Hybenrose
Fra : Vagn Pedersen

Dato : 16-11-03 19:41

Er der nogen der har erfaringer med hybenroser.?
Visse steder på nettet ser planten ud til at være en pestilens på linje med
bjørneklo.
Men er den ikke til at styre?
Kan den tåle at stå tæt på befærdet vej? ( salt )
Vil den virke støjdæmpende?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-11-03 21:56

On Sun, 16 Nov 2003 19:40:44 +0100, " Vagn Pedersen" <@> wrote:

>Er der nogen der har erfaringer med hybenroser.?

Ikke erfaring, men jeg ved da noget om dem. De gror jo mange steder
heroppe.

>Visse steder på nettet ser planten ud til at være en pestilens på linje med
>bjørneklo.
>Men er den ikke til at styre?

Man kan sagtens styre den. Bjørneklo spreder sig ved frø og kan i kraft
af sin størrelse skygge næsten alt ihjel. Det kan hybenrose ikke. Og
hybenrose spreder sig ikk specielt meget ved frø, den gør det ved
rodskud. Den vil selvfølgelig brede sig, men ikke mere end 20-30 cm om
året vil jeg tro. Og hvis man bare har plæne på hver side af den, så
kommer den ikke der igennem. Plæneklipperen vil tage livet af de skud
som kommer ud i græsset.

>Kan den tåle at stå tæt på befærdet vej? ( salt )

Ja, det kan den.

>Vil den virke støjdæmpende?

I begrænset omfang. Den bliver nok ikke mere end ca.1,5 meter høj.

http://www.gartneriet.dk