Maling af ny hoveddør
Fra : Henrik Jensen

Dato : 19-11-03 20:04

Jeg har købt en ny ubehandlet hoveddør.
Inden jeg monterer den skal den naturligvis behandles/males.

I den lokale Råd&Dåd (Sadolin) lød rådet:

1) Mal døren udvendigt med Pinotex Superbase Trægrunder (Vand)
2) Pinotex Superdec Heldækkende træbeskyttelse (Vand) både indvendigt
og udvendigt.

Jeg føler mig ikke helt overbevist om at det er det rigtige at gøre.
Umiddelbart havde jeg en alkydmaling maling i tankerne, vel mest for
at få en robust overflade. Er jeg helt afsporet, og skal derfor bare
kaste mig træbeskyttelsen?

Iøvrigt, hvilken maling (producent) giver det bedste ydelse/pris
forhold? Eller er det et fedt om det hedder Sadolin, Flügger, Pinotex,
PP Mestermaling, Beckmann eller ....?

/Henrik

Fra : Marco

Dato : 19-11-03 21:30

"Henrik Jensen" <henrik@ishuset-dk.invalid> skrev:

> Jeg har købt en ny ubehandlet hoveddør.

Ja ... Og hvad er den lavet af ... Og/eller er den imprægneret ?

> [...]
> og udvendigt.
>
> Jeg føler mig ikke helt overbevist om at det er det rigtige at gøre.

Du har fået den rette behandlingsvejledning.
Dog ville jeg grunde både ind- og udvendig med den vandfortyndbare
trægrunder.

> Umiddelbart havde jeg en alkydmaling maling i tankerne, vel mest for
> at få en robust overflade. Er jeg helt afsporet, og skal derfor bare
> kaste mig træbeskyttelsen?

Du kan sagtens bruge en alkydoliemaling ... Hvis din dør er af eksotisk træ.

Ellers må du bruge den behandling, du allerede har fået ved Råd&Dåd;
Grunde med vandig farveløs træbeskyttelse - kitte - behandle med 2x heldækk.
vandig træbeskyttelse eller anden olieemulsionsmaling.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Stine Frandsen

Dato : 19-11-03 21:37

Hej.

Er der ikke noget med at man ikke må bruge "udendørs" træbeskyttelse
indvendig ???

Stine

Fra : Marco

Dato : 19-11-03 21:54

"Stine Frandsen" <xsantippe@mail.dk> skrev:

> Er der ikke noget med at man ikke må bruge "udendørs" træbeskyttelse
> indvendig ???

Det har ingen betydning på yderdøre samt vinduer, hvor man faktisk anbefaler
førnævnte behandling.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-11-03 22:03

On Wed, 19 Nov 2003 21:29:41 +0100, "Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk>
wrote:

>Ellers må du bruge den behandling, du allerede har fået ved Råd&Dåd;
>Grunde med vandig farveløs træbeskyttelse - kitte - behandle med 2x heldækk.
>vandig træbeskyttelse eller anden olieemulsionsmaling.

Tak for svarene.

Der er iøvrigt tale om en fyrretræsdør der ikke er
imprægneret/behandlet på nogen måde.

Nu er I jo så mindst tre (Råd&Dåd, Marco & Jørgen) der siger cirka det
samme, nemlig:

1) Grunde med vandig farveløs træbeskyttelse. Helst på begge sider,
men som minimum udvendig.

2) Evt. spartle, slibe og give knasterne shellak.

3) Behandle min. 2x med heldækkende vandig træbeskyttelse på begge
sider. Alternativt kan man male med alkydmaling indvendig og
træbeskyttelse udvendig (bedste løsning).

Hvis ikke der er nogen der modsiger dette, skal jeg vist igang i
weekenden. Linolie bliver nok ikke aktuelt.

/Henrik

Fra : Henrik Jensen

Dato : 21-11-03 00:22

On Thu, 20 Nov 2003 22:03:21 +0100, Henrik Jensen
<henrik@ishuset-dk.invalid> wrote:

>Der er iøvrigt tale om en fyrretræsdør der ikke er
>imprægneret/behandlet på nogen måde.

RETTELSE: Den er vacuum imprægneret fra fabrikken af.

/Henrik

Fra : Henrik Jensen

Dato : 21-11-03 00:39

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 19-11-03 22:02

"Henrik Jensen" <henrik@ishuset-dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Iøvrigt, hvilken maling (producent) giver det bedste ydelse/pris
> forhold? Eller er det et fedt om det hedder Sadolin, Flügger, Pinotex,

Personligt foretrækker jeg linoliefarve, men det må du selv om. En ting skal
du gøre hvis du maler med hvid eller lyser farver. Alle knaster skal have
shellak før grunding ellers misfarves de efter et stykke tid, uanset hvad du
maler med.

I forhold til linoliefarven skal du tænke på hvor al vandet forsvinder hen
når malingen tørrer. Linolie tørrer ikke det hærder. De vil sige at det du
smører på alt sammen bliver i træet.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-11-03 12:32

> [...]
> når malingen tørrer. Linolie tørrer ikke det hærder. De vil sige at det du

Til gengæld er linolie ikke godt i sig selv, og du må aldrig bruge det
indendørs. Desuden er det fint nok at det hærder, men det tager altså nogle
uger, og i den tid kan døren jo ikke lukkes - ret upraktisk, hvis du spørger
mig.
Linolie er fint som grundingsolie, og på steder, som ikke berøres dagligt,
men ellers er det mere "politisk korrekt" end praktisk.

Mvh Maria

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 20-11-03 14:35

> [...]
> Linolie er fint som grundingsolie, og på steder, som ikke berøres dagligt,
> men ellers er det mere "politisk korrekt" end praktisk.

Hvad er det for noget linolie du har prøvet? Hvis det fx. er Borup Kemis Rå
linolie forstår jeg det godt. Den tørrer ikke.
Det er klart at der skal være en svampedræber i hvis det skal bruges
udendørs
Når jeg maler med det hærder det på højst 2-3 døgn forudsat at overfladen
kan suge det. Det er støvtørt på 24 timer. Det skal smøres tyndt. Hvis du
pladrer det på tørrer det "aldrig". Ulempen ved linoliemaling er at det
skal have flere tynde lag for at blive godt. De færreste vil betale for den
malerregning i dag. Når du gør det selv er det kun resultatet der tæller.
Hvorfor må jeg ikke bruge det indendørs?

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 20-11-03 20:53

Maria Frederiksen skrev:

> Til gengæld er linolie ikke godt i sig selv, og du må aldrig bruge det
> indendørs.

Vil du ikke være flink at give en forklaring på, hvorfor man ikke
må anvende linolie indendørs?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jørgen

Dato : 19-11-03 22:06

Hvis det var mig, ville jeg grunde døren med en god oliegrunder, der kan
trænge ind i træet, f.eks. gori 22, gerne en par gange , ind og udvendig.
Lade døren tørre nogle dage
Så ville jeg male med flügger 98 udvendig 2 a 3 gange. (Det er en
vandbaseret maling, propfuld af linoliefernis)
Indvendig ville jeg bruge en alkyd oliemaling.

jeg er udlært maler, og har 40 års erfaring

Hilsen
Jørgen S

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 20-11-03 08:21

"Jørgen" <js2@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandbaseret maling, propfuld af linoliefernis)
> Indvendig ville jeg bruge en alkyd oliemaling.
>
> jeg er udlært maler, og har 40 års erfaring

Med fare for at virke uforskammet. Hvor mange hvide døre har du set et år
efter du har malet dem? Hvis du ikke lukker knasterne med shellak trænger
der harpiks igennem og døren får gule pletter.

Hvorfor kommer man vand i linoliefernisen?
Hvordan emulgerer man det?
Hvor stor en del af Gori 22 er terpentin?
Hvor forsvinder terpentinen hen?

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-11-03 09:00

"Tappe & Bang-Mortensen" skrev
> [...]
>
> Hvorfor kommer man vand i linoliefernisen?
> Hvordan emulgerer man det?
> Hvor stor en del af Gori 22 er terpentin?

Jeg fornemmer at du er ret begejstret for linoliemaling?
Desværre har de jo vist sig at linoliemaling, i sig
selv, ikke er et mirakelmiddel mod nedbrydning.
Forkert udført er det ikke bedre end de billigste
træbeskyttelsesmidler.
Holdbarheden af udendørs træværk fra forrige
århundrede, har jo vist sig at skyldes træets høje
kvalitet snarere end overfladebehandlingen.
Moderne træværk er af langt ringere kvalitet og
samtidig er det håndværksmæssige udført
uden faglig stolthed.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 20-11-03 09:34

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> [...]
> århundrede, har jo vist sig at skyldes træets høje
> kvalitet snarere end overfladebehandlingen.
> Moderne træværk er af langt ringere kvalitet og

Der findes ingen mirakelmidler. Uanset hvad du bruger kommer du ikke uden om
fagligheden. Linolie kræver svampedræbende stoffer når det bruges udendørs.
Hvidfarve bliver ellers sort på et år. Når jeg bedst kan lide linoliefarven
skyldes det følgende faktorer.

Vedhæftningsevnen er høj. I sommer så jeg et sejlskib blive højttryksrenset.
Der hvor der var brugt linoliefarve var det ikke til at fjerne. Alt andet
fløj af. Hjemme hos mig selv gør det samme sig gældende. De maling varianter
der er brugt de seneste fyrre år sidder ikke fast.

Fravær af opløsningsmidler. Vand eller terpentin skal fordampe før
almindelig maling tørrer. Det vil sige at jeg betaler for noget som
forsvinder.

En malet flade kan friskes op med en let-fugtet svamp med linolie og
overfladen står som nymalet.

Der er ikke noget hokus-pokus ved linolie. Det er hørfrøolie som du kan
bruge til madlavning (hvis du ellers bryder dig om smagen)

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Jørgen

Dato : 20-11-03 09:44

> Med fare for at virke uforskammet. Hvor mange hvide døre har du set et år
> efter du har malet dem?

Ingen, men det var ikke spørgsmålet

> [...]
>
> Hvorfor kommer man vand i linoliefernisen?
> Hvordan emulgerer man det?
> Hvor stor en del af Gori 22 er terpentin?

Er det ikke ligegyldigt, ellers
spørg fabrikken

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 20-11-03 10:07

> Ingen, men det var ikke spørgsmålet

Jeg synes at Gori, Pinotex og hvad de ellers hedder snyder kunderne. Op til
70% af deres produkter er terpentin som fordamper. At mange mennesker bruger
produkterne er deres sag. Rent fagligt skal knaster lukkes med shellak
ellers misfarver de.

> Hvis du ikke lukker knasterne med shellak trænger

> Er det ikke ligegyldigt, ellers
> spørg fabrikken

Har du aldrig gjort dig tanker om hvad der sker med malingen når du smører
den på? Du understregede at du var prof og havde 40 års erfaring derfor
havde jeg forventet et mere nuanceret svar. Når jeg selv skal betale for
malingen synes jeg at det er rart at vide hvor meget der bliver i træet og
hvor meget der fordamper. Jeg var en gang på et pepkursus hvor en af teserne
var at 40 års erfaring bestod af et års indlæring og 39 års rutine.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Jørgen

Dato : 20-11-03 19:07

Jeg kan komme med time lange forklaringer, og efteruddannelse i lange
baner,
men det er jo ikke det det drejer sig om

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Jørgen" <js2@c.dk> skrev i en meddelelse

> år

spørgsmålet

> [...]
bruger
> produkterne er deres sag. Rent fagligt skal knaster lukkes med shellak

ellers

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 20-11-03 23:18

> Jeg kan komme med time lange forklaringer, og efteruddannelse i lange
> baner,
> men det er jo ikke det det drejer sig om

Når manden spørger om hvad og du mener et og jeg mener noget andet samtidig
med at du fortæller hvor lang erfaring i faget du har, da kunne det være at
jeg kunne bliver klogere.

mvh

Stig Bang-Mortensen