brandvæg
Fra : kenneth sørensen

Dato : 28-11-03 12:16

Hej

Jeg skal til at lave en brandvæg (BD-60) på loftet mellem beboelse og
udhusene. Men hvad med de rør og kabler der går mellem beboelse og udhusene,
hvad gør man der? Hvor langt op til taget skal væggen gå? Er det ok at den
går op til lægterne der holder teglene?
Håber der er en der kan hjælpe.

Mvh Kenneth Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-11-03 14:43

> Jeg skal til at lave en brandvæg (BD-60) på loftet mellem beboelse og
> udhusene. Men hvad med de rør og kabler der går mellem beboelse og
udhusene,
> hvad gør man der?

De skal pakkes ind i noget skum, så det hele bliver HELT tæt.

Hvor langt op til taget skal væggen gå? Er det ok at den
> går op til lægterne der holder teglene?

Nej, den skal helt igennem - dog havde vi i det gamle hus kun til underside
tegl - men lægterne var ikke gennemgående. Prøv at spørge på teknisk
forvaltning - det er alligevel dem, der skal godkende løsningen i den sidste
ende.

Mvh Maria

Fra : //zigge

Dato : 29-11-03 09:23

> udhusene,
>
> De skal pakkes ind i noget skum, så det hele bliver HELT tæt.

Ikke fordi jeg har nogen regelbog til at bakke mine meninger op med; men:
Jeg syntes ikke at det lyder særligt betryggende med skum - var det ikke
mere sikkert at pakke gennemføringerne med rockwool?

> [...]
> tegl - men lægterne var ikke gennemgående. Prøv at spørge på teknisk
> forvaltning - det er alligevel dem, der skal godkende løsningen i den

Så vidt jeg husker (<- disclaimer): Så skal muren gå igennem taget hvis det
er adskillelse af to boliger. Er det imellem bolig og "udhus" så skal der
blot mures op under og helt tæt til tagdækningen.

Mvh
//zigge

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-11-03 20:50

> Ikke fordi jeg har nogen regelbog til at bakke mine meninger op med; men:
> Jeg syntes ikke at det lyder særligt betryggende med skum - var det ikke
> mere sikkert at pakke gennemføringerne med rockwool?

Det er noget specialskum - vist mere noget siliconeagtigt noget, som kun
kvæler lidt op (hvis det overhovedet gør). Jeg har aldrig brgut det selv,
men set det på et tidspunkt, hvor et par håndværkere lavede
rørgennemførionger i en kælder.

Mvh Maria

Fra : kenneth sørensen

Dato : 01-12-03 07:44

Hej

Tak for hjælpen. jeg prøver at ringe til teknisk forvaltning og høre dem om
det. Jeg var ikke klar over at de skulle godkende det...
Ved du hvordan man klare det med lægterne? hvis jeg skære dem over falder
taget da ned!

Mvh Kenneth