Katalysatorvarmeovn
Fra : Jacob Laugesen

Dato : 12-11-03 15:10

Jeg har fået fat på en gammel katalysatorvameovn.

På kassen står der:

V.N.
Katalysatorvarmeovn
Brænder uden flamme
750B

Og på selve ovnen er der en label hvor den kaldes vinterens sol. Der bliver
også gjort opmærksom på at man kun må påfylde Ekstraktionsbenzin 80/110 og
at den kun må tændes udenfor garagen og ligende rum.

Hvordan virker den? Jeg tænker på hvordan man tænder den uden vilde flammer?
Jeg har fundet ud af at Ekstraktionsbenzin er renset benzin så det har jeg.

Jeg skal se om jeg kan få taget et billede af den hvis det hjælper.

/Jacob Laugesen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-11-03 19:21

"Jacob Laugesen" <Sefnyr@yahoo.i.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> at den kun må tændes udenfor garagen og ligende rum.

Den stammer garanteret fra hæren. 80/110 er nemlig en betegnelse for rense
benzin som vi bruger i forsvaret. Den er vel ikke tilfældigvis lyseblå?? Det
er dem vi har hæren.

> Hvordan virker den? Jeg tænker på hvordan man tænder den uden vilde
flammer?

Dem vi har fyldes med rensebenzin, dog ikke mere end at der opsuges af
"stoffet" nede i "tanken". Så vippes låget til side og der hældes ca. en kop
fuld sprit jævnt ud over trådnettet. Spritten antændes med en tændstik. Når
spritten er brændt af skulle der gerne være gang i ovnen. Det første døgns
tid kan den godt lugte lidt, men det forsvinder. Den kan køre ca. 11/2 - 2
døgn på en tank fuld. Når vi er på øvelse tanker jeg altid hver morgen og så
kører de bare.

> Jeg skal se om jeg kan få taget et billede af den hvis det hjælper.

Ja gerne.

MVH Niels

Fra : Keld Nygaard

Dato : 13-11-03 08:58

> [...]
> benzin som vi bruger i forsvaret. Den er vel ikke tilfældigvis lyseblå??

... og der skulle vel ikke være nogen der ved hvor man kan få rense benzin i
10 l dunke (eller lign) til fornuftige priser, hvis man ikke lige har en
onkel der arbejder på et militærdepot :)...
Det kan nemlig godt være en dyr fornøjelse at fyre med det nede fra
tømmerhandlen...

/Nygaard