Slyngplante i udestuen
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-11-03 23:21

Hvilken plante vil være velegnet som "grønt gardin" i en lille udestue, når
der er følgende faktorer at indrette sig på:

* Det skal være en plante, der gror meget og hurtigt

* Det må gerne være en flerårig plante - men skal ikke nødvendigvis være
det.

* Planten skal enten stå inde i udestuen i potte - eller plantes udenfor og
vokse ind i udestuen via et hul i væggen.

* Det må ikke være en plante, der fælder for voldsomt før sent på sæsonen.

* Det må gerne - ifald det er en flerårig plante - være en, der kan tåle
kraftig beskæring.

Jeg vakler mellem følgende

Vin
Tobakspibeplante
Susanne med det sorte øje

Hvad taler for/imod? Er der bedre bud?

Mvh.Lisbeth

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 29-11-03 00:26

Hva' med Kongevin - godt nok en hængeplante, men meget nøjsom og frodig.

Min har jeg haft i 20 år i den samme lille potte. Den får ikke vandt ret
tit, og endnu sjældnere gødning. Beskæres når den fylder for meget. Lige nu
fylder den hele badeværelsesvinduet på 120 x 120. Har meget flotte grønne
blade.

VH Birgitte

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-11-03 12:57

Lisbeth Jacobsen <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev:

> Hvilken plante vil være velegnet som "grønt gardin

Hvad med en passionsblomst? http://vebel.dk/have/p0003189.jpg
er taget for et øjeblik siden. Den står ganske vist i et bed, men den
kunne lige så godt stå i en stor krukke.

Den blev klippet helt ned i foråret og har groet overdådigt hele
sommeren og har fået nogle fantastiske blomster - og så er den
også grøn det meste af vinteren.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-11-03 14:38

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med en passionsblomst? http://vebel.dk/have/p0003189.jpg
> er taget for et øjeblik siden.

Du milde moses *S*
Den ser rigtig flot ud!
Den vil jeg bestemt kigge nærmere på!!!
Synes faktisk det ser ud til at være det helt rigtige til min udestue, som
ikke er så pokkers køn at se på indvendig, så også derfor vil en flot plante
være ideelt.

Tusinde tak for foto og tip!

Mvh. Lisbeth

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-11-03 22:06

Lisbeth Jacobsen <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev:

> Synes faktisk det ser ud til at være det helt rigtige til min
> udestue

Jeg har bare ingen anelse om hvad den hedder. Jeg overtog den
sammen med den ejendom jeg købte sidste år i september - og
der havde jeg ingen anelse om hvad det var for en plante - den
var bare stor og frodig, men også nem at holde nede.

Efterfølgende har jeg erfaret at der er 465 passiflora-arter - lige
fra potteplanter til planter der egner sig godt til kolde udestuer /
vinterhaver / drivhuse / friland.

> som ikke er så pokkers køn at se på indvendig, så også derfor
> vil en flot plante være ideelt.

Krukker med frodige planter kan være en god løsning.

Som du kan se på billedet, så står mine pelagonier også flot endnu.
Sidste sæson stod de til sidst i januar - og der er altså ikke varme på
i min 30m2 udestue med ganske amindeligt plastiktag - den vender
bare mod syd, og det giver et godt lys.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-11-03 23:19

> Efterfølgende har jeg erfaret at der er 465 passiflora-arter - lige
> fra potteplanter til planter der egner sig godt til kolde udestuer /
> vinterhaver / drivhuse / friland.

Ja... jeg søgte straks på nettet og fandt flere af slagsen.

http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Familier/passionsblomst.xml

Synes især denne er flot:
http://www.zimtrade.no/sider/prodfoto/102453_thm.jpg

> Krukker med frodige planter kan være en god løsning.

Min udestue er desværre ikke ret stor. Faktisk så lille, at der kun lige kan
stå et lille bord og et par stole. I stedet vælger vi at bygge en stor
flydeseng derinde, så der også er gæsteværelse. Men det betyder også, at der
er sparsomt med plads til krukker. Det grønne skal helst kommer fra én
plante - derfor helst en plante, der fylder en masse på relativt kort tid.

> Som du kan se på billedet, så står mine pelagonier også flot
> endnu.

Bemærkede det godt! *S*
Flot!

Mvh. Lisbeth

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-12-03 01:07

Lisbeth Jacobsen <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev:

> Ja... jeg søgte straks på nettet og fandt flere af slagsen.
>
> http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Familier/passionsblomst.xml

Tak for linket. Min minder mest om:

Apricot vine eller maypop (Passiflora incarnata)
er vildtvoksende i det sydlige USA. Den klatrende
plante bliver 7-10 m lang og har blade med 3 dybe
flige. De hvide blomster har et purpuragtigt skær.
Det gule ovale bær bliver ca. 5 cm langt og spises
rå eller kommes i drinks eller is. I troperne vokser
planten op til 1.500 meters højde. Planten dyrkes i
Cuba, Indien, Italien og Sydøstasien.

> Min udestue er desværre ikke ret stor. Faktisk så lille, at der kun
> lige kan stå et lille bord og et par stole.

Det kan da også være hyggeligt og intimiteten kan fint understreges
af frodige planter - det er jo det dette lyse rum er godt til.

Selv bruger vi mest udestuen forår og efterår (om sommeren er der
for varmt) - og så dyrker jeg agurker, tomater, peberfrugt, chili og
hvidløg - og en masse eksotiske krydderurter.

> bygge en stor flydeseng derinde, så der også er gæsteværelse....
> betyder også, at der er sparsomt med plads til krukker.

Synd for lysets udnyttelse i de kølige måneder!

> Det grønne skal helst kommer fra én plante - derfor helst en plante,
> der fylder en masse på relativt kort tid.

Jamen, her er passiflora jo god.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-12-03 11:32

> Synd for lysets udnyttelse i de kølige måneder!

Er ikke med på, hvad du mener med, at det er synd for lysets udnyttelse? At
vi placerer en flydesofa/seng derinde??? Eller mener du noget andet?

Mvh. Lisbeth

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-12-03 11:52

> Er ikke med på, hvad du mener med, at det er synd for lysets
> udnyttelse?

Jeg vil hellere have plads til planter til overvintring.

> At vi placerer en flydesofa/seng derinde??? Eller mener
> du noget andet?

Du må naturligvis udnytte den plads du har til rådighed på
bedste måde - det vil jeg ikke blande mig i

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-11-03 20:36

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fc7cc59$0$17636$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
og
> vokse ind i udestuen via et hul i væggen.

En vinstok er den eneste, der opfylder alle krav + et par stykker flere.

> Vin
> Tobakspibeplante
> Susanne med det sorte øje

Susanne bliver som regel meget stærkt angrebet af
spindemider.

Per A. Hansen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-12-03 09:06

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> En vinstok er den eneste, der opfylder alle krav + et par stykker
> flere.

Den er stadig med i overvejelserne, men jeg er godt nok blevet hooked på
passionsblomsten.

> Susanne bliver som regel meget stærkt angrebet af
> spindemider.

Så er den udelukket - fordi planten kommer til at brede sig hen over og på
anden måde tæt på den planlagte flydesofa.... ikke så lækkert at skulle
sidde/sove med næsen i spindemider.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ellington

Dato : 01-12-03 16:22

Hej Lisbeth!
Jeg vil gøre opmærksom på, at vin også angribes af spindemider. Kan være
temmelig voldsomt endda. Så snart man opdager dem, er det ved at være
for sent at sætte rovmider på, men det bør man alligevel gøre.
Duke

Fra : Ellington

Dato : 01-12-03 16:19

Per A. Hansen wrote:
> "Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:3fc7cc59$0$17636$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Hej Lisbeth!
Vinstok er absolut godt.
Er der ret højt til loftet er Ipomea et fantastisk bud. Flot som
bladplante, kønne blomster - men den vil gerne have meget vand.
Duke