Askesuger
Fra : E.Jensen

Dato : 22-11-03 19:19

Er der nogle som har erfaring med askesuger (spand som kan tilkobles
støvsuger) og derved søge aske mv. op i en spand i stedet for i
støvsugerposen ?

Virker det eller er det en af de ting som ender i bunken af "uundværlige
ting" som alligevel kun er til besvær i det daglige?

venlig hilsen

E. Jensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-11-03 19:26

"E.Jensen" <ecj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Virker det eller er det en af de ting som ender i bunken af "uundværlige
> ting" som alligevel kun er til besvær i det daglige?

Du skal i hvert ikke bruge støvsugeren UDEN askespand, kan jeg fortælle dig
ud fra bitter erfaring.
En støvsugerpose, hvor gløder har ligget og ulmet, lugter ikke ret godt
Havde jeg ikke været hjemme, så jeg kunne få det smidt udenfor, var det gået
helt galt.

Altså enten kost, fejebakke og en lukket metalbeholder (f.eks. en gammel
gryde med låg), hvor asken med eventuelle gløderester kan køle af - eller
askesuger.

Hilsen Inger.

Fra : Henrik

Dato : 22-11-03 19:54

Hejsa,

jeg har for et par år siden købt en af de her aske-sugere (Ash-Pot eller
sådan noget) og jeg meget, meget glad for den.
Du skal blot huske på at skrue helt ned for støvsugeren, så den kører på
laveste effekt. Ellers har den en tendens til at suge aksen gennem filteret
og ned i støvsuger-posen.
Med askesugeren undgår du helt den hvirvel af støv der altid kommer når man
begynder at rode rundt i asken fra brændeovnen.

men husk det der med at skrue ned ....

mvh

Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-03 21:16

> Virker det eller er det en af de ting som ender i bunken af "uundværlige
> ting" som alligevel kun er til besvær i det daglige?

Tja - mest bøvl, tror jeg. Du sparer støvet i lokalet, men den er utrolig
uhandy med en MEGET kort slange på 1 m. Det forslår jo hverken her eller
der, medmindre det er til en pejs/brændeoven med lågen i lav højde. Der skal
helst være to mand på, da en skal holde støvsugeren på plads i spanden, mens
den anden "støvsuger". Er kun velegnet til små mængder, og alligevel sætter
det sig fast i støvsugerposerne for et godt ord.

Mvh Maria

Fra : Rasmus

Dato : 23-11-03 16:07

> [...]
>
> Virker det eller er det en af de ting som ender i bunken af "uundværlige
> ting" som alligevel kun er til besvær i det daglige?

Prøblemet er at der ikke er et egentligt filter, men kun noget trådnet. Og
det er ikke nok til at holde aske/gløder, fra at smutte med i støvsugeren.
Efter min vurdering som smed.

Fra : Preben og Anette

Dato : 27-11-03 22:55

Hej

Min kammerat købte en han tog en af konens aflagte nylonstrømper og satte på
som filter (Ved støvsugeslangen) nu får han ikke aske med ned i
støvsugeposen med deraf følgende tilstopning af støvsugefiltret.
Den er effektiv særligt hvis det er en lille brændeovn, ellers er den intet
værd som før skrevet. til større kedler bruges kost/skovl

--
Venlig hilsen

Preben Christensen