger man FRANSKbrød?
> (jeg kunne ikke lade være)

- fordi de gode spanske bondebrød bliver spist før det når i ovnen. Det
almindelige franskbrød er jo så elendigt, at det nemt når at blive lidt tørt
.... og så kan det jo passende komme i ovnen og svede lidt.

ras