Hjælp: Automatisk radiatorstyring af et st~
Fra : Lucas Jensen

Dato : 09-11-03 12:00

Hej,
Situationen ser således ud:
1. Kollegiet har har ca. 130 værelser af 16-20 m2. Ud over dette er
den nogle 100 m2 indendørs fællesarealer som også "bør" være varme på
de rigtige tidspunkter.
2. Der er højt til loftet, dvs ca. 3 meter eller måske endda lidt
mere.
3. Kollegiet er fra ca. 1940 og har i alt 5 etager. Det er bygget i
mursten. Har dog ikke nogen fornemmelse af hvad der brugt som
isolering af væggene.
4. Hvert værelse har et stort vinduesparti på ca. 3,5 m2 i to-lags
termorude.
5. Under vinduerne er der én radiator (fjernvarme) med én alm Danfoss
termostat af den velkendte type.
6. Der er et hårdt parketgulv uden gulvvarme.
7. Alle varmerør (har en yderdiam. på 1 tomme) løber uisoleret rundt
på alle værelser på indersiden, så man kan se dem.
8. Der tændes for varmen på en hovedventil i starten af oktober og 6
ca. mdr senere slukkes der for den igen. Inden for denne periode
varmes der altså.

Så kommer spørgsmålet:
Med ovennævnte forhold, ville det så kunne betale sig at montere en
tidsstyret termostat af typen Danfoss RA-PLUS eller Honeywell
Rondostat for at sænke varmeregningen?

Jeg har ikke lige nogen ide om hvad den faktiske regning lyder på i kr
og øre, men det er vel også ligemeget, da vi skal snakke procenter
. Jeg vil anslå at varmeregningen ligger på 1000 kr pr måned pr
værelse - men det er et skud i den blå luft (jeg kan undersøge det
nøjagtigt, hvis det skal være).

Argumnetet for at en tidsstyret automatik overhovedet kommer på tale
er som følger: Man har med unge mennesker at gøre som ikke altid
liiiige forstår hvilke konsekvenser det har, hvis man ikke kan finde
ud af at styre en radiator korrekt. Mange glemmer måske at slukke for
radiatoren når de tager i skole eller lader den køre for fuld damp om
natten. Dette var bare 2 små eksempler.

Hvad er jeres mening til min problemstilling? Dur de der aut.
termostater overhovedet i virkeligheden. Jeg har nemlig læst at en
Rondostat kan sænke regningen med op til 30%

http://europe.hbc.honeywell.com/home/pdfs/rondostat/sb-en.pdf

Da eller er på SU ville det være fint hvis man fx kunne spare 300 kr
om måneden i husleje fordi man får installeret et smart system.

Kom med Jeres bud.

Mvh Lucas Jensen

Fra : Calle.

Dato : 09-11-03 12:27

Lucas Jensen wrote:
> [...]
> Med ovennævnte forhold, ville det så kunne betale sig at montere en
> tidsstyret termostat af typen Danfoss RA-PLUS eller Honeywell

Det letteste er at sætte RA-PLUS på, da man så kun skal skifte følerenheden,
det kan gøres på under 2min. da man så ikke behøver at have vandet af
systemet.
Prøv evt med et par af stederne, og se om der bliver brugt mindre varme

> [...]
> . Jeg vil anslå at varmeregningen ligger på 1000 kr pr måned pr
> værelse - men det er et skud i den blå luft (jeg kan undersøge det

Det lyder af meget for så små værelser
--
Calle

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-11-03 12:23

Det mest smarte at lave ville være, en blande shunt som blander vandet efter
udetemperatur.

Lad en vvs kigge på det.

MVH Thomas.

Fra : Calle.

Dato : 09-11-03 12:37

Thomas Jensen wrote:
> Det mest smarte at lave ville være, en blande shunt som blander
> vandet efter udetemperatur.
>
> Lad en vvs kigge på det.

det får de da ikke varmen til at slukke i ubenyttede rum af.
--
Calle