PH + Karbonat
Fra : Per H

Dato : 27-11-03 07:10

Et lille problem

Min ph er på ca 8 og karbonatindhold på ca 6.
Skal jeg så komme noget i til at ændre karbonatindholdet, først,
inden jeg kommer ph sænker i.

Eller hvordan er rækkefølgen.

Vh Per
icq 8212837

Fra : thomas schreiber

Dato : 27-11-03 09:03

> [...]
>
> Min ph er på ca 8 og karbonatindhold på ca 6.
> Skal jeg så komme noget i til at ændre karbonatindholdet, først,

Hvorfor i alverden vil du hælde noget som pH sænker i dit akvarie? Har du
noget der er døden nær, hvis det lever i en pH på 8? I øvrigt er kH på 6 ret
lavt, hvis det er DK vi taler om.

--

Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)

Fra : Per H

Dato : 27-11-03 18:58

Fra : Per H

Dato : 27-11-03 19:01

<nospam@nospam.com> skrev:

>Hvorfor i alverden vil du hælde noget som pH sænker i dit akvarie? Har du
>noget der er døden nær, hvis det lever i en pH på 8? I øvrigt er kH på 6 ret
>lavt, hvis det er DK vi taler om.

skal KH ikke være på omkring de 15?

( jeg er ret ny på de data områder)

Men mine fisk ( ciklider, labyrintfisk) ser ud til at trives 100%

Vh Per
icq 8212837

Fra : thomas schreiber

Dato : 27-11-03 20:10

> skal KH ikke være på omkring de 15?
>
> ( jeg er ret ny på de data områder)
>
> Men mine fisk ( ciklider, labyrintfisk) ser ud til at trives 100%
>

> Vh Per
> icq 8212837

Hvis dine fisk trives, hvorfor så begynde at ændre noget? Der er meget stor
forskel på om dine fisk er fanget i naturen, og derfor sandsynligvis har det
bedst med at forblive i "samme vand", altså samme vandværdier. De fleste
fiisk i handlen er jo opdrættede i fangenskab, og har derfor - højst
sandsynlig - levet i "postevand". En vis dame eller mand sagde engang:"if it
aint' broke, dont fix it!".

kH ligger i vores ledingsvand normalt omkring de 20(fra 15 - 25). Der findes
jo cichlider i både sydamerika hvor der nogle steder stort set ingen Kh kan
måles, og i de store søer i afrika hvor kH'en er meget høj. Hvilke cichlider
har du? Labyrint fisk klarer sig fint i alm. vand, men det er nemmere at få
noget ud af ynglen ved lave pH/kH værdier. Hvis du ikke tænker i avl, og
alting ser fint ud, så lad det være.

Fra : Per H

Dato : 27-11-03 22:35

On Thu, 27 Nov 2003 20:09:42 +0100, "thomas schreiber"
<nospam@nospam.com> skrev:

>Hvilke cichlider
>har du? Labyrint fisk klarer sig fint i alm. vand, men det er nemmere at få

det er bare nogle store sclare sorte, og nogle meget gule med sort
rygfinne, og et par andre små. Kan ik lige huske de navne. Men de er
alle rolige fisk.
Vh Per
icq 8212837

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-11-03 09:09

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Et lille problem
>
> Min ph er på ca 8 og karbonatindhold på ca 6.
> Skal jeg så komme noget i til at ændre karbonatindholdet, først,
> inden jeg kommer ph sænker i.

Det er generelt en dårlig ide at søge at sænke pH hvor der er blot nogen
karbonathårdhed.
Der frigives CO2 og pH svinger tilbage igen. Desuden er pH sænker som regel
en fosforforbindelse, og det ønsker man ikke at tilsætte.
Vil du have pH ned, må du fremskaffe vand med KH nær 0.
Personligt ville jeg -om ikke specielle forhold gør sig gældende- lade pH
være hvor den er.
Mvh
Ole