Oliven som stueplante
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 17-11-03 22:53

Jeg vil høre om der er nogen her, der har erfaring med at holde liv i
en Oliven som stueplante.
Min, som har trivedes hele sommeren, er begyndt at tabe bladene.

mvh kmo

Fra : Jakob Bock

Dato : 17-11-03 23:29

kristian mikael de freitas olesen skrev:

> Jeg vil høre om der er nogen her, der har erfaring med at holde liv i
> en Oliven som stueplante.
> Min, som har trivedes hele sommeren, er begyndt at tabe bladene.

Du skal stille din plante lyst og så køligt. Kombinationen af varme
(stuetemperatur) og kun lidt lys, er noget planten tåler meget dårligt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 18-11-03 00:17

On Mon, 17 Nov 2003 23:28:39 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Du skal stille din plante lyst og så køligt. Kombinationen af varme
>(stuetemperatur) og kun lidt lys, er noget planten tåler meget dårligt.
Lyst og køligt er svært - for ikke at sige umuligt - hos mig.
Jeg havde den stående ved vinduet, men da radiatoren er lige under
vindueskarmen, har jeg flyttet planterne herfra længere ind i stuen nu
da det er blevet så koldt at jeg er nødt til at tænde for varmen.
Nu har jeg sat min Oliven i køkkenvinduet, hvor der er mindre af det i
forvejen sparsomme dagslys, men til gengæld lysere end placeringen
inde i stuen og køligere.
Håber det hjælper.

mvh kmo

Fra : Anette

Dato : 18-11-03 00:27

kristian mikael de freitas olesen <kmo@gbmail.invalid> wrote:

> Håber det hjælper.

En oliven kan tåle en hel del, så du behøver ikke bekymre dig om at den
drysser lidt.

Jeg troede jeg havde "myrdet" min oliven sidste vinter. Den står, i krukke,
i drivhuset, frostfrit, men jeg havde glemt at vande den nok, så den så
mildest talt træls ud. Den havde tabt de fleste af bladene og og de få den
havde tilbage var gullige. Men men jeg fik indhentet det forsømte med
vandkanden og den kom sig i løbet af foråret. Masser af små nye skud og
masser af blade og bittesmå blomster.
Jeg har lovet både den og mig selv, at huske at vande den denne vinter

/ Anette

Fra : .salem

Dato : 18-11-03 00:24

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:fogirvoqui88pqk58mu04bg0css5n1vuia@4ax.com...
> Jeg vil høre om der er nogen her, der har erfaring med at holde liv i
> en Oliven som stueplante.
> Min, som har trivedes hele sommeren, er begyndt at tabe bladene.
>
> mvh kmo

to ting jeg har fundet ud af

1. Det er helt naturligt den taber blade efter den er kommet ind fra haven
2. Jeg har dog reduceret mængden til næsten ingenting efter den står i
selvvander.

..salem

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 18-11-03 00:55

On Tue, 18 Nov 2003 00:24:12 +0100, ".salem" <salem@mail.dk> wrote:

>1. Det er helt naturligt den taber blade efter den er kommet ind fra haven
<og til Anettes trøst>
Det er jeg i det mindste glad for at høre.
Nu er min jo ikke kommet ind, idet den har stået inde hele tiden, men
at det er naturligt med efterårstilbøjeligheder glæder mig at høre.

>2. Jeg har dog reduceret mængden til næsten ingenting efter den står i
>selvvander.
Jeg holder min lige på kanten, så den ikke tører ud, men heller ikke
svømmer i vand på noget tidspunkt.

Og så glemte jeg i mit svar til Jakob at spørge, om det evt. kan
hjælpe at give den lidt kunstigt lys.

mvh kmo