Nybegynder med Malawi akvarium
Fra : Rikke & Brian

Dato : 14-11-03 15:30

Hejsa

Jeg er igang med at anskaffe mig et brugt 250 l. og vil så forsøge med at
starte et Malawi akvarium. Jeg tager det stille og roligt, og læser lidt her
i gruppen og på nettet. Jeg har et par spørgsmål som I måske kan hjælpe med.

1. Tænker på at anskaffe Golden Spec. men er de sneglespisere. For jeg kunne
måske godt tænke mig at have Mysterie snegle der i?? Er de fleste malawier
sneglespisere??

2. Det akvarium jeg har kigget på har en del ikke dybe, men synlige ridser
på forruden. Kan man minske disse på nogen måde.

3. Hvordan skal jeg opbygge bunde i dette akvarium. Flamingo først har jeg
hørt, kan jeg ligge lidt grus i bunden også, før jeg fylder sand på. Hvilke
korn størrelse af sand (ved godt det vist er et religionsspørgsmål - men
begrund gerne)

4. Når man bygger en baggrund selv, er der så noget at spare penge mæssigt,
eller gør man det kun for at få det som man gerne vil have det, og fordi det
er sjovt.

5. ellers nogle gode råd, måske hvilke chiklider jeg skal starte med, må
indrømme jeg er lidt til de mere farvestrålende fisk.

Håber I vil hjælpe mig lidt på vej.

mvh. Brian

Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
Kristian Brauner Kjeldsen

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/
O Captain, my Captain. Who knows where that comes from? Anybody? Not a
clue? It's from a poem by Walt Whitman about Mr. Abraham Lincoln. Now in
this class you can either call me Mr. Keating, or if you're slightly more
daring, O Captain my Captain.

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-11-03 23:12

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3fb4e873$0$7179$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
kunne
> måske godt tænke mig at have Mysterie snegle der i?? Er de fleste malawier

Lab. caereleus som Spec.Golden golden hedder rigtigt er ikke en
sneglespiser,
man at have mysteriesnegle i akvariet, tror jeg ikke er nogen god ide,
fordi
spec. golden formentligt vil gå og nippe i sneglene, med det resultat af
sneglen trækker sig
ind i skallen, og en mysterie snegl skal op og have luft engang i mellem.

> 2. Det akvarium jeg har kigget på har en del ikke dybe, men synlige ridser
> på forruden. Kan man minske disse på nogen måde.

Den eneste måde du kan fjerne ridserne på er ved at skifte ruden.

> [...]
Hvilke
> korn størrelse af sand (ved godt det vist er et religionsspørgsmål - men

Læg kun flamingo i bunden der hvor sten op bygningen skal være, for
cikliderne graver
og så er der risiko for at flamingoen vipper op.
Da jeg havde gang i min malawi kælder, kom jeg et par plader bundfilter i
inden sten og sand.
Og da bundfilteret var tungere end vand, skete der intet ved at de
gravede.
Der skal ikke grus i bunden, og med hensyn til sand, så er det min
erfaring at jo finere, jo bedre.
Det har så også den fordel at skift og lort, bliver liggende oven på
sandet og lettere kan fjernes med en slange.
Sand koster ikke ret meget, men nogle forhandlere mener at det er guld de
sælger. 1 sæk med 25 kg koster mellem
50 - 75 kr.

> [...]
mæssigt,
> eller gør man det kun for at få det som man gerne vil have det, og fordi

Hvorfor bygge en baggrund?? Er sten opsætningen i akvariet ikke nok?

> 5. ellers nogle gode råd, måske hvilke chiklider jeg skal starte med, må
> indrømme jeg er lidt til de mere farvestrålende fisk.

Når du har begrænset plads, og det er de i et 250 liters skal det også
være fisk der ikke
bliver alt for store. tag et kig på Melanochromis johanni,
Labdeotropheus trawasae, Ideotropheus sprengeri,
Metriclimae esterae og alle Aulonocare arterne. Et godt råd, tag kun et
par af hver slægt, eller risikerer noget slemt
skidt hvis de krydser sig, men generelt kan alle malawi ciklider
krydses.

> Håber I vil hjælpe mig lidt på vej.

Håber det hjalp dig lidt.

Carsten

Fra : Simon Rasch

Dato : 17-11-03 21:48

> Sand koster ikke ret meget, men nogle forhandlere mener at det er guld
de
> sælger. 1 sæk med 25 kg koster mellem
> 50 - 75 kr.

Køb istedet sandblæsnings sand, så får du 50kg for 50 kr. Det er vasket og
siet i forskellige kornstørrelser. Jeg bruger selv 0,8 - 1,2 mm, men det er
en smagssag. Nogen har fortalt mig, at Malawi'erne bruger sandet til at
rense gælderne med, men jeg ved ikke om det passer...

<SNIP>
Et godt råd, tag kun et par af hver slægt, eller risikerer noget slemt
> skidt hvis de krydser sig, men generelt kan alle malawi ciklider
> krydses.

Da brian er nybegynder mht Malawi, vil jeg lige suplere lidt. "Slægt" er den
første del af fiskens latinske navn, f.eks. Aulonocara.

Mvh
Simon

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-11-03 22:13

"Simon Rasch" <simon.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en smagssag. Nogen har fortalt mig, at Malawi'erne bruger sandet til at
> rense gælderne med, men jeg ved ikke om det passer...

Det er det sand jeg mener, mente bare at der er 25 kg i, istedet for
50kg.
Tænk at jeg er så stærk, at jeg kan tage fejl *s*

Carsten