Hvilken snaps til kryddersnaps?
Fra : jones_net

Dato : 12-11-03 17:23

Hejsa

Jeg skal have lavet en julekryddersnaps, og jeg har en opskrift, som jeg ved
er god, men jeg ved ikke lige helt hvilken snaps jeg skal bruge...
Den skal smage af så lidt krydderi som muligt, og jeg mener, at jeg sidste
år brugte en af disse 3:
Brøndum-et-eller-andet-men-hvad-husker-jeg-ikke
Ålborg Export
Ålborg Jubilæum

Er det de rigtige, og hvilken skal jeg vælge?

/J

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 12-11-03 17:31

Hej.

Den snaps, alle bøger anbefaler at bruge til kryddersnaps er Brøndum Snaps.
Mere hedder den simpelthen ikke.

Hilsen Flemming Kold

Fra : jones_net

Dato : 12-11-03 17:38

> Den snaps, alle bøger anbefaler at bruge til kryddersnaps er Brøndum
Snaps.
> Mere hedder den simpelthen ikke.

Så er det jo nok derfor jeg ikke kan huske hvad den hedder mere end
Brøndum
Takker

/J

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 12-11-03 17:31

jones> Hejsa
jones> Jeg skal have lavet en julekryddersnaps, og jeg har en opskrift, som jeg ved
jones> er god, men jeg ved ikke lige helt hvilken snaps jeg skal bruge...
jones> Den skal smage af så lidt krydderi som muligt, og jeg mener, at jeg sidste
jones> år brugte en af disse 3:

Hvad med vodka?
Der er også en diskussion af finsprit i gruppen.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : jones_net

Dato : 12-11-03 17:39

> [...]
> jones> år brugte en af disse 3:
>
> Hvad med vodka?
> Der er også en diskussion af finsprit i gruppen.

Jeg holder mig til snapsen - ellers tak

/J

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 12-11-03 17:39

Hvordan havde du tænkt dig at lave krydderSNAPS, af vodka?

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 13-11-03 01:07

Rikke> Hvordan havde du tænkt dig at lave krydderSNAPS, af vodka?

Ved at komme krydderier i vodkaen, naturligvis.
Hvordan tror du at spritfabrikkerne laver snaps af sprit?
Vodka er det tætteste man kommer på sprit (og vand) bortset fra finsprit.

De fleste danske snapse er krydret med kommen. Hvis man vil lave en
kryddersnaps, der ikke smager af kommen, kan man bruge vodka eller finsprit.

Rikke> --

Fra : Stig Mogensen

Dato : 13-11-03 08:51

jones_net wrote:

> [...]
> Ålborg Export
> Ålborg Jubilæum
>
> Er det de rigtige, og hvilken skal jeg vælge?

Det kommer an på hvilken kryddersnaps du vil lave. Hvis det er en med mange
kraftige krydderier, så kan du med fordel bruge Brøndum, som med sit snert
af kommen kan give et pift. Blå Aalborg er krydret med meget mere end
kommen, men det er over "et bredere smagsspektre" og træder derfor ikke så
tyedeligt igennem.

Jeg bruger selv Brøndum til valnøddesnaps, agernsnaps, og julesnaps.

Hvis det er en snaps på noget der ikke smager af meget, prøv en god vodka,
eller Blå Aalborg. De kan med fordel anvendes til kryddersnapse på
Prikbladet Perikon, eller hyldeblomster, eller....

/Stig

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-11-03 09:54

Wed, 12 Nov 2003 17:23:12 +0100, jones_net <jones_netng@yahoo.dk> skrev:

> [...]
> sidste
> år brugte en af disse 3:

> Brøndum-et-eller-andet-men-hvad-husker-jeg-ikke

Af dem har det nok været Brøndum fra DDSF. Sammen med Klar Svendborg
(Brugsen) og Vodka er det det mest brugte - lidt afhængigigt af, hvad der
har været på tilbud

Det kommer dog lidt an på brugen, idet der er forskel på alkohol-procenten.
Brøndum holder 40%, mens Svendborg og mange af de billige vodkaer er 37½-
38%.

Hvis snapsen laves på tørrede urter el.lign. gør det ingen forskel. Men er
det på bær, (f.eks. Slåen!), der jo i forvejen indeholder en del vand, bør
det være Brøndum med de 40% - ellers kan alkoholprocenten i slutresultatet
blive lige det gran lavere, der gør, at den holder sig dårligere.

mvsh (med venlig snapsehilsen)
Krabsen

Og nu er det alligevel for sent for i år at lave den ultimative julesnaps:
Grønne valnødder..

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk