hjemmelavet emhætte
Fra : Jens U. K.

Dato : 20-11-03 10:17

Jeg har jo planer om selv at lave en emhætte, dvs. købe ekstern motor,
rør, filtre evt. med inbygget lys samt betjeningspanel. Så vil jeg lave en
pæn "kasse" som matcher designet i resten af køkkenet.

Jeg har kigget lidt på www.emfang.dk og det ser jo meget fornuftigt ud,
det der står der. På siden er det muligt at beregne sig frem til tryktab i
rør afhængigt af længde og dimension, men ikke rigtig så meget om støj.

Men... før jeg går ud og køber thermex-dele, kunne jeg godt tænke mig at
høre om jeres erfaringer med dette mærke og evt. anbefalinger til andre
billigere/bedre/mere støjsvage/mere effektive osv. mærker.´

/Jens Ulrik

Fra : Mygind

Dato : 20-11-03 10:58

Jens U. K. wrote:
> [...]
> godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med dette
> mærke og evt. anbefalinger til andre billigere/bedre/mere

Deres TD ventilatorer er gode, vi bruger dem til småventilation her hvor
jeg arbejder, og har stort set aldrig problemer med dem.
Lav din installation i ø160 (ikke flex tak) med en TD 500/160, lydsluser
må du indsætte alt efter hvor sart du er. Husk at bruge en taghætte
eller rist til afkast med STOR åbning.

Mvh Mygind.

Fra : P. Bech

Dato : 22-11-03 13:18

Jeg vil meget gerne give dig det råd, at du bør overveje og prioritere
ventilatorens støjniveau. Vi har fået installeret en ventilator i en
udsugningskanal fra badeværelset. Da vi var vant til stilheden ved den
naturlige ventilation, syntes vi, at den nye ret kraftige ventilator lød
ligesom motoren fra en jetjager! Vi kunne høre den i hele huset. Vi har
nu fået den udskiftet med en svagere lydende, men desværre også noget
svagere ydende ventilator. Dette var en af de billige propelventilatorer
købt i et byggemarked. I vores udestue har vi opsat en større
centrifugalventilator. Effektiv, men den gir en forbandet rumlende støj,
som vi er bange for kan komme til at genere naboerne.
Du bør ikke undervurdere støjgenerne!
Venligst
P. Bech

Fra : Jens U. K.

Dato : 26-11-03 11:11

"P. Bech" <pbech@fiskenet.dk> wrote in message

> Jeg vil meget gerne give dig det råd, at du bør overveje og prioritere
> ventilatorens støjniveau. Vi har fået installeret en ventilator i en

Det er også det jeg er igang med Har du info eller links vedr. hvordan
man får så lidt støj som muligt, uden at udsuget bliver for dårligt?

[...støj...]

> Du bør ikke undervurdere støjgenerne!

Det er også derfor at jeg bl.a. har valgt at motoren skal være ekstern og
formentlig sidde gemt i en skunk over køkkenet.

/Jens Ulrik

Fra : Niels

Dato : 26-11-03 17:30

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Det er også derfor at jeg bl.a. har valgt at motoren skal være ekstern og
> formentlig sidde gemt i en skunk over køkkenet.
>
> /Jens Ulrik

Hej

Jeg har en stor centrifugalventilator siddende på loftet.
Den rumlede en hel del oppe på førstesalen.

Jeg gjorde følgende: Lavede en træ-platform på hanebåndene. Lagde 2 stk
50x50 havefliser ovenpå. Ovenpå fliserne 2 lag 50 mm støbebatts. Ovenpå igen
endnu en flise, som jeg boltede ventilatoren fast på.

Nu skal der være meget stille i huset for at man kan høre noget som helst.
Simpelthen en kolossal forskel!

Mvh Niels

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-11-03 11:07

"Niels" <niels.kj@REMOVEemail.dk> wrote in message

> [...]
igen
> endnu en flise, som jeg boltede ventilatoren fast på.

Ok, det er delvis larmen jeg har været bange for ved at skulle montere
motoren i skunken. Jeg har også gjort mig tanker om forskellige metoder
der kunne gøre opstillingen mere støjfri. Jeg var nu mere over i en form
for gummibøsninger som ventilatoren skulle monteres med for at støjen ikke
kunne forplante sig. Og så noget med at 10 - 20 cm flexventilationsrør
sættes før og efter ventilatoren, så vibrationerne heller ikke forplanter
sig i ventilationsrørene.

> Nu skal der være meget stille i huset for at man kan høre noget som
helst.
> Simpelthen en kolossal forskel!

Jeg har også overvejet den type ventilator som monteres i røret, men det
er måske noget skidt?

/Jens Ulrik

Fra : Mygind

Dato : 27-11-03 11:12

Jens U. K. wrote:

> Jeg har også overvejet den type ventilator som monteres i
> røret, men det er måske noget skidt?
>
> /Jens Ulrik

Som jeg skrev til dig tidligere er Thermex TD ventilatorer
(kanalventilator) gode.

Mvh Mygind
Som lever af at lave ventilationsanlæg.

Fra : Jens U. K.

Dato : 27-11-03 15:47

"Mygind" <jacob_mygind@get2net-dk.invalid> wrote in message

[...Thermex TD kanalventilatorer er gode...]

> Mvh Mygind
> Som lever af at lave ventilationsanlæg.

Aha.

Jeg prøvede, forgæves og måske for halvhjertet, at finde info om den
pågældende vent. på deres hjemmeside. Har du links/info?

/Jens Ulrik

Fra : Mygind

Dato : 27-11-03 16:44

Jens U. K. wrote:
> [...]
>
> Jeg prøvede, forgæves og måske for halvhjertet, at finde
> info om den pågældende vent. på deres hjemmeside. Har du

Jep her

http://www.thermex.dk/graphics/LUFTFORANDRING/PDFer_produkter/td-serien.pdf

Katalog pris 1475,- ex moms

Jeg har en lidt brugt liggende hvis det har interresse

Mvh Mygind

Fra : Mygind

Dato : 27-11-03 16:47

Jens U. K. wrote:
> [...]
> Jeg prøvede, forgæves og måske for halvhjertet, at finde
> info om den pågældende vent. på deres hjemmeside. Har du

Den en født to-hast. men kan også nemt forsynes med en triac.

Mvh Mygind