PANIK - PANIK
Fra : Carlo Jensen

Dato : 18-11-03 20:54

Jeg har et 110 ltr. Akvarie, som nu har kørt i ca. 2-3 år uden problemer
med alger eller andet. Ale fiskene voksede fint, og der døde sjældent
nogen.

Nu er vandet laaaangsomt begyndt at blive uigennemsigtigt - nærmest
mælkeagtigt ( som vand og mælk blandet sammen ) og fiskene er begyndt at
dø.
I starten var det kun en enkelt fisk der døde engang i mellem. Men i dag
var der 2 døde, da jeg kom hjem fra arbejde, og sidenhen er der død 2 mere
indenfor de sidste 4-5 timer.

Hvad pokker sker der. Jeg tror, jeg har forsøgt næsten alt: Købt nye
planter, skiftet vand, tilsat biologisk rensevædske, renset filter næsten
dagligt.

Er der nogen der har de vises sten ?

mvh
Carlo

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-11-03 22:12

"Carlo Jensen" <terplingFJERNMIG@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse > Hvad
pokker sker der. Jeg tror, jeg har forsøgt næsten alt: Købt nye
> planter, skiftet vand, tilsat biologisk rensevædske, renset filter næsten
> dagligt.
>
> Er der nogen der har de vises sten ?

Det er nok så meget sagt. Det du beskriver er nok en bakteriel vækst. Og det
skyldes oftest skjulte døde organismer (fisk, mysteriesnegle). Ny planter
tager tid for at komme i gang og hyppig rensning af filter kan ødelægge
effekten.
Jeg ville skifte ca 1/5 dgl i 1-2 uger. Hjalp det ikke ville jeg give et
bredspektret antibiotikum vel vidende at det ikke er uden omkostninger.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : justcurios2

Dato : 18-11-03 22:21

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in

> [...]
> Jeg ville skifte ca 1/5 dgl i 1-2 uger. Hjalp det ikke ville jeg give
> et bredspektret antibiotikum vel vidende at det ikke er uden

Takker for svaret - det prøver jeg.

Fra : Simon Rasch

Dato : 19-11-03 08:55

> Takker for svaret - det prøver jeg.

Det kunne også lyde som nitrit i vandet. Hvis dette er tilfældet, klares det
med 50% vandskifte hver dag indtil mælkefarven forsvinder og iltning af
vandet. Fjern alt hvad der er dødt i akvariet (planter fisk). Rens kun
filteret hvis det ser ud til at være stoppet til (eller hvis det har stået
stille, f.eks i forbindelse med strømsvigt). Sænk evt. temperaturen en
anelse, dog ikke mere en netop dine fisk kan tåle.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-11-03 17:34

"Simon Rasch" <simon.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Det kunne også lyde som nitrit i vandet. Hvis dette er tilfældet,

Hvorfor i alverden mener du at det har noget med nitrit at gøre?
Nitrit kan ikke ses - og netop det 'mælkede' udseende er et almindeligt tegn
på bakterier.

vh
Jan

Fra : justcurios2

Dato : 21-11-03 19:32

>snip<

> Jeg ville skifte ca 1/5 dgl i 1-2 uger. Hjalp det ikke ville jeg give
> et bredspektret antibiotikum vel vidende at det ikke er uden
> omkostninger.

Jeg har nu fugt dit råd siden tirsdag aften, og kan allerede nu spore en
BETYDELIG fremgang. Desværre tog det livet af alle mine sugemaller, men
barber og slørhaler har det fint..... endnu. Men jeg tror de overlever !!

Jeg har også 3 pansermaller og de også ud til at have det fint.
I akvariet havde jeg 2 maller med 'skæg' (en slags knurhår), da jeg fik
mallerne var de ca 1,5 cm lange, men nåede i deres 2 år lange liv var de
vokset til ca 15 cm's længde. Jeg har aldrig fundet ud af hvilken art af
maller det var, og har ikke siden set nogen der lignede. Nogen anelse om
hvad de hed, og hvis ja smid gerne et link til et billede op også.

Men indtil videre tusind tak for rådet.

Carlo

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-11-03 19:39

"justcurios2" <justcurios2@h0tmail.com> skrev i en meddelelse
> Men indtil videre tusind tak for rådet.

Ja tak, man er jo lidt på herrens mark i sådanne tilfælde, men netop ordene
fortyndet mælk er næsten med sikkerhed bakteriel overvækst.

Fra : Carlo Jensen

Dato : 24-12-03 09:25

> [...]

> Jeg ville skifte ca 1/5 dgl i 1-2 uger. Hjalp det ikke ville jeg give
> et bredspektret antibiotikum vel vidende at det ikke er uden

Som en lille julehilsen, kan jeg fortælle at dit råd til fulde hjalp.
Akvariet kører nu som normalt. Ja faktisk bedre end i lang tid, med
krystalklart vand. Tusind tak for hjælpen.

Carlo

Fra : Jan Krag

Dato : 20-11-03 10:16

Carlo Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvad pokker sker der. Jeg tror, jeg har forsøgt næsten alt: Købt nye
> planter, skiftet vand, tilsat biologisk rensevædske, renset filter næsten

Vi har engang for nogle år siden været ude for det samme i et lille 43L.
Hos os var det desværre en "ferie-skade". Måske havde vores katte-passer
(og dermed også akvariepasser) overfordret, måske var en af fiskene bare
død af alderdom uden at hun havde opdaget det. Men galt gik det
ihvertfald, og da vi kom hjem var en af vores ancistrus maller eneste
overlevende i et totalt uklart akvarie. Den anden sugemalle og de to
kæmpeslørhaler var blevet fisket op i mellemtiden.

Vi lavede øjeblikkeligt sent om aftenen et ca. 96% vandskift (læs: der
var ca. 2 cm. vand tilbage i bunden til sugemallen), og skiftede
derefter alm. vand (ca. 1/3) dagen efter og et par gange mere i en
følgende uge.
Hanmallen "Theodor" overlevede fint, og er nu ca. 4 år senere for nyligt
flyttet ud til J@bbe i hans nye 530L akvarie hvor han angiveligt har det
fint

Hilsen Jan