Forslag til fisk i et 120L akvarier
Fra : thomas schreiber

Dato : 20-11-03 19:48

Hej,

Jeg får et 120L Trope akvarie en af de kommende dage. ( se et billede her
http://www.tropeakvarier.dk/grafik/jpg/bowlea.jpg )
Desværre står jeg i den "uheldige" situation, at jeg har haft det meste der
er muligt at holde i et akvarie. En undtagelser er dog malawi'er. De har
aldrig rigtig sagt mig noget. Desuden ville et 120L også være alt for lille
til malawi.

Jeg har hqi lamper og div lysstofarmature, så jeg kan sætte lige det lys
over jeg ønsker. Derudover har jeg diverse Co2 udstyr, pumper og filtre
liggende. Nogen der har nogle forslag til hvad jeg skulle putte i? Saltvand
gider jeg ikke igen, så eneste "krav", er at det skal være ferskvand. Jeg er
meget åben overfor forslag, så længe det indebærer noget med fisk - altså
skildpadder og lign. vil jeg ikke gå i kirg med.

Hvad ville du vælge hvis du skulle have et flot møbelakvarie, der skulle stå
som en "kunstgenstand" i din stue?

På forhånd tak

--

Venligst,
Thomas Schreiber (8000 Århus C)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-11-03 20:48

> Hvad ville du vælge hvis du skulle have et flot møbelakvarie, der skulle
stå
> som en "kunstgenstand" i din stue?

Masser af planter, neonfisk, rasmus (jeg ved altså ikke hvad de hedder, det
er en barbe med de nederste finer røde, så det ligner trasko), et par
guppier og evt et par sorte molly. Et par små maller til at hygge om
algerne. Sådan en opstilling kan køre i årevis uden større pasning, og er
godt som møbel.

Mvh Maria

Fra : thomas schreiber

Dato : 20-11-03 21:30

> [...]
> guppier og evt et par sorte molly. Et par små maller til at hygge om
> algerne. Sådan en opstilling kan køre i årevis uden større pasning, og er

Har faktisk tænkt på lidt af det samme. Dog med undtagelse af barber og
mallerne bliver skiftet ud med amono rejer.

Tak for idéen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-11-03 22:10

> Har faktisk tænkt på lidt af det samme. Dog med undtagelse af barber og
> mallerne bliver skiftet ud med amono rejer.

Hvad er amano-rejer? Nu har jeg hørt om dem flere gange, men troede egentlig
at de var ovre i ciklide-afdelingen (og dem gider jeg ikke rigtigt).

Mvh Maria

Fra : thomas schreiber

Dato : 20-11-03 22:20

> Hvad er amano-rejer? Nu har jeg hørt om dem flere gange, men troede
egentlig
> at de var ovre i ciklide-afdelingen (og dem gider jeg ikke rigtigt).
>
> Mvh Maria

Ved ikke helt hvordan du får rejer og cichlider til være i samme kategori,
men ok.

Amano rejer er små rejer der "lever af alger". De er enormt effektive, men
desværre "skider" de ret meget, og tilsyneladnede konstant. Desuden er de
relativt nemme at få til at formere sig.

Læs mere her http://www.aquahobby.com/gallery/gshrimp.html

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-11-03 19:46

> Ved ikke helt hvordan du får rejer og cichlider til være i samme kategori,
> men ok.

Fordi det kunne jo være at den lignede en reje, og at det var et kaldenavn.
At det faktisk ER en reje var sådan lige faret uden om min bevidsthed.
Tak for linket.

Mvh Maria

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 20-11-03 22:29

"thomas schreiber" <nospam@nospam.com> wrote in message
> [...]
> er muligt at holde i et akvarie. En undtagelser er dog malawi'er. De har
> aldrig rigtig sagt mig noget. Desuden ville et 120L også være alt for

Masser af planter og killi fisk

http://directory.google.com/Top/Recreation/Pets/Fish_and_Aquaria/Freshwater/Species/Killifish/?tc=1

http://images.google.com/images?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&client=lgtech-kb&q=killifish&sa=N&tab=wi

Fer er uendeligt mange forskellige og de er flotte. De vil passe perfekt til
et akvarium af den type du er ude efter.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : thomas schreiber

Dato : 20-11-03 22:33

> Masser af planter og killi fisk
> --
>
> Mvh / Regards
> -=< Christian >=-

Er killifisk ikke "årsfisk"? Dvs. dør de ikke hvert år? Altså de fleste
killi'er lever kun ca. 12 måneder?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-11-03 00:26

thomas schreiber skrev i et indlæg på usenet:
> Hvad ville du vælge hvis du skulle have et flot møbelakvarie, der
> skulle stå som en "kunstgenstand" i din stue?

Mit 250 liter er i øjeblikket stort set "kun til pynt" - og der er:

Masser af planter
10 store scalarer
4 Siamesisk algeæder til at tage evt. alger
4 Pragtsmerlinger til at tage evt. snegle

Det passer stort set sig selv, nr bare der bliver skrabet lidt alger af
ruderne en gang imellem.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : thomas schreiber

Dato : 21-11-03 09:17

> [...]
> ruderne en gang imellem.
>
> --
> Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød

Hvad har du på af lys og filter? Hvilke planter, og har du Co2 på også?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-11-03 12:40

thomas schreiber skrev i et indlæg på usenet:
> Hvad har du på af lys og filter?

Lys = 2 stk Triton rør

Filter = Eheim Pro termofilter - filteret er udelukkende fyldt med
filtervat i alle tre kurve - øverste kurv vaskes en gang hvert halve år.

> Hvilke planter,

Forskellige små og store sværdplante-lignende arter.

> og har du Co2 på også?

Nej - de får et par pakker bundgødning ned omkring rødderne en gang om
året.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-03 18:03

> Desværre står jeg i den "uheldige" situation, at jeg har haft det
> meste der er muligt at holde i et akvarie.

Så må du enten være en meget gammel mand, have haft rigtigt mange akvarier
på en gang eller aldrig opdaget hvor mange muligheder der er for at variere.

vh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 22-11-03 09:46

> [...]
>
> Så må du enten være en meget gammel mand, have haft rigtigt mange akvarier
> på en gang eller aldrig opdaget hvor mange muligheder der er for at

Eller fordi jeg er en fiskenørd der har skiftet fisk lige så tit som andre
har skiftet sokker, eller fordi jeg har arbejdet i en dyrehandel, og dermed
har haft mulighed for at indrette næsten alle de akvarier med de fisk jeg
ønskede. Om akvarierne har stået i min stue eller på min arbejdsplads
ser jeg som det samme.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-11-03 14:55

> [...]
> de akvarier med de fisk jeg ønskede. Om akvarierne har stået i
> min stue eller på min arbejdsplads ser jeg som det samme.

Det er da rigtigt.
Jeg har selv haft en akvariehandel og bedrevet import af saltvandsfisk, så
jeg kender i allerhøjeste grad til det at være akvarienørd. Da det gik
hedest til havde jeg vel omkring hundrede akvarier kørende (forretning,
opdræt og saltvandsimport) men synes alligevel ikke jeg har været det hele
rundt. Selvfølgeligt - hvis man ser på de arter, man på et eller andet
tidspunkt har haft berøring med fylder det voldsomt - men IMHO får man en
helt anden oplevelse ud af at 'holde' fisk end blot at opbevare dem.
Min egen parameter for at have prøvet en fisk (excl saltvand og nogle ganske
få specialiteter) er at have opdrættet dem - ikke nødvendigvis
erhvervsmæssigt, men i virkeligheden hellere 'naturligt'. Da jeg for en hel
del år siden lavede vel nok en snes neonfisk synes jeg at det var rigtigt
stærkt. At jeg så samtidigt kunne købe 1000 stks. for en ganske lille klat
penge gjorde for så vidt ikke oplevelsen mindre.
I dag er jog nok ved at bevæge mig derhen, hvor jeg vil fokusere på små
tanganyikacichlider - og det fede er at iagttage dem så meget at man
begynder at se forskel på adfærd mellem arter, der i øvrigt minder om
hinanden.
Så alligevel: /Jeg/ synes at der er stof nok i akvariejobbyen til mange
liv - men heldigvis er vi da forskellige.

vh
Jan

Fra : thomas schreiber

Dato : 23-11-03 10:25

> Så alligevel: /Jeg/ synes at der er stof nok i akvariejobbyen til mange
> liv - men heldigvis er vi da forskellige.
>
> vh
> Jan

Det kan jeg kun give dig ret i. Selvfølgelig har jeg ikke haft alle
tetra'er, alle maller, alle cichlider osv. Jeg har haft et meget stort
udpluk af diverse arter. Jeg har dog intentioner om, at mit nye akvarie skal
indeholde nogle "alm." fisk som er farvestrålende/ har spændende adfærd, og
som er nemme at passe. Gider ikke rigtig nørde så meget mere. Men så
alligevel. Regner med at fylde mit akvarie op med planter og nogle killi'er.
Jeg nu talt med nogle rigtige killi'er nørder, og de siger at killi'er nok
er noget af det mest nørdede overhovedet. Heldigvis kan der jo være
andre fisk end killi'er i et akvarie. Er blevet ret tændt på lineatus'er.
Fede små rovfisk. Se allerede der! Nørden kommer frem i mig igen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-11-03 17:50

> [...]
> nørder, og de siger at killi'er nok er noget af det mest nørdede
> overhovedet. Heldigvis kan der jo være andre fisk end killi'er i

Det er et af de hjørner af hobbyen, som jeg heller aldrig har bevæget mig i.
På en eller anden mystisk måde virker det på mig mere som frimærkesamleri -
men man burde nok prøve. Specielt synes jeg de 'rigtige' killier giver nogle
interessante muligheder med udveksling af æg via postvæsenet. Men jeg er
enig - det virker meget, meget nørdet. En jeg kender omtaler sig selv og
lidelsesfællerne som 'killioter' - hvilket vel antyder et og andet

> et akvarie. Er blevet ret tændt på lineatus'er. Fede små rovfisk. Se
> allerede der! Nørden kommer frem i mig igen

Hvis det er de der spøjse australske fisk, er det /meget/ nørdet.

vh
Jan