SNEGLE SPISER
Fra : LLM

Dato : 18-11-03 17:54

HEJ NG

er der nogen gode forslag til en smuk snegle spiser ?

gerne en fredelig fisk.

er pansermaller snegle spisere?

Fra : Jakob

Dato : 18-11-03 18:11

> er der nogen gode forslag til en smuk snegle spiser ?

Ja, det kunne være spændende at høre noget om...

Jakob

Fra : Aardvark

Dato : 18-11-03 18:18

"LLM" <q@q.dk> wrote in news:E7sub.6930$uh2.4736@news.get2net.dk:

> HEJ NG
>
> er der nogen gode forslag til en smuk snegle spiser ?
>
> gerne en fredelig fisk.
>
> er pansermaller snegle spisere?

Pragt Smerling helt klart.
Smuk, men kan være vanskelig at holde, og bliver også...ret stor.

http://www.loaches.com/species_pages/botia_macracanthus.html

/Aard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-11-03 18:19

LLM skrev i sit indlæg på usenet:
> er der nogen gode forslag til en smuk snegle spiser ?

Pragtsmerling - flot - men bliver lidt stor
Netsmerling - ligner den - men bliver ikke helt så stor
Dværgkuglefisk - ikke så flot - men æder også snegle

> gerne en fredelig fisk.

De er rimelig fredelige......

> er pansermaller snegle spisere?

Nej

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 18-11-03 18:57

> Pragtsmerling - flot - men bliver lidt stor

Er normalt at de bliver helt op over 20 cm?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-11-03 19:19

Jakob Johannessen skrev i et indlæg på usenet:
> Er normalt at de bliver helt op over 20 cm?

Det er måske nok lige i overkanten, men jeg vil da ikke udelukke, at det
er muligt.

Jeg har 4, der har gået i et 250 liter akvarie i et par år og de er
omkring 10-12 cm, så de bliver nok ikke større her hos mig.

Men de ville jo nok også være lidt voldsomme i et 40 liter akvarie

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 19-11-03 21:31

Ja klart en pragtsmerling, men da findes da også mange andre smukke
botiatyper...
Jeg har selv pt 4 pragtsmerlinger på 10-12 cm, hvilket jeg synes er en
dejlig størelse, så går de i fred i mit 660l sammen med cichliderne.

Ja jeg ved man burde have valgt nogle netmaller eller noget andet i den
stil, men jeg kunne ikke stå for de her botia'er da jeg så dem.

Fra : Plesner

Dato : 19-11-03 22:09

> er der nogen gode forslag til en smuk snegle spiser ?
>
> gerne en fredelig fisk.

Botia'er kan bruges - men det er stimefisk, så dem skal du ikke nøjes med
enkelte eksemplarer af - jeg har selv en stime Botia sidthimunki
(dværgbotiaer) i et af mine akvarier. Nogle kuglefisk kan også godt gå
sammen med andre fisk uden at nippe finner eller kræve salttilsætning - har
gode erfaringer med Carinotetraodon lorteti. I et af mine akvarier har jeg
nogle rejer (Macrobrachium sp.) som har vist sig at være MEGET effektive
sneglespisere.

plesner