Tagrender - hvad er bedst plast, galvanise~
Fra : TexasFlood

Dato : 17-11-03 23:26

Min umiddelbare opfattelse er at zink er det bedste (holder længst).
Jeg kan se at en del byggemarkeder reklamerer med at man ikke behøver at
lodde deres zinkrender.
Hvad er lige ideen med zinkrender hvis de ikke er loddet - så kan man vel
lige så godt tage plastrender.

TF

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 18-11-03 11:54

"TexasFlood" <stevie@--nospam--tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> lodde deres zinkrender.
> Hvad er lige ideen med zinkrender hvis de ikke er loddet - så kan man vel

Jeg har netop lige sat ståltagrender op (lindap vistnok) nede fra de lokale
byggemarked.

Det var nemt, Ingen lodning, og nemt at skære til med en metalsav.
Samlingerne af renderne gøres med gummiklædte snaplåse.
Nedløbsrøret knipses også bare på.
Endestykkerne ligeledes.

Zink (lodning) og Plastic(limning) glem det.
Fittings til stål renderne Samlinger, bøjninger m.m. var endda klart
billigere.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-11-03 16:41

"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Zink (lodning) og Plastic(limning) glem det.
> Fittings til stål renderne Samlinger, bøjninger m.m. var endda klart

Jeg har valgt kobber for det holder i 100 år, og så behøver jeg ikke at
bekymre mig om den sag. Tidl. havde jeg zink, de holdt i 100 år (og næste år
skal de sættes op på mit værksted, så deres levetid bliver nok noget længere
end 100 år.)
Det du skal være opmærksom på er om renderne er lavet i galvaniseret jern
eller "rigtig" zink. Det sidste er det bedste.
Forresten kan jeg lige tilføje at mine kobber render ikke skal loddes de
skal limes.
Mine forældre har plast og det har indtil videre holdt i 25 år uden
problemer.

Så i sidste ende er det nok mest et spørgsmål om smag og pris.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus