Kanonovn
Fra : rvp

Dato : 17-11-03 11:47

Hej gruppe.

Jeg har netop istandsat en gammel kanonovn, og vil slutte den til min
skorsten. Jeg blev noget trist da jeg, gennem en ven, blev gjort opmærksom
på at en sådan skal monteres min. 50 cm. fra nærmeste mur, da den grundet
sin høje alder ikke er typegodkendt.
Er der nogen vej udenom dette, eller er jeg muligvis blevet misinformeret?

Rasmus

Fra : Preben Andersen

Dato : 17-11-03 15:10

"rvp" <ccc86675@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> sin høje alder ikke er typegodkendt.
> Er der nogen vej udenom dette, eller er jeg muligvis blevet misinformeret?

De 50 cm. er afstand fra brændbart materiale. Jeg har hentet lidt fra
Morsøes hjemmeside:

citat:
Afstanden til brændbart materiale i væg og loft for ikke DS-godkendte ovne,
skal være 50 cm. DS-godkendte ovne kan stå tættere på brændbart materiale.
De individuelle afstande er anført på ovnen og i Morsø-kataloget. Der er
ingen afstandskrav til eksempelvis murværk eller andet ikke brændbart
materiale. Der anbefales dog ca. 10 cm af hensyn til varmefordeling,
rengøring bag ovn samt rensning af ovn. Tapetet bliver normalt ikke, når det
er påsat murværk, regnet som brændbart materiale.
citat slut

mvh
Preben

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 17-11-03 15:18

> [...]
> sin høje alder ikke er typegodkendt.
> Er der nogen vej udenom dette, eller er jeg muligvis blevet misinformeret?

Du er blevet (delvist) misinformeret. Teksten lyder således (jf.
bygningsreglementet for småhuse)

Afstanden fra ovnens bagside og sider, til brændbart materiale:
Ikke DS godkendte brændeovne skal have en sikkerhedsafstand på min. 50 cm.
til brændbart!. For DS-godkendte ovne gælder de afstande der står på ovnens
mærkeplade.
Afstanden fra aftræksrøret (røgrøret) til brændbart er 30 cm.
BEMÆRK: Gipsplader er klassificeret som brændbart materiale. Går et røgrør
igennem et andet rum end det, hvori ildstedet er opstillet, skal røgrøret
forsynes med en afskærmning, der sikrer forsvarlige brandmæssige forhold

Mvh.
Henk

Fra : Axel Pedersen

Dato : 17-11-03 17:37

Et godt råd: Spørg din skorstensfejer. Derved stryger du ham med hårene,
hvilket er meget praktiskt, da han i sidste ende skal godkende opsætningen.
Axel

Fra : Christian

Dato : 18-11-03 14:00

de