Hvad skal jeg købe?
Fra : FCKmanden

Dato : 15-11-03 19:09

Hejsa

Jeg har lige købt en 3 værelses lejlighed efter at ha været i en 1 værelse i
3 år. Jeg har haft et lille akvarie (25 liter) som jeg har nydt meget. Så nu
vil jeg gerne have noget større og nogle flere fisk. Men nu kommer mit
spørgsmål. Hvad skal jeg købe??

Jeg har en stor væg (ca 5 meter lang) som den skal stå op af, men hvor stort
skal man købe? Er der noget man skal være opmærsksom på? Hvad skal man sætte
til side af penge til sådan et projekt? Etc.

Alle gode råd kan bruges

Takker

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 15-11-03 21:50

"FCKmanden" <007@teliamail.dk> wrote in message
> [...]
sætte
> til side af penge til sådan et projekt? Etc.

Du skal under alleomstændigheder have en plade at stille akvarietbordet på.
Denne plade er trykfordelende, da der i 99% af alle lejligheder er trægulv
der er lagt op på strøer. Disse planker/stave kan knække hvis de skal holde
til vægten af et stort akvarie da benene har en lille trædeflade. En plade
af minimum 12mm vil være at foretrække. De kan købes i byggemarkeder, men er
ret dyre

Hvis du har 5 meter væg, har du jo uanede muligheder. En bekendt af mig har
lige bestilt et 3 meter langt akvarium, men det vil nok være nærmest umuligt
at få op på 3'die sal i hel tilstand. Jeg har selv et 660L (200*55*60)
hvilket nok er noget af det største du kan få op, med mindre du har STÆRKE
venner.

Pris for et sådant er ca. 3000-4000 alt efter stand og tilbehør.

Dertil skal du sikkert have noget sand/steen/rødder for yderligere ca. 500
(med mindre du kan få sandet og rødderne billigt)

Hvis det er et 2 meter lang akvarium er der 4 rør i amaturet, og hvis der
skal nye rør i, er det yderligere 600. (hvis du køber et brugt, kan de gamle
fint bruges til at begynde med, selvom nogle nok vil være uenige med mig i
denne antagelse).

alt i alt skal du regne med 5000,- for akvarie og diverse dele, hertil skal
du lægge fiskenes pris.

Hvis du vil lave en baggrund dertil, kan det gøres for 500-, (det er havd
min ca. har kostet http://www.cmnielsen.dk/1.jpg dyrest har de 8 tuber
silicone været = 200,- i harald nyborg)
Alt efter hvordan du laver dit filter, skal du regne med 500-1000,- til 1
eller 2 pumper og filtersvamp/filtervat + evt svovl til nitrat filter (ret
dyrt))

Planter kan du købe dig fattig i, så det vil være en ide at spørge her i
gruppen om der er nogen der bor i samme område som dig, der har nogle til
salg. Et kvarium af den størrelse er dyrt at fylde op.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-11-03 22:16

Christian M. Nielsen skrev i sit indlæg:

En hel mase om køb af akvarier, som jeg er helt enig i med undtagelse af
denne:

> Planter kan du købe dig fattig i, så det vil være en ide at spørge
> her i gruppen om der er nogen der bor i samme område som dig, der har
> nogle til salg. Et kvarium af den størrelse er dyrt at fylde op.

Denne gruppe erikke til køb/salg/bytte, så der skal han spørge i

Ellers var det et fint svar

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : FCKmanden

Dato : 15-11-03 23:28

Hej Christian

> [...]
> af minimum 12mm vil være at foretrække. De kan købes i byggemarkeder, men

God pointe. Jeg regner med at det skal stå oven på et eller anden form for
møbel med fast bund må vel være det samme.

> [...]
> at få op på 3'die sal i hel tilstand. Jeg har selv et 660L (200*55*60)
> hvilket nok er noget af det største du kan få op, med mindre du har STÆRKE

Efter at have været på nettet er jeg kommet frem til 250-350L da jeg er
bange for det godt kan blive for dominerende med større.

Jeg har kikket på http://www.akvanet.dk/prod_trp.htm fks en Tropeakvarier.
Panorama, sølv 250 L til 1692 kr eller Tropeakvarier. Panorama, sølv. 325 L
til 2480 kr. Lyder det helt hen i vejret?

> Pris for et sådant er ca. 3000-4000 alt efter stand og tilbehør.
> alt i alt skal du regne med 5000,- for akvarie og diverse dele, hertil
skal
> du lægge fiskenes pris.

Ja det er nok lige i overkanten af hvad jeg vil bruge. Har kikket på
dk.marked.privat.dyr.akvarium og fundet denne
http://www.intelitech.dk/akvarie.jpg Det er noget i den stil som jeg søger.

Tak for de gode råd.

Venlig hilsen
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-11-03 12:17

"Christian M. Nielsen" <use.contact.form@my.webpage> wrote in message

> Hvis du har 5 meter væg, har du jo uanede muligheder. En bekendt af
> mig har lige bestilt et 3 meter langt akvarium, men det vil nok være
> nærmest umuligt at få op på 3'die sal i hel tilstand.

Prøv at tømme det for vand først - så burde det ikke være noget problem.
Principielt burde alt, der kan komme på første sal vel også kunne komme på
3.die.

vh
Jan

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 16-11-03 13:37

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
> [...]

> Principielt burde alt, der kan komme på første sal vel også kunne komme på

så mener du sikkert også at det kan komme på 30. sal, og du har principielt
ret, men dem der flytter bliver nok trætte i armene inden. Akvariet skal
sættes ned og er det længere end reposen, er det ikke let, da det i så fald
vil hvile på en enkelt kant i sideruden. Derfor er det ikke ligegyldigt om
man kan bære det op i et eller 10 ryk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-11-03 18:24

> [...]

> ikke let, da det i så fald vil hvile på en enkelt kant i sideruden.
> Derfor er det ikke ligegyldigt om man kan bære det op i et eller 10

Jeg ville være /meget/ betænkelig ved at stille et akvarium op, der ikke i
tom tilstand kan holde til at 'hvile' på en kant. Smid evt. et stump tæppe,
flamingo eller pap under mens du nupper et glas vand eller en flyttebajer.

vh
Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-11-03 22:55

> spørgsmål. Hvad skal jeg købe??
>
> Jeg har en stor væg (ca 5 meter lang) som den skal stå op af, men hvor
stort
> skal man købe?

Du har lige fået et svar "så stort som muligt". Mit er nok mere i retning af
"så stort, som ser godt ud på det stykke væg" (jeg er kvinde, jeg ved det
godt). Akvarier kan blive for store og dominerende til rummet, men økonomisk
er det stort set et fedt om du vælger 250 l eller 600 l - stort akvarie =
billige fisk, lille akvarie = dyre fisk. Personligt er jeg ikke vild med
akvarier over 300 l. De bliver for høje og for kedelige, medmindre man er
freek, og gider at se på en haj i 4 timer.

Mvh Maria

Fra : FCKmanden

Dato : 15-11-03 23:33

> [...]
> akvarier over 300 l. De bliver for høje og for kedelige, medmindre man er
> freek, og gider at se på en haj i 4 timer.

Hej Maria

Det er også det jeg er kommet lidt frem til.Tror jeg nøjes med 250 -350L.
Det skal nemlig hellere ikke være alt for stort da resten af værelset er
meget stil rent i hvidt, mahoni og sølv.

Men tak for tippet. Altid godt med en kvindes syns punkt

Venlig hilsen
Thomas

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 16-11-03 12:41

> Du har lige fået et svar "så stort som muligt". Mit er nok mere i retning
af
> "så stort, som ser godt ud på det stykke væg" (jeg er kvinde, jeg ved det

Fuldstændig enig Maria

> godt). Akvarier kan blive for store og dominerende til rummet, men
økonomisk
> er det stort set et fedt om du vælger 250 l eller 600 l - stort akvarie =
> billige fisk, lille akvarie = dyre fisk.

Stadig enig...

> Personligt er jeg ikke vild med
> akvarier over 300 l. De bliver for høje og for kedelige, medmindre man er
> freek, og gider at se på en haj i 4 timer.

Hov hov nu er jeg uenig...
Der er ingen der siger fordi man har et kæmpe akvarie at det skal være kæmpe
fisk,
Personligt kan jeg utroligt godt lide små fisk, og derfor vil jeg også kun
have små fisk i mit..
Jeg vil kun have dværgCichlider og sådan noget i mit...
Jeg syntes det er meget mere spændende at se på en masse så der går og
"hygger" sig en en stor..

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (er stadig i gang med opbygningen, men har nogle
fisk i)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm