Hjælp til ny akvarie
Fra : Tonny Nielsen

Dato : 19-11-03 20:25

Jeg har købt et større akvarium(325 l) hvad er den bedste måde at flytte
fisk og planter fra det gamle til det nye, og hvor hurtigt kan jeg sætte
fiskene tilbage

--
Med Venlig Hilsen
Tonny Nielsen.

Fra : Jesper Buch

Dato : 19-11-03 20:34

"Tonny Nielsen" <t-nielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt et større akvarium(325 l) hvad er den bedste måde at flytte
> fisk og planter fra det gamle til det nye, og hvor hurtigt kan jeg sætte
> fiskene tilbage

Jeg har før skulle flytte en 325 liter til et andet sted i stuen.

Jeg var doven og tømte næsten al vandet ud og flyttede det og hældte vand i
igen. fiskene blev i hele tiden . . . de tog ikke skade men det kan nok
ikke anbefales.

Det bedste er jo at sætte det nye igang uden fisk og lade det stå helt klart
til fisk i lidt over 1 uge inden du rør det gamle akvarie med fiskene i og
sætter dem over.

Fra : Tonny Nielsen

Dato : 19-11-03 20:41

problemet er at det nye skal stå hvor det gamle står.
Vil det være en fordel at bruge noget af det gamle vand som fiskene er vandt
til at være i?

Fra : Michael \(8200\)

Dato : 19-11-03 21:03

> problemet er at det nye skal stå hvor det gamle står.
> Vil det være en fordel at bruge noget af det gamle vand som fiskene er
vandt
> til at være i?

Jeg stod med samme problem for 14 dage siden (godt nok fra 128l til 250l),
men jeg fik fat i en murerbalje for at genbruge det gamle vand, og hældte
vandet derover, og fyldte det hurtigt over i det nye akvarie. Jeg fyldte alt
det gamle vand i, og fyldte resten af skvariet op over 4 dage, og jeg havde
ingen problemmer.

/Michael

Fra : Jesper Buch

Dato : 19-11-03 21:13

> problemet er at det nye skal stå hvor det gamle står.
> Vil det være en fordel at bruge noget af det gamle vand som fiskene er
vandt
> til at være i?

det kommer lidt an på hvor meget vand der er i det gamle.

Du kan godt skifte direkte hvis du f.eks. har halvdele af de 235 liter i det
gamle.

Start med at fyld det halvt op med vand fra vandhanen. + planter og sten mm.

når er klart til at hælde det "gamle" vand over i tager du fisken op i en
spand og hælder vandet over i det nye. derefter sætter du fiskene i igen.

Så svarer det bare til en stort vandskifte, som ind imellem er nødvendigt i
påkrævende situationer.

Som skrevet tidligere har jeg selv flyttet uden "gammelt" vand . . . altså
med 99% helt friskt vand uden problemer.

Du skal iøvrigt ikke rense din punmpe/filter men sætte den direkte over i.