grumset vand
Fra : Per H

Dato : 28-11-03 08:14

Hvad kan grunden være til, at der fra mine lavasten er begyndt at
komme små luftbobler op, eller noget der ligner det?

Og mit vand er blevet mere grunset generalt.
Jeg har Ehrem pumpe med de der der sten i,

Skal de koges igennem, eller købes nye?
eller hvad med vat?

der er 2 kurve i filteret.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-11-03 17:41

Per H skrev i et indlæg på usenet:
> Hvad kan grunden være til, at der fra mine lavasten er begyndt at
> komme små luftbobler op, eller noget der ligner det?

Er stenene nye ?

Så er de måske ikke skyllet ordentligt inden de kom i ?

Men jeg har aldrig haft lavasten, så jeg ved ikke om det er normalt ?

> Og mit vand er blevet mere grunset generalt.
> Jeg har Ehrem pumpe med de der der sten i,
> Skal de koges igennem, eller købes nye?
> eller hvad med vat?

Ideen med flere kurve, er at man i den første har noget groft til at
tage de største partikler, og i den næste har man så noget finere til at
tage de små partikler.

Hvad man har i kurvene er egentlig underordnet bare det kan fange noget
snavs uden at slamme til.

Nogle gør en større videnskab ud af det, men hos mig med et almindeligt
selskabsakvarie, hvor der ikke svines voldsomt meget fungerer det fint
med filtervat i alle tre kurve i mit Eheim filter.

Jeg vasker så filtervattet i den mest snavsede kurv en gang hvert halve
år.

Og det fungerer som nævnt fint her, men hvis du har fisk, der sviner
meget, så vil det nok hurtigt slamme til.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-11-03 18:07

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message

> Ideen med flere kurve, er at man i den første har noget groft til at
> tage de største partikler, og i den næste har man så noget finere til
> at tage de små partikler.

IMHO en meget dårlig strategi. Start med noget relativt fint som første
filtermateriale. Derved kan du rense dette for urenheder, når
gennemløbshastigheden nedsættes uden at ødelægge resten af filtret, der ikke
virker ved at 'si' vandet, men virker ved biologiske processer i overfladen
på filtermaterialet - biofilmen.

> Hvad man har i kurvene er egentlig underordnet bare det kan fange
> noget snavs uden at slamme til.

Du taler om ren mekanisk filtrering. Det eneste filter, der virker sådan og
har berettigelse er så vidt jeg kan se diatom-filtret - der så vidt jeg kan
se stort set ikke benyttes. Da jeg gik meget op i akvariefote brugte jeg
ofte diatomfiltret til at 'polere' vandet, så det blev krystalklart inden
jeg optog.

> Nogle gør en større videnskab ud af det, men hos mig med et
> almindeligt selskabsakvarie, hvor der ikke svines voldsomt meget
> fungerer det fint med filtervat i alle tre kurve i mit Eheim filter.

Sikkert - men ikke af de grunde, du angiver.

vh
Jan

Fra : Per W.

Dato : 28-11-03 18:23

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i melding
> [...]
ikke
> virker ved at 'si' vandet, men virker ved biologiske processer i

??
Man skal ha grovt filter først. Og når man skyller filteret så blir ikke
bakteriekulturen ødelagt. Man skal jo heller aldri skylle alle kurver
samtidig. Det fineste laget skal være til slutt (les: filtervatt) og denne
skal byttes hver gang, resten kan skylles og byttes av og til. Bio baller og
kermikk trengs ikke å byttes før de eventuelt er skadd, de trenger bare
skylling.

/Per W.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 28-11-03 20:43

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> wrote in message

> ??
> Man skal ha grovt filter først. Og når man skyller filteret så blir ikke
> bakteriekulturen ødelagt.

Det det den almindelige opfattelse, og den måde langt de fleste benytter.
Men Jans pointe er, at man sier vandet inden det kommer ind i selve
biofilteret, og derfor skal selve biodelen aldrig renses, men kan køre i
meget lang tid, uden at blive beskadiget af en rensning. Sådan opfatter jeg
hans indlæg, og er stort set enig.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Per W.

Dato : 28-11-03 22:26

"Christian M. Nielsen" <use.contact.form@my.webpage> skrev i melding

> [...]
> biofilteret, og derfor skal selve biodelen aldrig renses, men kan køre i
> meget lang tid, uden at blive beskadiget af en rensning. Sådan opfatter

Da kan man sette på ett forfilter på innsuget. Så slipper man å åpne
filteret i det hele tatt.

/Per W.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-11-03 10:47

"Christian M. Nielsen" <use.contact.form@my.webpage> wrote in message

> [...]
> kan køre i meget lang tid, uden at blive beskadiget af en rensning.
> Sådan opfatter jeg hans indlæg, og er stort set enig.

Præcist sådan var det ment.
Jeg kan en passant nævne, at jeg bruger en skive pladevat først i filtret
(ca. 10 kr./m2) og har haft filtre kørende i flere år uden rensning ved blot
jævnligt at skifte skiven med pladevat.

vh
Jan
- pladevat-fan!