Sneglespiser fra Syd Amerika
Fra : Martin Razk

Dato : 21-11-03 08:54

hej

som overskriften... jeg mangler en sneglespiser...fra Syd Amerika-....

jeg er ved at sætte et Syd Amerikansk Tetra akvarie op, og mangler nogle
sneglespisere....
Det virker til at alle synes at tetraer ikke er så he***des spændende, så
det vil jeg til at lave lidt om på...
Men gode forslag til sneglespisere fra sydamerika....

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-03 10:18

Hej Martin.

Tak for Scalarene. De lever alle i bedste velgående.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-11-03 11:04

Martin Razk wrote:
> [...]
> det vil jeg til at lave lidt om på...
> Men gode forslag til sneglespisere fra sydamerika....

Nøglehulscichlider (Cleithracara maronii) hævdes at spise snegle.
De skulle have nogle ret kraftige kæber som de knuser sneglene med.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Razk

Dato : 21-11-03 11:43

"Nøglehulscichlider (Cleithracara maronii) hævdes at spise snegle."

Det skal ikke være cichlider...vil som sagt lave et tetra akvarie...

martin

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-11-03 12:20

Martin Razk wrote:
> "Nøglehulscichlider (Cleithracara maronii) hævdes at spise snegle."
>
> Det skal ikke være cichlider...vil som sagt lave et tetra akvarie...

Så du vil altså have nogle tetra der spiser snegle?

<KLIP>

Fra : jnjonas

Dato : 21-11-03 12:15

Hej,
hvis fiskens eneste formål er at spise snegle, hvorfor så ikke bare tage en
botia fra Asien. De er effektive.

Mvh
Jonas

Fra : Martin Razk

Dato : 21-11-03 12:52

nej vil ikke have snegle spisende tetraer...tror ikke der er nogen...tænker
i retningen af maller eller lignende.....altså ikke rovfisk,...
'

botiaer er jo ikke fra syd amerika.,..ellers en fin ide!

Martin

Fra : Jesper Buch

Dato : 21-11-03 15:20

> [...]
> '
>
> botiaer er jo ikke fra syd amerika.,..ellers en fin ide!

Det er da noget pjat med at de skal være fra sydamarika . . . det sagde
hitler også, der skulle de bare være hvide og helst fra tyskland.

Hvis de lever under samme forhold er der ingen mening i at de kun skal være
fra sydamerika . . . de skal jo ikke snakke sammen . . . . så er det kun
fordi du har en idé om at alle skal komme fra samme sted men det har intet
med trivsel at gøre.

Du får ikke noget bedre end bitia'er mod snegle.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-11-03 15:33

Jesper Buch skrev i et indlæg på usenet:
> Det er da noget pjat med at de skal være fra sydamarika . . . det
> sagde hitler også, der skulle de bare være hvide og helst fra
> tyskland.

Pjat og pjat - det kan vel diskuteres.....

Hvis man har sat sig for at lave et biotop-akvarie, der ligner et
bestemt område i Sydamerika med de fisk, planter og omgivelser, der nu
en gang er dernede, så vil man jo ødelægge lidt af ideen med det hele.

Jeg vil give dig ret i at, hvis akvariet "bare" er til pynt, så kan være
ligegyldigt, men der jo mange måder at holde akvarie på, og ingen er vel
mere rigtig end andre ?

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Jesper Buch

Dato : 21-11-03 15:41

> [...]
>
> Jeg vil give dig ret i at, hvis akvariet "bare" er til pynt, så kan være
> ligegyldigt, men der jo mange måder at holde akvarie på, og ingen er vel

Klart men så må man jo overveje om man vil have snegle eller ej. tror der er
masser af snegle i sydamerika ( og alger )

Hvis det er vigtigere at alt er fra sydamerika og ikke tetraer fra holbæk og
ancistrus fra nørrebro så må man jo leve med snegle

Fra : Martin Razk

Dato : 21-11-03 17:14

som jan skriver, er mit mål et nogenlunde biotopisk korrekt akvarie...så jeg
holder mig til Syd Amerikanske fisk generelt.
Plesner nævnte Characidium som en mulighed....så må jeg se om jeg kan finde
dem hos en forhandler et sted...
Men, Jesper, jeg vil nu heller ikke give dig ret i at det er pjat... tror
der er mange der holder sig til et bestemt område/land for at give fiskene
de bedste omgivelser/omstændier....
og nej, jeg har ikke noget i mod at købe tetraer fra holbæk og ancistrus fra
nørrebro....udover at der er helvedes langt at køre....
Men værn du nu om dine holdninger.. så gør jeg det samme!

Martin

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-03 17:57

> [...]

> tror der er mange der holder sig til et bestemt område/land for at
> give fiskene de bedste omgivelser/omstændier....

Jeg synes det er en fin udfordring at give sig selv at lave et
biotopakvarium. Men er det det, du vil, er det nok ikke tilstrækkeligt at
indskrænke sig til at købe en blandet stribe sydamerikanske fisk. Du skal
nok ind og se på mere konkret hvilken biotop, det er du vil lave.
Er der tale om et sortvandskavarium? Eller en klarvandet bæk? Eller måske en
stump bred fra en større flod?
Det du tilsyneladende vi igang med, er vel i virkeligheden blot et
selskabsakvarium med sydamerikanske fisk - hvilket ikke gør det til et
biotopakvarium.
Problemet ved at lave rigtige biotopakvarier er, at der normalt ikke er
mulighed for at have ret mange arter, da der sjældent er en bunke arter i
den samme biotop (måske bortset fra koralrevsakvariet og så Tanganyika- og
Malawiakvarier) - ej heller ret mange forkellige planter.
Prøv evt. at hente lidt inspiration her:
http://akva-net.hjem.orangenet.dk/specialakvarier.htm

vh
Jan

Fra : Martin Razk

Dato : 21-11-03 18:06

jeps, kan godt se hvad du mener...
Nej vil ikke lave et 100% special biotop... men nærmere indskrænke det til
Syd Amerika's tetraer som hovedfisk...
Jeg har f.eks. beholdt mit sorte grus...
Men ellers holder jeg mig til det jeg ved er sydamerikansk..planter etc...
Og ja, det er ved det man kan kalde et selskabsakvarie...bare lidt mere
målrettet.!!

Martin

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-11-03 17:39

Jesper Buch wrote:

> nogen...tænker

> Det er da noget pjat med at de skal være fra sydamarika . . . det sagde
> hitler også, der skulle de bare være hvide og helst fra tyskland.

Hvordan kan du gøre dig til dommer over Martins ide om hvilket akvarie
han vil lave?

<KLIP>

Fra : Martin Razk

Dato : 21-11-03 17:51

tak for opbakningen Steen..
Jeg føler mig nu ikke dømt, men det er da lidt en træls en at få i
hovedet......
vil jo bare gerne høre forslag til min syd amerikansk inspirerede tank.
Jeg vil gerne høre andre forslag til fisk jeg kunne putte i.... bare det
ikke er Cichlider, eller rovfisk i den dur...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-03 18:45

> tank. Jeg vil gerne høre andre forslag til fisk jeg kunne putte i....
> bare det ikke er Cichlider, eller rovfisk i den dur...

Kunne man måske alligevel ikke friste dig bare en lillebitte smule til at
kaste et blik på nogle af de små fredelige dværgcichlider. F.eks. Dicrossus
filamentosa (som jeg er dybt forelsket i, men ikke har kunne finde i de
sidste par år) eller måske Apistogrammaer:
http://www.thekrib.com/Apisto/#pix
Her kan du finde fisk, der er små, fredelige og farverige og udfylder den
plads i bunden af akvarier, som tetraerne ikke udfylder.

Tilsvarende kan du i toppen af baljen have en hel del fornøjelse af:
http://home19.inet.tele.dk/torbens_side/copeina.htm
eller
http://home.online.no/~hotterho/strigata.htm

vh
Jan

Fra : Martin Razk

Dato : 21-11-03 19:59

hehe...
tror desværre jeg må skuffe dig lidt mht apistogrammaerne....
skal have kigget på sprøjtekarpelaksen lidt mere,,,..
har allerede øksefisk i...
var ude og handle fisk idag....
er startet ud lige så stille med:
10 sort neon
10 marmoreret øksefisk
10 sort tetra
10 glødelys tetra
10 kobber tetra
plus de panser maller og ancistrus der går deri i forvejen

Ved godt det er en meget stille start, men der skal jo kolde kontanter på
bordet.. og for de 50 fisk måtte jeg slippe 445 danske kroner....
Jeg har planer om at udvide med guld tetraer, kejser tetra, flere øksefisk,
flere pansermaller, gren maller, flag tetraer.... plus der er en del fra
avifauna.dk jeg har kigget lidt på.... Jeg regner ikke med at få alle de
arter jeg har kigget på... .Tror det er bedre at udvide antallet, og holde
arterne lidt nede....

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 22-11-03 16:25

> sidste par år) eller måske Apistogrammaer:

Skulle også lige til at skrive det...

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Nissen

Dato : 21-11-03 23:42

" Martin Razk" <Razkyou@hotmail.com> wrote in

<KLIP>

Jeg kan kun give Plesner ret i at Characidium er de ultimative syd
amerikanske sneglespiser.
Har selv 2 arter der med største velbehag spiser dem.
Det er et studie helt for sig selv at se dem vente på at sneglen kommer ud
af huset.

Nissen

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 22-11-03 16:14

> [...]
> fordi du har en idé om at alle skal komme fra samme sted men det har intet

Det er vel det man kan kalde Biotop inspireret..

Fra : Plesner

Dato : 21-11-03 13:20

> [...]
> det vil jeg til at lave lidt om på...
> Men gode forslag til sneglespisere fra sydamerika....

Hvis det gerne må være en tetra, så kan du sætte Characidium (en
bundlevende tetra-art) ned til dem. De stikker hele hovedet ind i
sneglehuset og spiser indholdet. I øjeblikket ved jeg med sikkerhed, at de
har dem i Avifauna (www.avifauna.dk). I Akvarie West (www.akvariewest.dk)
har de nogle, de kalder Characidium, men det tror jeg ikke på, at det er.

plesner