spml til ilt og Co2 og filtre
Fra : thomas schreiber

Dato : 27-11-03 12:32

Hej

Som bekendt er Co2 og ilt ikke ligefrem de bedste venner i samme akvarie.
Findes der en formel hvorpå man kan regne ud hvor meget Co2 der
forsvinder ved tilførsel af ilt. Her tænker jeg på brugen af filtre der er
luftdrevet, og tilførsel af Co2 i samme akvarie. Giver det mening at have et
lille Co2 anlæg kørende i et akvarie, hvor filteret er drevet af en
luftsten?

--

Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-11-03 17:06

"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> wrote in message

> Som bekendt er Co2 og ilt ikke ligefrem de bedste venner i samme
> akvarie.

Mig bekendt er opløsningen af O2 og CO2 ikke afhængige af hinanden, omend
det er en meget udbredt misforståelse.
Der er nogle klare sammenhænge mellem CO2 og pH (www.thekrib.com har
glimrende artikler om emnet).
Se http://www.thekrib.com/Plants/CO2/
Såfremt der er mere CO2 i vandet end den dynamiske ligevægt tilsiger, vil
dette difundere over i luften. Det er klart at vandbevægelse vi kunne få
dette til at ske hurtigere.

> [...]
> der er luftdrevet, og tilførsel af Co2 i samme akvarie. Giver det
> mening at have et lille Co2 anlæg kørende i et akvarie, hvor filteret

Nej, der findes ingen formel, da der ingen sammenhæng er.

vh
Jan