H: Genvex
Fra : Preben og Anette

Dato : 27-11-03 21:48

Hej

Er der nogen her der har forstand på genvex anlæg det er at luft/brugsvands
anlæg
Jeg synets det virker meget dyrt i brug.
Kan man på nogen måder få den til at virke som en almindelig
varmtvandsbeholder???
Hvordan evt gøres dette??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Wayne

Dato : 27-11-03 22:55

Hej med jer !!

Jeg har sådan en vandvarmer med "genveks" system ! Den er sat til at suge
fra 1.ste salen lige under kip, hvor der altid er varmest, specielt når
brændeovnen "køre". Men også om sommeren når solen står på !!

Den er af mærket Metro og ca. 15-20 år gammel ..... Den køre stadigvæk bare
derud af !!!
I beholderen er der også et varme legme, som jeg bare kan slå den over på
konstant !
Virknings graden på sådan en fætter er ikke så stor.... Måske 1- 1.5 eller
1- 2.

Men det er jo nemt nok at finde ud af om varmpumpen den virker !!!

Få fat i/lån en elmåler (Og en elektrikker) Til at montere den ..... Mål så
alene på dyret, kun med varmepatronen tændt, over evt. 1 måned. Og skift så
til varmepumpedelen, og mål ydeligere en måned til !!
Så har du svaret...... Min varmepumpe til brugsvand køre ca. 1 - 1.5 time ad
gangen !! (altså flere gange i døgnet)
Resten af tiden har jeg mulighed for at køre blæseren manuelt, med afkast af
varme til under-etagen.
Ellers går afkastet direkte ud i det fri !!!

Håber du kan bruge det til noget...

P.S. Jeg har også installeret varmepumpe - Luft/Luft.... den giver 1-3.6
altså hver gang jeg lukker 1 Kw. ind i den , får jeg 3.6 Kw ud af den....
Målt ved en temp. på ca 7 grader.

Så der triller pengene faktisk lige ned af væggen... !!!!

Fra : Preben og Anette

Dato : 27-11-03 22:59

Hej

Tak det jeg ikke er helt tilfreds med er at jeg har en brændeovn i stuen og
når jeg fyrer i den troede jeg at varmen kom i de andre rum også, men nej
det gør det ikke, det jeg så kan gøre er at starte emhætten så fordeler den
varmen rundt.
Jeg troede sådan et genvex anlæg kunne sørge for det men min el-måler farer
bare rundt uden den virkningsgrad som jeg troede der skulle være.
Jeg overvejer om jeg skal have en til at prøve at måle den igennem jeg bor
til leje så det bliver jo på egen regning

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Nielsen

Dato : 27-11-03 23:44

> [...]
> når jeg fyrer i den troede jeg at varmen kom i de andre rum også, men nej
> det gør det ikke, det jeg så kan gøre er at starte emhætten så fordeler

Næ den trækker luft ud af rummene, luften kommer ind i rummene via riste,
sprækker.
via et "omvendt" køleanlæg varmer den brugsvandet op.
Det nu kolde luft bliver derefter kastet ud til pipperne.

Det du skulle have haft var noget varmeflytning, der flytter luft fra et rum
til et andet.

Emhætten trækker den varme luft rundt i huset, den skulle ikke gerne kaste
det ind i andre rum

> [...]
> Jeg overvejer om jeg skal have en til at prøve at måle den igennem jeg bor
> til leje så det bliver jo på egen regning

I det "omvendte" køleanlæg sidder en kompressor og sikkert noget
støttevarme, og det bruger strøm alt sammen.
Så hvis du tror du sparer en hel masse ved luft/vand princippet, så tager du
fejl, men du har et bedre indeklima end hvis du kun havde alm. elvarme.

Nielsen

Fra : Niels

Dato : 03-12-03 16:47

Nielsen skrev:

> [...]
> fejl, men du har et bedre indeklima end hvis du kun havde alm. elvarme.

Næ du, der er du galt på den, hvis altså genvexen virker som den skal,
vil den typisk bruge ca. 1/3 del energi til at varme vandet, i forhold
til at bruge rent elopvarmning.

Mvh. Niels

Som har både luft til luft genvex, og luft til vandvarme.