Hvad koster det, så'n ca.?
Fra : Vestman

Dato : 18-11-03 21:06

Hej!

Jeg vil høre om I kan komme med nogle henslængte cirkapriser på følgende
arbejder. Jeg ved godt det er meget individuelt, men i dette tilfælde er det
mere i retning af grundlæggende arbejde uden ekstra finesser.

Hvis det er muligt at komme med både håndværkerpris _og_ gør-det-selv-pris,
bliver det meget værdsat
Det drejer sig om en klassisk københavnerlejlighed fra 1890'erne i
stueetagen (d.v.s. ingen underboere).

1) Der er et toilet på ca. 2x2 meter. Hvad koster etabl. af gulvafløb, rør
til brusearmatur indlagt i væg, lægning af alm. hvide fliser på gulv og op
til mandshøjde samt gulvvarme? (Det antages at inst. af faldstamme i kælder
ikke er noget problem.)

2) Blænding af eksisterende dør og åbning af tidligere blændet dør - med
brug af klassisk fyldningsdør (det antages at der ikke er hverken karm eller
dør tilbage).

3) Etabl. af nyt el i hele lejligheden (4½-værelses på ca. 120 m2) - dette
kan jeg ikke selv lave...

På forhånd tak.
Eders underdanige,
Lars Vestman
www.vestman.subnet.dk

Fra : anders majland

Dato : 19-11-03 00:07

> [...]
> fliser på gulv og op til mandshøjde samt gulvvarme? (Det antages at
> inst. af faldstamme i kælder ikke er noget problem.)

De badeværelser vi har fået skiftet i andelsboligforeningen (bygning fra
40'erne) løber op i 60-70000kr for noget tilsvarende (incl nedrivning af
gamle fliser og opbrækning af gammelt gulv, og nyt gulvafløb)

> 3) Etabl. af nyt el i hele lejligheden (4½-værelses på ca. 120 m2) -
> dette kan jeg ikke selv lave...

Men du kan spare meget ved selv at fræse alle rillerne så elektrikkerne
kun skal putte materiellet i og tilslutte det. Og så også tage
pudsearbejdet bagefter. Men det kan hurtigt løbe op. Jeg har lige brugt
godt 12500kr på at få flyttet en elmåler fra en gavvæg og ned i nye
"flugtvejsskabe" i en skunkvæg. Mit bud vil være elmateriel for 7500 -
20000kr (ex moms og afhængigt om det skal laves enkelt eller med IHC
eller lign) og så arbejdsløn oveni

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jesper Hansen

Dato : 19-11-03 08:57

anders majland wrote:

> De badeværelser vi har fået skiftet i andelsboligforeningen (bygning fra
> 40'erne) løber op i 60-70000kr for noget tilsvarende (incl nedrivning af
> gamle fliser og opbrækning af gammelt gulv, og nyt gulvafløb)

Tja det ville jeg også sige.

Vi fik lavet nyt 10 m2 badeværelse på 1. sal:
VVS incl gulvvarme 20000 kr.
Murer incl forstærkning af gulv, støbing af gulv, lægning af fliser på
gulv og i brusekabine oa. småting ca 35000.

Heroveni kommer nedrivning/opbygning af vægge og gulve for dig, el,
armaturer, bad, toilet osv.

Ingen erfaring!

Jesper.

Fra : Vestman

Dato : 19-11-03 11:00

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Uha, det var da ret pebret... men det var vel også inkl. armaturer o.s.v.,
ikke?

> Vi fik lavet nyt 10 m2 badeværelse på 1. sal:
> VVS incl gulvvarme 20000 kr.
> Murer incl forstærkning af gulv, støbing af gulv, lægning af fliser på
> gulv og i brusekabine oa. småting ca 35000.

Aha. Var gulvvarmen med el eller gammeldags vandrør?
Det er desuden ikke nødvendigt med forstærkning af gulv i vores tilfælde, og
jeg kan forestille mig det er en lidt dyr post.

> Heroveni kommer nedrivning/opbygning af vægge og gulve for dig, el,
> armaturer, bad, toilet osv.

Ja, det klarer vi selv. Det er kun rørføring t. brusearmatur jeg ikke kan
gøre selv.

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : anders majland

Dato : 19-11-03 11:16

> Uha, det var da ret pebret... men det var vel også inkl. armaturer
> o.s.v., ikke?

Jo men det (og øvrige materialer) er småpenge iforhold til arbejdslønnen

Fra : Vestman

Dato : 19-11-03 14:45

meddelelse

> Jo men det (og øvrige materialer) er småpenge iforhold til arbejdslønnen

Klart. Vi prøver at lave så meget som overhovedet selv. Jeg har ingen
håndværkeruddannelse, men har hænderne skruet godt på (siger de...

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Jesper Hansen

Dato : 19-11-03 13:11

> Aha. Var gulvvarmen med el eller gammeldags vandrør?

Pexrør nedstøbt i beton på svalehaleplader = Løsning*en*.

> Det er desuden ikke nødvendigt med forstærkning af gulv i vores tilfælde, og
> jeg kan forestille mig det er en lidt dyr post.

Det ved jeg ikke helt - hvis det er til at komme til enten ovenfra eller
nede fra er det ikke sikkert det bliver så dyrt - så kan du jo rimeligt
nemt selv.
Du skal ihvertfald være opmærksom på at det skal kunne holde ellers får
du f..... ballade den dag hvor du sælger, og gulvet giver efter.
Den ingeniør vi talte om det med - var endda overordentlig hidsig med
hvor meget vi skulle forstærke det.

Men som der blev sagt - du skal da indhente et par tilbud på det - og
specificer hvad det er der skal laves så det kan sammenlignes.

Mvh

Jesper.

Fra : Vestman

Dato : 19-11-03 14:48

> Pexrør nedstøbt i beton på svalehaleplader = Løsning*en*.

Ok, det vil jeg undersøge. Men er dét så el eller vand? Jeg fornemmer det er
noget el-baseret.

> Det ved jeg ikke helt - hvis det er til at komme til enten ovenfra eller
> nede fra er det ikke sikkert det bliver så dyrt - så kan du jo rimeligt
> nemt selv.

Ja, der er heldigvis ikke noget med at skulle forstyrre en evt. underbo, så
det alene er jo rart.

> [...]
> du f..... ballade den dag hvor du sælger, og gulvet giver efter.
> Den ingeniør vi talte om det med - var endda overordentlig hidsig med

Hmm.. Ved du mere specifikt hvad det er der gør, at forstærkning er
nødvendig? Og er det banal understøttelse af bærende mure, eller...?

> Men som der blev sagt - du skal da indhente et par tilbud på det - og
> specificer hvad det er der skal laves så det kan sammenlignes.

Selvfølgelig. Jeg kan jo udbyde det i licitation

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Jesper Hansen

Dato : 19-11-03 15:05

Vestman wrote:

> Ok, det vil jeg undersøge. Men er dét så el eller vand? Jeg fornemmer det er
> noget el-baseret.

Det er vandbåren i PEX-rør.

Prøv at se hos wavin eller en af de andre. Der er beskrevet vandbåren
gulvvarme.

> Hmm.. Ved du mere specifikt hvad det er der gør, at forstærkning er
> nødvendig? Og er det banal understøttelse af bærende mure, eller...?

Ja altså, nu skrev du godt nok det var i stueetagen, så jeg går ikke ud
fra du skal bygge ovenpå et frithængende bjælkelag.
Hvis du *har* kælder under skal bjælkelaget kunne holde betonen uden at
give sig - det ville være lidt uheldigt at l... faldt sammen under dig.
Så jo, det er så banalt at du bare skal være opmærksom på at underlaget
kan holde til beton'en. Men hvordan man finder ud af det er jo typisk
noget ingeniører beregner.
Med mindre du bare laver det "rigeligt"(!!) kraftigt.

> Selvfølgelig. Jeg kan jo udbyde det i licitation
Ja - det behøver du vel ikke ligefrem: Tag kontakt til nogle lokale
håndværkere du kender eller får anbefalet og beskriv så præcist du kan,
hvad det er du vil have lavet.

Mvh

Jesper.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 19-11-03 06:17

"Vestman" <vestmanFJERNES@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| dør tilbage).
|
| 3) Etabl. af nyt el i hele lejligheden (4½-værelses på ca. 120 m2) - dette

Vil det ikke være nemmere at ringe til en eletrikker, en bliktud og en murer
for at få et tilbud?

Jeg har lige malet et nyt badeværelse, deres samlede entreprise var på
220.000.00
Godt nok med granit på gulvet og bordpladen/vasken med alligevel, rummet var
kun på 8m2.

John

Fra : TB

Dato : 19-11-03 08:25

> [...]
> 220.000.00
> Godt nok med granit på gulvet og bordpladen/vasken med alligevel, rummet

aarrrgh. Det er jo et halvt hus på djursland!

Fra : Vestman

Dato : 19-11-03 11:02

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det ikke være nemmere at ringe til en eletrikker, en bliktud og en
murer
> for at få et tilbud?

Jo, men jeg ville lige høre om der var nogle guldkorn el.lign jeg kunne
bruge når de nu ser mulighederne i undertegnedes tegnedreng

> [...]
> 220.000.00
> Godt nok med granit på gulvet og bordpladen/vasken med alligevel, rummet

Aarrghh! Vi nøjes med ganske almindelige hvide 15x15 fliser, og standard IFÖ
håndvask og WC (hvis de overhovedet bliver skiftet).

--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-11-03 12:58

Vestman> Hej!
Vestman> Jeg vil høre om I kan komme med nogle henslængte cirkapriser på følgende
Vestman> arbejder. Jeg ved godt det er meget individuelt, men i dette tilfælde er det
Vestman> mere i retning af grundlæggende arbejde uden ekstra finesser.

Vestman> Hvis det er muligt at komme med både håndværkerpris _og_ gør-det-selv-pris,
Vestman> bliver det meget værdsat
Vestman> Det drejer sig om en klassisk københavnerlejlighed fra 1890'erne i
Vestman> stueetagen (d.v.s. ingen underboere).

Jeg har lavet ca det samme men på 1. sal.

Vestman> 1) Der er et toilet på ca. 2x2 meter. Hvad koster etabl. af gulvafløb, rør
Vestman> til brusearmatur indlagt i væg,

Jeg fik lavet gulvafløb til bruser og håndvask (tilslutning i faldstamme hos
underbo) for 7500 og montering af vægdelen til brusearmatur, flytning af
toilet, diverse tilslutninger for ca 4000. Det var Fredensborg VVS, der stod
for det. Jeg havde selv lagt nogle flexrør, de rigtige steder, så det var nemt
at tilslutte.

Jeg fik også et tilbud fra en lokal VVS installatør på 32000, så det kan godt
betale sig at se sig om.

Vestman> lægning af alm. hvide fliser på gulv og op

Fliser kan fås billigt (60-100 kr/m2). Men du skal bruge 4 m2 gulvfliser og
15-25 m2 vægfliser. Det betyder at man kan tillade sig nogle dyrere gulvfliser
uden at det bliver ret dyrt. Jeg brugte ca 1300 kr på granitfliser (de var på
tilbud i Silvan).
Dertil kommer nogle sække fliseklæber og fugemasse a 3-500 kr.

Du har ikke nævnt vådrumsmembranen. Et LIP kasse med det hele koster ca 500
kr. Du skal nok bruge 4-5 kasser hvis du vil dække det hele, 2 hvis du vil
nøjes med at sikre gulvet og området omkring bruseren.

Vestman> til mandshøjde samt gulvvarme? (Det antages at inst. af faldstamme i kælder
Vestman> ikke er noget problem.)

Vestman> 2) Blænding af eksisterende dør

Det kommer an på hvad væggen er lavet af.

Vestman> og åbning af tidligere blændet dør - med
Vestman> brug af klassisk fyldningsdør (det antages at der ikke er hverken karm eller
Vestman> dør tilbage).

Kan du genbruge noget, fra døren du blændede?
Dørene i sådan nogle gamle lejligheder kan have mærkelige mål.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Gert Hansen

Dato : 19-11-03 14:39

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kr. Du skal nok bruge 4-5 kasser hvis du vil dække det hele, 2 hvis du vil
> nøjes med at sikre gulvet og området omkring bruseren.

Vådrumsmembran skal opsættes efter de gældende regler. Det er ikke frit om
man "kun" vil lægge det på gulvet osv.

Hilsen

Gert Hansen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-11-03 15:19

Gert> "Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse
Gert> news:7uy8ucpo3r.fsf@tyr.diku.dk...

> [...]
Gert> 500

Gert> Vådrumsmembran skal opsættes efter de gældende regler. Det er ikke frit om
Gert> man "kun" vil lægge det på gulvet osv.

Reglerne foreskriver et minimum.

Men det er frit om man vil lægge det på mere.
Jeg har fx valgt at lægge membranen på gulvet og alle vægge helt til loftet,
selvom jeg kunne have nøjedes med mindre. På et 4 m2 badeværelse synes jeg
ikke det er være at spare måske 1000 kr på kun at vådrumsikre det, man skal
ifølge reglerne.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-11-03 15:37

Niels> Reglerne foreskriver et minimum.

http://www.lip.dk/vaadrum/pdf/s8-10.pdf
Viser nogle eksemper på vådzoner i bl.a. et badeværelse med en bruser.
Som det ses, er det ikke et krav at vådrumssikre alle vægge helt (da vi taler om et
rum på mere end 3.25 m2). Men derfor er det nok en god ide at gøre det alligevel.

Fra : Vestman

Dato : 19-11-03 14:52

> [...]
stod
> for det. Jeg havde selv lagt nogle flexrør, de rigtige steder, så det var

Se, dét lyder absolut fornuftigt. Dem vil jeg have i tankerne når det går
løs.

> [...]

> kr. Du skal nok bruge 4-5 kasser hvis du vil dække det hele, 2 hvis du vil
> nøjes med at sikre gulvet og området omkring bruseren.

Tak for tallene!

> Det kommer an på hvad væggen er lavet af.

Mursten, tror jeg. Det er mellem køkken og børneværelse...

> Kan du genbruge noget, fra døren du blændede?
> Dørene i sådan nogle gamle lejligheder kan have mærkelige mål.

Næppe. Den er af skydedørstypen, og er ikke værd at samle på. Måske
dørkarmen kan genbruges, men så kommer det sjove jo mht. målene... Det er
nok nemmest bare at købe en helt ny dør + karm.

Tak igen,
--
Venligst,
Lars Vestman

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-11-03 15:41

Vestman> Mursten, tror jeg. Det er mellem køkken og børneværelse...

Det skal jo ikke holde noget. Så du kan fylde det op med nogle billige
mursten. Eller en 6-7 multiplader ("gasbeton") i den rigtige tykkelse.