Ny rundsav:
Fra : Bo

Dato : 09-11-03 21:00

Hej med jer,

Så skete det!

Min nylig indkøbte billige rundsav gik i stykker!!

Kan nogen anbefale een (altså en ny rundsav ) som kan gøre min terrasse
færdig?

Det som gik i stykker var en fra FAKTA til 249,- kr. (Den kører ikke klingen
rundt mere efter at den "satte" sig een gang. Motoren virker dog stadig)

Med venlig hilsen

Bo

Fra : Aksel

Dato : 09-11-03 21:10

"Bo" <ejsmb@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klingen
> rundt mere efter at den "satte" sig een gang. Motoren virker dog stadig)

Der er garanti på den i mindst ½ år, evt 2 år hvis du kan overbevise dem om
at det er en materiale eller konstruktionsfejl

Hilsen Aksel

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-11-03 03:49

> [...]
klingen
> rundt mere efter at den "satte" sig een gang. Motoren virker dog stadig)

Tjah, prøv at få den fikset af Fakta, det tar' nok lidt mere end 5 min....

Men hvis du bare vil ofre 250,- igen er det ligemeget hvad du køber. Du vil
aldrig få en ordentlig sav for de penge. Det gælder iøvrigt alle de billige
"plastik" powertools, man får hvad man betaler for. Og så er jeg ligeglad
med hvor mange års garanti de reklamerer med!
Du bør nok kigge på en sav af en rimelig kvalitet.
B&D, Bosch og Skill laver OK powertools til hobbybrug.

Mine personlige favoritmærker er: Metabo, Makita og DeWalt, men det er nok
lidt overkill, for de fleste hobbyfolk... men jeg er også tit blevet
beskyldt for overkill

Et lille eksempel:
Til min ombygning (hele 1. sal incl nye spær og tag) indkøbte jeg 2 18V
skruemaskiner i Harald nyborg.
Efter ca 1-1½ måned blev jeg træt af at lade dem op konstant, desuden var de
tunge og klodsede at arbejde med. Jeg købte så en DeWalt 12V
skrue/boremaskine og den holder 1-2 dage på et batteri ved alm. brug.
Desuden er den langt stærkere end 18V'erne.

Så mit råd er: Køb noget ordentligt, hvis det er noget du regner med at
bruge mere end en gang.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : anders majland

Dato : 10-11-03 14:25

> Så mit råd er: Køb noget ordentligt, hvis det er noget du regner med
> at bruge mere end en gang.

Det er overkill

Jeg vil sige. Køb noget ordenligt hvis det er til mere end lejlighedsvis
brug

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : SA

Dato : 10-11-03 17:12

> Det er overkill

Problemet med det der hobbyværktøj som man køber til "hobby" er at det
holder, lige indtil man udsætter det for en for stor belastning.
B&D er næsten det værste jeg ved, da det faktisk ikke altid er særlig
billigt.
Det eneste jeg har tilbage fra B&D er nu min varmepistol... Selv min
Firestorm med 18v batteri til over 1000 kr holdt kun 1 år.

Jeg kan utroligt godt lide maskinerne fra Dewalt så det er det jeg køber nu.
Og prisen er ikke altid så afskrækkende endda, du skal bare holde udkig
efter de gode tilbud.

Har stadig noget af mit grønne bosch tilbage også. Bla. en stiksav som jeg
faktisk er meget glad for.

Fra : anders majland

Dato : 11-11-03 13:50

> Problemet med det der hobbyværktøj som man køber til "hobby" er at det
> holder, lige indtil man udsætter det for en for stor belastning.

Så har jeg været mere heldig. En "super" 700w hammer/boremaskine fra
hn/hjem&fix har f.eks indtil videre holdt til at bore nogle huller i en
marksten og bore et 100mm hul i en væg til varmeflytning. Sidstnævnte
var lige på grænsen af hvad den kunne klare (den blev varm), men det
sled også et hulbor helt i stykker ...

Jeg har også en lille billig vinkelsliber jeg har brugt tilat skære
fliser med. Med et par gode klinger (der var dyrere end vinkelsliberen)
har den heller ikke lidt overlast endnu.

Min billige stiksav har også kun været brugt lejlighedsvis, men
håndterede fint noget 22mm vandfast krydsfiner.

> Jeg kan utroligt godt lide maskinerne fra Dewalt

Det er somregel også kram - Den 18volts jeg indimellem låner er bare
temmelig tung (pga dens metal gear). Så f.eks til at skrue gipsplader op
med foretrækker jeg klart min egen 12v aeg (fra den "billige" serie) Den
har også hjulpet godt med at skrue 300m2 stålpladetag og den er kraftig
nok til det meste - men ikke så kraftig som dewalten. Ejeren af dewalten
har også en makita der var hundyr men noget skod ... Atlas Copco er også
kram og bruger samme baterier som min billige aeg (og det er samme
lader). Ser man på aeg'en bære den efterhånde bræg ag sliddet. Det
"skridsikre" håndtag er ved at være noget fnuldret og den

Hellige noget billigt her og nu end mangle værktøjet. For 1000kr kan man
jo næsten få et "komplet" sæt elværktøj. Det man bruger meget kan man så
skifte til kram efterhånden som det dør. Det har jeg også indtryk at du
har gjort ?

Til f.eks at save et enkelt hul til en vask i vil jeg hellere bruge
149kr på en stiksav end forsøge at save det manuelt, men jeg vil ikke
bruge 1000kr på en stiksav jeg ikke ved hvornår jeg skal bruge igen.

Fra : SA

Dato : 11-11-03 14:31

> [...]
> jo næsten få et "komplet" sæt elværktøj. Det man bruger meget kan man så
> skifte til kram efterhånden som det dør. Det har jeg også indtryk at du

Ja jeg er sgu ikke millionær, hvilket man jo nærmest skal være hvis man
skulle købe alt el værktøj i høj kvalitet fra starten af.
Se ovenfor mine kvaler med at vælge en motorsav tråden hedder "Einhell fra
netto" :D

Desværre kan man jo sige to ting om det billige værktøj:
1. Det havde været billigere at købe noget ordenligt fra starten af
2. Det går sjovt nok altid i stykker lørdag kl 13.00 når det lokale
byggemarked lukker og du havde planlagt at arbejde med det hele weekenden

Undtaget er selvfølgelig som du selv nævner, hvis behovet kun er til meget
sjældent brug... I dette tilfælde prøver jeg dog altid at låne mig frem
istedet :)

Fra : Kim

Dato : 15-11-03 13:19

> [...]
> skrue/boremaskine og den holder 1-2 dage på et batteri ved alm. brug.
> Desuden er den langt stærkere end 18V'erne.

Et andet eksempel:

Til min træterrasse (www.lundonline.dk/terrasse)

Brugte jeg et par billige 18v batteri skruemaskiner fra Silvan (kr 199 / stk
på tilbud) samt en anden "uden navn" i reserve.

De skruede / borede bare der ud af. En med bor og en med bit (Alle
skruehuller blev forboret)
Alene gulvet er sat med 628 skruer. Siderne med 320. Ialt er der sat over
1000 skruer i.

Kun en dag kom Jeg i bekneb og måtte bruge reserven. Ellers var der til en
hel dag på en opladning.

Som rundsav valgte jeg en billig Powercraft fra HN. Den savede uden
problemer de 80 brædder som siderne består af samt savede den rille som er i
den øverste liste over sidebrædderne. Her kunne den godt have brugt 2-300
watt mere i styrke da den jævnligt kørte fast, men så måtte man jo bare save
lidt langsommere.

Gulvplankerne blev savet til med en BD scorpion som sidenhen har savet
masser at lister og krydsfiner til nogle transportkasser.

Alle ovenstående tools virker stadig fint den dag i dag.

/Kim