Afkalkning af kaffemaskine/bruser
Fra : Lene Pedersen

Dato : 19-11-03 17:29

Hejsa NG.

Hvordan er det nu liiiiige man afkalker kaffemaskine og bruser ? Er det
eddike man bruger eller eddikesyre og i hvilket mål i forhold til vand ???

Lene

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-11-03 19:39

Lene Pedersen wrote:

> Hejsa NG.
>
> Hvordan er det nu liiiiige man afkalker kaffemaskine og bruser ? Er det
> eddike man bruger eller eddikesyre og i hvilket mål i forhold til vand ???

Du kan bla. bruge eddike eller eddikesyre.

Forholdet står på flasken. Som regel.
Kig selv efter når du køber det.

De jeg har foreslår følgende:
Eddike: Ren eddike, 4 dl i beholderen.
Eddikesyre: 1:4. Mest vand.

Mvh. Jørgen

Fra : Lene Pedersen

Dato : 19-11-03 22:09

Er det så uanset om det er kaffemaskine eller bruser der skal afkalkes ??

Fra : Nette

Dato : 19-11-03 22:46

"Lene Pedersen" skrev i en meddelelse
> Er det så uanset om det er kaffemaskine eller bruser der skal afkalkes ??

Når jeg afkalker gør jeg det, at jeg smider samtlige brusehoveder og
vandhave"hoveder" i kaffekolben, sådan de bliver afkalket samtidig.

Jeg bruger eddikesyre.

Nette

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-11-03 22:48

> Er det så uanset om det er kaffemaskine eller bruser der skal afkalkes ??

Du kan faktisk slå to fluer med et smæk - Fyld afkalkningsvæsken på
kaffemaskinen og afmonter vandsien fra bruseren og læg den i kaffekanden, og
afkalk så kaffemaskine og bruser i een arbejdsgang.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lene Pedersen

Dato : 21-11-03 00:15

Hejsa.
Nu har jeg afkalket kaffemaskine og elkedel og brusehoved med et godt
resultat.

Lene

Fra : Nette

Dato : 21-11-03 01:26

"Andreas M. Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]
og
> afkalk så kaffemaskine og bruser i een arbejdsgang.

he he Andreas, jeg kom et minut før dig*G*

Nette

Fra : kiras12000@yahoo.dk

Dato : 20-11-03 19:15

Lene Pedersen <Lopa@tdcadsl.dk> skrev:
>Hejsa NG.
>
>Hvordan er det nu liiiiige man
>afkalker kaffemaskine og bruser ?

Hej Lene
Hvis du bruger citronsyre ødelægger du ikke metallet som du skal
afkalke.
Citronsyre kan bla. købes i Matas.
Citronsyre er samtidig noget vi bruger i vores madlavning,så man
behøver heller ikke skylle efter mere end to gange.
Mvh Kiras12000

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-11-03 23:09

On 20 Nov 2003 18:15:17 GMT, kiras12000@yahoo.dk wrote:

..
>Citronsyre er samtidig noget vi bruger i vores madlavning,så man
>behøver heller ikke skylle efter mere end to gange.

Hvad mad putter du citronsyre i ??

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

(slet fejlen i min email adresse)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-03 23:25

"Jesper Hansen" <jesper@fejlenmail.dk> skrev >
> Hvad mad putter du citronsyre i ??

Fitroncimage. Og halvt så meget i citronmåner, med mindre det sker ved
fuldmåne
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil

Dato : 20-11-03 23:32

Jesper Hansen skrev:

>Hvad mad putter du citronsyre i ??

Hej Jesper

Citronsyre bruges i læskedrikke, kager, salater o.m.a.
Mest kendt er hyldeblomstdrik, hvor det har en surhedsregulerende
og konserverende virkning.

Men det er farligt at omgåes. Se sikkerhedafstand ved mindre
spild her:

http://www.kemikalieberedskab.dk/upload/ik/325.pdf

Jo, der står 10 meter! Så pas hellere på

m.v.h. Emil

Fra : Jesper Hansen

Dato : 21-11-03 00:04

On Thu, 20 Nov 2003 23:32:09 +0100, Emil <emilsen@ostbirk.invalid>
wrote:

>Citronsyre bruges i læskedrikke, kager, salater o.m.a.
>Mest kendt er hyldeblomstdrik, hvor det har en surhedsregulerende
>og konserverende virkning.

Så blev jeg klogere

>Men det er farligt at omgåes. Se sikkerhedafstand ved mindre
>spild her:
>
>http://www.kemikalieberedskab.dk/upload/ik/325.pdf
>
>Jo, der står 10 meter! Så pas hellere på

Føj det er noget farligt stads...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-11-03 23:37

"Jesper Hansen" <jesper@fejlenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mad putter du citronsyre i ??

JEG putter det nogen gange i appelsinmarmelade og hyldeblomstdrik.

Citronsyre har betydning for smag og holdbarhed og er godkendt til
bl.a.mælkepulver, smelteost, pulverfløde, margarine, smør, mayonnaise,
dressing, is, brød-, frugt-, og grøntprodukter, ketchup, marmelade, saft,
sodavand, øl, vin, slik, kager, salater, gær og modermælkserstatning...
- så det handler om ret mange produkter.

Hilsen Inger

Fra : Lene Pedersen

Dato : 21-11-03 00:16

Jeg bruger det også til hyldeblomstdrik, og da det er afsindig svært at få
fat i lige omkring Sct. Hans hvor hyldeblomsterne blomstrer, har jeg nu
allerede et mindre lager liggende.

Lene

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-11-03 20:01

> Jeg bruger det også til hyldeblomstdrik, og da det er afsindig svært at få
> fat i lige omkring Sct. Hans hvor hyldeblomsterne blomstrer, har jeg nu
> allerede et mindre lager liggende.

Du kan købe det i kg-vis i Matas. Koster 69,95 for 900g, og jeg har aldrig
haft problemer omkring noget som helst tidspunkt med at købe det.

Mvh Maria