Hvor pokker kommer alle de unger fra?
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-11-03 11:06

Hej

Ja et eller andet sted ved jeg det jo godt. De kommer fra
forældrefiskene, men....

Det er en eller anden art af Tropheus (billeder kommer når jeg får lånt
et kamera). Jeg ved, at det er mundrugere og, at der som sådan ikke
kommer særlig mange under ad gangen. Hver "generation" er vel også på ca
5-10 stykker hos mig. Nu er det bare sådan, at jeg har haft flokken på
1-2 hanner og 4-5 hunner i kun ca 1 måned. Og allerede nu er der mindst
4-5 kuld unger.

De må gerne yngle alt det de gider, men jeg må nok erkende, at det er de
mest yngleivrige fisk jeg nogensinde har haft. Det kan måske nok give
lidt pladsproblemer på sigt i mit 200l akvarie, men det er en anden sag
til den tid.

Så nu kunne jeg jo godt tænke mig at vide hvordan jeg kan se, at en hun
har fisk i munden. Er der nogen kendetegn jeg kan kigge efter. Eventuelt
gad jeg godt se parringsritualet/æglægningen.

Hvad betyder det i øvrigt når to Tropheusser pisker rundt i ring efter
hinandens haler? Diameteren i ringen er ikke meget større end selve fisken.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-03 18:35

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message

> Så nu kunne jeg jo godt tænke mig at vide hvordan jeg kan se, at en
> hun har fisk i munden. Er der nogen kendetegn jeg kan kigge efter.
> Eventuelt gad jeg godt se parringsritualet/æglægningen.

http://jan.boegh.net/akvarium/
vælg Troph. sp. 'Bulu Point'
- der er en fotoserie (og en sørgelig historie) om Tropheus' leg.

> Hvad betyder det i øvrigt når to Tropheusser pisker rundt i ring efter
> hinandens haler? Diameteren i ringen er ikke meget større end selve
> fisken.

De leger!

vh
Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-11-03 08:28

Hej

Jan Bøgh wrote:
> http://jan.boegh.net/akvarium/
> vælg Troph. sp. 'Bulu Point'
> - der er en fotoserie (og en sørgelig historie) om Tropheus' leg.

Flot fotoserie. Det var lige netop det jeg ledte efter. Jeg kan dog slet
ikke genkende din historie. Mine de er noget så fredelige og ungerne
bliver overhovedet ikke jagtet.

Hvad gør hunnerne når de har æg/unger i munden? Jeg har på fornemmelsen
at de dels trygger sig hvor de nu kan og samtidig holder op med at
spise. Den adfærd har jeg til tider observeret hos nogle af hunnerne dog
uden at jeg har kunnet se æg eller unger.

> De leger!

Tænkte det nok, men jeg var ikke sikker. Jeg frygtede lidt at det var en
eller anden form for kamphandling. Næste gang jeg ser det, nupper jeg en
stol og ser forestillingen til ende.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-03 18:13

> Flot fotoserie. Det var lige netop det jeg ledte efter. Jeg kan dog
> slet ikke genkende din historie. Mine de er noget så fredelige og
> ungerne bliver overhovedet ikke jagtet.

Jeg kan love dig, at jeg slet ikke synes at det var sjovt heller!
Men det er min erfaring, at der faktisk er meget stor forskel på de
forskellige Tropheusarter når det kommer til temperementet selvom de ligner
hinanden gevaldigt. F.eks. har jeg stort set aldrig haft problemer med
T.dubiosus i forhold til morii'er der slet ikke kan hamle op med mine T.
species 'Bulu point', der er noget af det voldsomste, jeg nogensinde har
været i nærheden af.
Sælger havde i øvrigt 9 til salg men kunne kun levere 8, da de blev afhentet
et par dage efter aftalens indgåelse

> [...]
> op med at spise. Den adfærd har jeg til tider observeret hos nogle af
> hunnerne dog uden at jeg har kunnet se æg eller unger.

Præcis!
Hvis du kigger nøje efter, vil du formentlig kunne se en ganske lille
hævning under munden ("hagen").

> Tænkte det nok, men jeg var ikke sikker. Jeg frygtede lidt at det var
> en eller anden form for kamphandling. Næste gang jeg ser det, nupper
> jeg en stol og ser forestillingen til ende.

Rigtig god fornøjelse. Dette at iagttage slige aktiviteter er IMHO essensen
af at holde akvarier.

vh
Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-11-03 19:38

Hej

Jan Bøgh wrote:
> Sælger havde i øvrigt 9 til salg men kunne kun levere 8, da de blev afhentet
> et par dage efter aftalens indgåelse

Når mine unger bliver større må du da gerne få nogle fredelige .

> Rigtig god fornøjelse. Dette at iagttage slige aktiviteter er IMHO essensen
> af at holde akvarier.

ARGH - lige som de begyndte at lege i dag, skulle jeg ned på arbejde for
at komme til lønsamtale (arbejder hjemme for tiden).

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Maria Hansen

Dato : 23-11-03 11:34

"Jan Bøgh" oplyste flg.:

> http://jan.boegh.net/akvarium/
> vælg Troph. sp. 'Bulu Point'
> - der er en fotoserie (og en sørgelig historie) om Tropheus' leg.

Virkelig god historie i billeder endda!
Og så er jeg ret vild med dine akvariebaggrunde! Jeg MÅTTE simpelthen lige
sige tak for de flotte billeder og dine gode instrukser.
Glæder mig til selv at komme i gang med at indrette etc.

Mvh. Maria

Fra : Kell

Dato : 23-12-03 13:25

Du kan tydeligt se , når hunnen har skuffe på , den har en forstørreret pose
(dobbelthage) og så går der ca 18 dage , så finder hun nogle forskellige
steder at spytte dem , hun slipper dem sjældent samme sted , for de har
større chancer for at overleve , hvis de spredes lidt..
Held og Lykke med dem
Jeg har selv yngel på Demasoni et par gange om måneden,, sjovt men
besværligt
Jeg har også selv et 200 L akvarium