Artsbestemmelse af Tropheus
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-11-03 20:02

Hej

Nu har jeg endelig fået et billede af mine fisk.

Det ligger i dk.binaer under "Tropheus Et-eller-andet".

Har i nogle gode bud på hvilken art det er? Det er et billede af hannen,
men der er sådan set kun kønspletterne til forskel.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-11-03 22:10

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har i nogle gode bud på hvilken art det er? Det er et billede af hannen,
> men der er sådan set kun kønspletterne til forskel.

Jeg synes det kunne ligne et Psetropheus sp. "aci"

Carsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-11-03 22:37

Hej

Carsten Gall wrote:
> Jeg synes det kunne ligne et Psetropheus sp. "aci"

Kan du henvise til links? Google er ikke lige den bedste ven

Jeg skal nok få lavet flere billeder når de gider lade sig fotografere.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-11-03 00:34

> Hej
>
> Jeg skal nok få lavet flere billeder når de gider lade sig fotografere.

Jeg har ingen link.

Carsten

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 27-11-03 23:26

Ja, Tropheus er det i hvert fald ikke....

Hælder lige som Hr. Gall til at det er en psetropheus af en art... Og de
kommer i øvrig fra en helt anden sø (malawi)

/Anders

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-11-03 13:46

Hej

Anders T. Pedersen wrote:
> Hælder lige som Hr. Gall til at det er en psetropheus af en art... Og de
> kommer i øvrig fra en helt anden sø (malawi)

Ja, en søgning på Pseudotropheus på Google hjalp lidt. Jeg har da også
undret mig en smule over at hovedet ikke lignede helt en Tropheus, men
at det skulle være en anden art havde jeg ikke tænkt i. Slet ikke siden
det opfører sig som Tropheusser. Og at den flytter sø gør mig nu ikke
noget. Om den kommer fra den ene eller den anden betyder ikke noget for mig.

Jeg har brugt masser af tid på at kigge andres billeder. Jeg kunne
nemlig godt tænke mig at få underarten idet jeg nok om et halvt års tid
skal til at sælge ud af ynglet.

Jeg har lagt en del flere billeder på min hjemmeside, så måske nogen
gider at tage et kig.

http://www.feddersen.dk/index.asp?id=.9

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-11-03 15:28

Hej

Karsten Feddersen wrote:
> Jeg har lagt en del flere billeder på min hjemmeside, så måske nogen
> gider at tage et kig.
>
> http://www.feddersen.dk/index.asp?id=.9

Er der nogen der helt vil afvise en sammenhæng mellem mine billeder og
så det her:

http://www.malawigruppen.dk/cg_pseudotropheus_sp_red_top_galireya.htm

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-11-03 01:51

> Hej

> Er der nogen der helt vil afvise en sammenhæng mellem mine billeder og
> så det her:
>
> http://www.malawigruppen.dk/cg_pseudotropheus_sp_red_top_galireya.htm

Ja, det vil jeg nok mene!!

Efter at have kigget på et par af de andre billeder af fisken, på din
hjemme side, kunne det også være en
Labidochromis sp. hongi eller en af de andre i det kompleks.
Men fisken er vel ikke bare dukket op i dit akvarie, gå tilbage til ham du
har fået dem fra og spørg ham.

Carsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-11-03 08:34

Hej

Carsten Gall wrote:
> Ja, det vil jeg nok mene!!

Argh - så starter jagten igen.

> Efter at have kigget på et par af de andre billeder af fisken, på din
> hjemme side, kunne det også være en
> Labidochromis sp. hongi eller en af de andre i det kompleks.

Mange tak, jeg vil prøve at fortsætte herfra.

> Men fisken er vel ikke bare dukket op i dit akvarie, gå tilbage til ham du
> har fået dem fra og spørg ham.

Han har solgt dem som Tropheus . For mig er det i princippet
ligegyldigt, men siden de yngler hele tiden, så skal jeg jo nok af med
nogle af dem af og til og der vil jeg gerne kunne fortælle hvilken art
det er.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-11-03 10:28

> [...]
> ligegyldigt, men siden de yngler hele tiden, så skal jeg jo nok af med
> nogle af dem af og til og der vil jeg gerne kunne fortælle hvilken art

Hvis sælgeren ikke er mere præcis i sin arts bestemmelse, kunne det
desværre også være noget krydsnings værk
som ikke er værd at samle på.

Carsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-11-03 10:33

Hej

Carsten Gall wrote:
> Hvis sælgeren ikke er mere præcis i sin arts bestemmelse, kunne det
> desværre også være noget krydsnings værk
> som ikke er værd at samle på.

Sælgeren havde fået bestanden af en privat opdrætter. Så du kan meget
vel være inde på noget der. Jeg har selv haft den tanke. På den anden
side er jeg ikke sikker på, at sælgeren har nogen særlig forstand på fisk.

Siden de ikke skal bruges til andet end at stå og pynte, så vil jeg jo
nok mene at de er værd at samle på . Og mage til stabil og
ynglelystig fisk har jeg aldrig haft, så næsten alene af den grund er de
værd at holde.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Lene Sørensen

Dato : 29-11-03 15:33

> [...]
> nok mene at de er værd at samle på . Og mage til stabil og
> ynglelystig fisk har jeg aldrig haft, så næsten alene af den grund er de

Du kan se mine Ps.Acei her:
http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Ps/Acei_Dansk.htm

Mine er vildtfanget, og jeg har certifikat på at de er det, lige bort set
fra at jeg altså har solgt dem og certifikatet fulgte med fiskene.
Men altså jeg kan ikke sige hvad dine fisk er for nogle og det lyder ret
mystisk at de skulle være solgt til dig som Tropheus, hm.. hvis du er
interesseret i at lave opdræt så er det vigtigt, at du er sikker på hvad det
er for nogle fisk du opdrætter. Det bliver svært for dig at sælge ungerne af
dine fisk da der er rigtig mange som laver opdræt af cichlider af høj
kvalitet, og jeg tror at det er de færreste dyrehandler der vil tage unger
som de ikke kan sætte navn på, men måske tager jeg fejl. Det bliver jo en
ren gætteleg at finde ud af hvad det er for en cichlide du har, og at dine
fisk yngler som kaniner er ikke nødvendigvis positivt, det er meget hårdt
for dine hunner, som så måske ikke bliver så gamle.

Prøv at se om du kan finde ud af hvad det er for en privat opdrætter som
sælgerne har fået fiske af, det er nok din eneste chance for at få en vis
sikkerhed for hvad det er for en cichlide du har.

Lene

http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Cichlider.htm

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-11-03 16:40

Hej

Lene Sørensen wrote:
> Du kan se mine Ps.Acei her:
> http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Ps/Acei_Dansk.htm

Flotte billeder, men Ps Acei er det ikke, så langt er jeg sikker.

> [...]
> interesseret i at lave opdræt så er det vigtigt, at du er sikker på hvad det

Jeg er ikke interesseret i at "dyrke" opdræt, men jeg vil hellere sælge
eller give afkommet bort end at smide dem ud fordi der ikke er mere
plads i akvariet. Deraf grunden til at jeg gerne vil have dem artsbestemt.

> [...]
> kvalitet, og jeg tror at det er de færreste dyrehandler der vil tage unger
> som de ikke kan sætte navn på, men måske tager jeg fejl.

Det bliver nu ikke noget problem at komme af med dem til samme
forhandler hvor de er købt. Det er et af hans principper, endda til en
god pris. Det vil dog stadig være rart med en artsbestemmelse.

> [...]
> fisk yngler som kaniner er ikke nødvendigvis positivt, det er meget hårdt
> for dine hunner, som så måske ikke bliver så gamle.

Der er stor overvægt af hunner for lige netop at de kan aflaste hinanden.

> Prøv at se om du kan finde ud af hvad det er for en privat opdrætter som
> sælgerne har fået fiske af, det er nok din eneste chance for at få en vis
> sikkerhed for hvad det er for en cichlide du har.

Det har jeg prøvet, men det gav ikke noget.

Jeg har efter Carsten Gall foreslog Labidochromis Hongi kigget en hel
del billeder på nettet og må sige, at det ligner ganske godt. Passer
også med størrelsen og at hannen er større end hunnerne. Jeg har endda
fundet billeder hvor farven, mønstret og formen passer så godt sammen
med mine, at det kunne være mine egne billeder.

Spørgsmålet er så om mine er artsrene og om de sider jeg har læst er
troværdige. For mig ser det ud som om hovedparten af Pseudotropheus har
lidt mere trekantede halefinner, mens Labidochromis hare runde
halefinner. Men det er ifølge billederne på forskellige hjemmesider ikke
100% gældende.

Så et endeligt svar får jeg nok aldrig, men ellers må jeg jo købe en
enkelt hun af for eksempel Labidochromis Hongi og se om der kommer afkom.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Lene Sørensen

Dato : 29-11-03 20:44

> Så et endeligt svar får jeg nok aldrig, men ellers må jeg jo købe en
> enkelt hun af for eksempel Labidochromis Hongi og se om der kommer afkom.

Hvad skulle det dog hjælpe, det er ikke svært at få forskellige typer af
Malawi cichlider til at lave krydsninger, hvis bare de minder lidt om
hinanden.

Lene

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-11-03 02:34

"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Hvad skulle det dog hjælpe, det er ikke svært at få forskellige typer af
> Malawi cichlider til at lave krydsninger, hvis bare de minder lidt om

De behøver end ikke at ligne hinanden!!

Har engang set en krydsning mellem en Aulonocare og en Pse. zebra.
formen så underlig ud, men farven var faktisk flot.

Carsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-11-03 08:37

Hej

Lene Sørensen wrote:
> Hvad skulle det dog hjælpe, det er ikke svært at få forskellige typer af
> Malawi cichlider til at lave krydsninger, hvis bare de minder lidt om
> hinanden.

Det slog mig også sådan ca 10 sekunder efter jeg sendte beskeden.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-11-03 12:42

Hej

Carsten Gall wrote:
> Labidochromis sp. hongi eller en af de andre i det kompleks.

Lige et kort spørgsmål. Hvordan ser man forskel på Pseudotropheus og
Labidochromis?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-11-03 16:37

> Hej

> Lige et kort spørgsmål. Hvordan ser man forskel på Pseudotropheus og
> Labidochromis?

Blandt andet koger man fisken og tæller tænder!

Krop form, størrelse og sådanne ting.

Carsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 29-11-03 16:44

Hej

Carsten Gall wrote:

> Blandt andet koger man fisken og tæller tænder!

Fedt, jeg troede aldrig jeg skulle bruge mit mikroskop til noget
seriøst. Jeg vil dog lige vente til der er et sygt eksemplar.

> Krop form, størrelse og sådanne ting.

Kan det passe at Pseudotropheus halefinner er mere trekantede, mens
Labidochromis halefinner er mere runde?

Findes der noget bogmateriale du kan anbefale. Også gerne engelsk eller
tysk.

Jeg har normalt ingen interesse i mine fisk udover deres velvære, men af
en eller anden grund har de her fanget min interesse.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-11-03 02:36

> [...]
> Labidochromis halefinner er mere runde?
>
> Findes der noget bogmateriale du kan anbefale. Også gerne engelsk eller

Der findes kun en bog, biblen over dem alle! Malawicichlids in their
natural habits.
findes både på engelsk og tysk.

Carsten