Behandling / vedligehold af nye mahogni vi~
Fra : Gaffa

Dato : 19-11-03 22:53

Hvordan skal jeg behandle / vedlige mine nye mahogni vinduer der er olieret
fra fabrikken af.

Er det nok at jeg giver dem en gang olie med en klud en gang om året for at
bevare den rødlige glød, eller bliver vinduerne alligevel 'grå' i overfladen
af lys/vejrlige påvirkninger ?

Hilsen

--
Ved svar via E-mail skal du fjerne 'x' foran min e-mail adresse.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-11-03 20:35

Gaffa skrev:

> Hvordan skal jeg behandle / vedlige mine nye mahogni vinduer der er olieret
> fra fabrikken af.

Jeg synes, du skulle finde ud af, hvad vinduerne er behandlet med
fra fabrikken - og så bruge den samme type olie til vedligeholdelse
fremover.

> Er det nok at jeg giver dem en gang olie med en klud en gang om året for at
> bevare den rødlige glød, eller bliver vinduerne alligevel 'grå' i overfladen
> af lys/vejrlige påvirkninger ?

Du bør give dine vinduer olie 1-2 gange årligt - og med pensel!

Ved at du giver vinduerne olie så tit, vil de fremstå pæne og med
den varme glød, som man forbinder mahognitræ med. Hvis du ikke
frisker vinduerne op en gang imellem, er det helt sikkert, at de
bliver de grå og kedelige at se på.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Hans Lynnerup

Dato : 20-11-03 22:38

Hej

Mine vinduer behandles med Laserende olie med Fungicid fra Damson Paint. Den
samme olie som de blev behandlet med fra fabrikken. Du kan læse mere på:
http://www.damsonpaint.dk/

En behandling der er utrolig let at give dem, og resultatet bliver rigtigt
flot.

Mange hilsner
Hans

Fra : Axel Pedersen

Dato : 21-11-03 16:06

Mon nogle af de råd også kan bruges til mine teaktræsvinduer. De er 45
år gamle, og ser rimeligt flotte ud, men min kone og jeg "skændes" hvert
år om, hvordan de skal behandles, og vi har prøvet lidt af hvert.
Endvidere er der det pudsige, at termoruderne, der sidder i rammerne er
af god kvalitet. Ingen punktering endnu! Det er noget andet end de
nutildags 5 års garanti!
Axel

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 21-11-03 20:43

Axel Pedersen skrev:

> Mon nogle af de råd også kan bruges til mine teaktræsvinduer.De er 45 år
> gamle, og ser rimeligt flotte ud, men min kone og jeg "skændes" hvert år om,
> hvordan de skal behandles, og vi har prøvet lidt af hvert.

Der findes så mange forskellige olier til overfladebehandling af
hårdttræ. Men hvis i anvender et kendt produkt, så kommer I ikke
helt galt afsted. Det kunne fx. være "Gori Ædeltræ", som har en
farve, der passer til teaktræ:

<http://www.dyrup.com/OpenMarket/ContentServer?pagename=National/Page/GenericPage&c=DP_Product&cid=1032357228430&p=1057831272214&locale=da_DK&cset=10>

Der findes altså en del olier at vælge imellem. Det som er vigtigt
er, at man i hvert fald ikke maler med noget lakholdigt. For så kan
det komme det til at se forfærdeligt ud, p.g.a. af teaktræets høje
indhold af olie.

Men for at få den bedste vejledning så gå ind til en rigtig
farvehandler, der véd hvad han sælger. Sådanne fine, gamle vinduer
fortjener at blive behandlet med den helt rigtige olie.

> Endvidere er der det pudsige, at termoruderne, der sidder i rammerne er af god
> kvalitet. Ingen punktering endnu!

Ja, vær glad for disse belgiske kvalitetsruder! De punkterer ikke
sådan lige ...

> Det er noget andet end de nutildags 5 års garanti!

Ja, det er ikke lige godt det hele, der bliver lavet. Jeg ser det
ofte i forbindelse med mit arbejde.

--
Venlig hilsen
Svend Erik